De naam Street Glide dook al halfweg de jaren 80 en eind de jaren 90 van de vorige eeuw op in de catalogus van Harley-Davidson. Anno 2024 staat de Street Glide broederlijk naast de Road Glide in het Grand American Touring-gamma.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
To the Batwing!
De eerste nieuwigheid had zelfs een leek je kunnen vertellen: de volledig vernieuwde ‘Batwing’- kopkuip van de Street Glide. De kuip oogt scherper en heeft de nodige uurtjes in de windtunnel doorgebracht. Achter het kuipwerk valt de smallere, maar langere tank op, die inhoudelijk niet gewijzigd is (22,7 liter). En ook de herwerkte zijkoffers en het verbeterde zadel springen in het oog.

Beter blok
Maar ook het Milwaukee-Eight 117-blok is flink bijgespijkerd: nieuwe cilinderkoppen zorgen voor een hogere compressieratio en meer koppel onderin, terwijl de grotere gasklephuizen garant staan voor een betere flow, meer vermogen en een cleanere verbranding. En dan is er ook nog een volledig herzien koelsysteem, waardoor de motor efficiënter wordt gekoeld en de warmte-afvoer voor de rijder een stuk geoptimaliseerd wordt. Je dijen zullen je dankbaar zijn ...

Luxueus uitgerust
Als de 1.923cc V-twin achtklepper eenmaal tot leven borrelt, wordt onze aandacht niet meteen getrokken door de fameuze soundtrack, maar wel door de bioscoop achter de kuip: het enorme, 12,3” TFT-aanraakscherm waarop je nagenoeg alles op deze machine kan bijregelen. Van het indrukwekkende, geïntegreerde navigatiesysteem, over de deuntjes die je middels bluetooth (of Apple CarPlay) van je mobieltje naar de audio-installatie stuurt, tot de instellingen van je rijmodi, de rijhulpjes … De bediening verloopt erg intuïtief via aanraking, of via de vierrichtingsschakelaars op beide stuurhelften.

Vlot beheersbaar
Zo fors als de (niet-instelbare) koppelingshendel zich laat bedienen, zo eenvoudig wieg je de Street Glide door de bocht. Op de lijn zetten gaat dankzij de brede hefboom en gedegen voortrein prima. Voetje op de stevig bijtende achterrem voor een haarspeldbocht, kwiek afrollen bij het uitkomen van de bocht, en voor je het weet projecteert het TFT-scherm drie cijfers op de snelheidsmeter. Nee, met deze afmetingen en dit gewicht zal de Street Glide nooit de ultieme stadsmotor worden, maar ook de meer technische onderdelen van deze trip gaan ‘m prima af.

Opdracht meer dan volbracht
Het overgrote deel van het slechte asfalt waarover we rijden, wordt in alle zachtheid uitgevlakt door de ophanging. Geen evidentie, gezien het rijklaar gewicht – waarvoor hulde!
Een Street Glide bouwen die zowel op vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt. Dat was het doel dat Harley-Davidson zichzelf voor 2024 had gesteld, en dat is met verve behaald. Van de frisse looks, over het uitermate gesmaakte Milwaukee-Eight 117-blok en de perfect gekalibreerde ophanging, tot het TFT-scherm waarop je – naast alle gewenste instellingen – ook je navigatie kuipbreed geprojecteerd krijgt. Je moet ermee gereden hebben om te geloven hoe goed ie is.

Onder het zadel
- Motor: vloeistofgekoelde V-twin
- Vermogen: 107 pk
- Koppel: 176 Nm
- Topsnelheid: 185 km/u
- Rijklaar gewicht: +/- 368 kg
- Zadelhoogte: 715 mm
- Prijs: 31.995 euro
Meer info op de website van Harley-Davidson en op www.motorprijzen.be.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.