Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE

Image
Image

Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE

Zoek het woord ‘knaldrang’ op bij Van Dale, en het Groot Woordenboek der Nederlandse taal verklaart dit als Jongerentaal. De intense behoefte om te feesten. Dat is – bijna – de exacte omschrijving van het gevoel dat ons bekroop toen we in het zadel sprongen van de 2024 Kawasaki Ninja 500 SE.


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Knaldrang

Alleen ging het tijdens deze test om een nog meer letterlijke interpretatie. De knaldrang die ons bekroop, was gewoon de intense behoefte om te euh … knallen. Zo sportief mogelijk over ’s lands wegen stuiven. Geloof het maar: de nieuwe Ninja 500 is geen motor om stapvoets voorbij terrasjes mee te paraderen.


Enkel SE-versie

Invoerder Kawasaki Benelux voorziet de Lage Landen enkel van de SE-uitvoering van de Ninja 500, en dat wil zeggen dat er standaard een paar leuke extra’s op zitten. Het sleutelloze KIPASS-contact en het TFT-kleurdashboard bijvoorbeeld. Maar net zoals de standaardversie én de Z 500 heeft deze Ninja een blok dat ooit in de Ninja 300- en later in de 400-uitvoering zat. Nu is het een 451 cc, een blok dat een langere slag kreeg en vooral meer koppel. Want die A2-grens is wat ze is.

De paralleltwin heeft ook een wat hoogtoeriger karakter. En dat past uitstekend bij het concept van de motor. Met zijn Ninja-styling nodigt de nieuwe Kawa al uit tot sportief rijden nog voor je dat keyless contact geactiveerd hebt. En al rijdend wordt de knaldrang waarvan hierboven sprake alleen maar groter ...


Sportief

Kawasaki heeft nog nooit een Ninja gebouwd die geen sportieve inborst heeft, maar bij een A2-motorfiets zijn de verwachtingen vaak iets minder hoog dan bij een vierpitter met meer dan 100 pk. Terecht. En toch ontpopt de Ninja 500 zich tot het levende bewijs dat pk’s en sportiviteit niet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

We gingen er in de heuvels in het hinterland van Alicante best stevig tegenaan. Met 45 pk loop je dan al eens tegen de limieten van de motor aan, maar het leuke daaraan is dat je ook echt voelt dat je het onderste uit de kan haalt. Laten we eerlijk zijn, dat is bijvoorbeeld met een ZX-6R op de openbare weg al een pak moeilijker.


Cijfers of je gevoel

Het gaat trouwens niet om cijfers of tijden, wel om een gevoel. En we voelden écht dat we keihard aan het rijden waren. Al spraken de cijfers op het dashboard dat tot op zekere hoogte tegen. En kijk, dàt is wat de Ninja perfect doet: je een gevoel van tevredenheid én opwinding geven. Ook al denk je soms dat je harder gaat dan af te lezen is op dat TFT-scherm.

De Ninja 500 weegt rijklaar 172 kg – in de SE-uitvoering. Wat betekent dat Kawasaki niet eens de volle 47 A2-pk’s in het blok mocht stoppen. Want voor een A2-rijbewijs geldt niet alleen een maximaal vermogen, er is ook een gewicht-pk verhouding. Zo komt het dat de Ninja 500 ‘slechts’ 45 pk laat optekenen. Maar de Nm’s zijn niet beperkt, en in combinatie met dat lage gewicht betekent dit dat de aanwezige Nm’s en pk’s optimaal tot hun recht komen. En dat je met een ultralicht pakket onderweg bent.

Ninja 500


Sturen

Dat voel je niet alleen bij het accelereren, maar ook bij het sturen. De Ninja heeft een vrij laag geplaatst stuur, maar toch zit ie vrij comfortabel. Ook de knieën bevinden zich in een niet al te scherpe hoek, zodat je vlot in het zadel kan bewegen en occasioneel al eens de buitenboordstijl kan hanteren zonder spontaan spierkrampen te krijgen.

Sturen is dus helemaal zijn ding. Je hebt een goede controle over de motor en dat geeft vertrouwen in het bochtenwerk. Bij het aansnijden, bij het remmen en vooral ook om extra vroeg op het gas te gaan. Je hebt geen vermogensberg aan boord die het achterwiel snel een stap opzij doet zetten, maar je kan anderzijds wel belachelijk vroeg op het gas. De rijstijl op de Ninja 500 richt zich meer op techniek en minder op vermogen. En omdat die techniek van de rijder komt, is de voldoening groter. Net als die drang naar méér …


Zin om te rijden

De Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt vooral rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten. Hij geeft je eerst zin om te rijden en schenkt je daarna de voldoening van stevige sportieve prestaties. Meer moet dat niet zijn, zeker?


Onder het zadel

  • Type: vloeistofgekoelde 541 cc twee-in-lijn
  • Maximaal vermogen: 45,4 pk
  • Maximaal koppel: 42,6 Nm
  • Rijklaar gewicht: 172 kg
  • Tankinhoud: 14 l
  • Zithoogte: 785 mm
  • Prijs: 7.199 euro


Meer info op de website van Kawasaki en op www.motorprijzen.be.


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.