Ongeval in het buitenland: hoe regelt Touring de medische bijstand?

Image
Image

Ongeval in het buitenland: hoe regelt Touring de medische bijstand?

Laten we deze vraag wat concreter maken met een voorbeeld. Mijnheer X maakt tijdens een wandeling in Spanje een zware val. Zijn vrouw neemt meteen contact op met de hulpdiensten, die ter plaatse de eerste hulp verstrekken. Daarna beslissen ze al snel om de man naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te brengen.


Zodra ze over de nodige gegevens beschikt, belt zijn echtgenote naar Touring. Waarbij ze doorgeeft in welk ziekenhuis haar man is opgenomen, wie de behandelende arts is, bij welk ziekenfonds de patiënt is aangesloten enzovoort.

Na haar oproep krijgt mevrouw X van ons team een sms met het referentienummer van het geopende dossier en informatie over de verdere procedure. Ze moet tevens haar toestemming geven om de persoonsgegevens te delen met Touring (AVG).

De correspondent van Touring in Spanje zal ook meer informatie geven over het ziekenhuis. Heeft het een goede reputatie? Gaat het om een privéziekenhuis en volstaan de maximumwaarborgen mogelijk niet voor de minimale vereiste zorg ter plaatse? Moet er een transfer voorzien worden naar een ander ziekenhuis in de buurt? En ga zo maar door.


Medische bijstand: de beste oplossing voor de patiënt

Daarna volgt een overleg tussen de lokale dokters en de interne artsen bij Touring. Samen bepalen ze wat de beste oplossing is voor de patiënt. Indien wordt beslist om mijnheer X ter plaatse te opereren om zo een optimaal herstel te garanderen, dan stelt Touring een videogesprek voor met een Belgische arts. Op die manier kan men in zijn/haar eigen taal alle mogelijke vragen stellen voor de operatie plaatsvindt.

Was mevrouw X op het ogenblik van het ongeval in België, dan zou Touring haar de mogelijkheid bieden om haar man tijdens deze moeilijke periode te vergezellen. Zowel het vervoer als het hotel zou in dat geval voor haar geregeld en betaald worden.

Na de ingreep ter plaatse maken de lokale arts en de Touring-arts een stand van zaken op om na te gaan wanneer de patiënt gerepatrieerd kan worden, en onder welke voorwaarden. Zodra de plaatselijke arts de patiënt groen licht geeft (de zogenaamde 'Fit to fly'), regelt Touring alles: taxi, overbrengen van de bagage, gewone of speciale vlucht enzovoort.

Wanneer mijnheer en mevrouw X weer thuis zijn, volgt nog een laatste telefoontje van Touring. Zo zijn we zeker dat alles goed verlopen is.


De expertise van Touring

Touring heeft in de loop der jaren niet alleen de nodige processen uitgewerkt en expertise verzameld om klanten in het buitenland een optimale medische bijstand te kunnen bieden (over de beste ziekenhuizen bijvoorbeeld), maar ook een hecht partnernetwerk opgebouwd om hen perfect te begeleiden.


Meer informatie?

Neem een kijkje op onze pagina over Reisbijstand voor bedrijven. Onze Key Account Managers werken graag een voorstel op maat uit. Met waarborgen die inspelen op de specifieke behoeften van jouw medewerkers, om de gezondheid en gemoedsrust van je team te verzekeren.