‘True Adventure’ is sinds jaar en dag het motto van de Honda CRF1100L Africa Twin. En laat dat nu net de insteek zijn van onze trip met Honda’s allroad: écht avontuur. Een mix van (snel)wegen, bergpaden en pistes vormde de basis voor een memorabele reis. En de Africa Twin? Die liet het zich allemaal welgevallen.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Bardenas Reales
Het leuke aan motorrijden is dat je zelden een reisbestemming nodig hebt. En toch hadden we dit keer een gebied in gedachten dat we absoluut wilden aandoen: de Bardenas Reales. Die ‘Bardenas’, zoals we het gebied liefkozend zullen noemen, vormen een uitzonderlijk stuk halfwoestijn, gelegen in de Spaanse provincie Navarra. Hier vinden we magistrale vergezichten, met uitzonderlijke rotsformaties en goed berijdbare offroadpistes.

Kort maar krachtig
Aangezien we voor ons avontuur slechts enkele dagen in Spanje zullen vertoeven, besluiten we om de eerste 130 kilometer uit San Sebastian over snelwegen af te haspelen. Aangenaam, maar motorrijden wordt pas echt leuk als het betere bochtenwerk zich aandient. Daarvoor kiezen we vanaf het reservoir van Yesa. Een circuit op de openbare weg tegen een azuurblauwe achtergrond. De Africa Twin mag dan wel offroadcapaciteiten hebben, toch ligt ook dit werk hem erg goed; zelfs met de Bridgestone AX41 offroadbanden. Je vleit ‘m met het grootste gemak van z’n ene op z’n andere oor en zonder al te veel hulp van de remmen gaat het aan een rotvaart door het verbijsterende decor.

Beste keuze
We hadden onze motor voor deze trip niet beter kunnen kiezen. De Africa Twin kreeg voor 2024 een op het eerste gezicht subtiele, maar eigenlijk best grondige make-over. In tegenstelling tot z’n neef, de Adventure Sports, kreeg de Honda CRF1100L Africa Twin nauwelijks uiterlijke aanpassingen. Maar onder dat uiterlijk is het anno 2024 fijner vertoeven dan ooit tevoren. De 1.084cc SOHC paralleltwin krijgt extra koppel aan boord zonder in te boeten aan vermogen. Zo hebben beide Africa Twins maar liefst 112 Nm (+ 7 Nm) ter beschikking. Daarvoor paste Honda onder meer de krukas, de zuiger, de drijfstangen én het in- en uitlaattraject aan. Tot slot werd ook de kleptiming aangepast en de compressie verhoogd, waardoor het piekvermogen van 102 pk (bij 7.500 tpm) onverminderd ter beschikking blijft.
Onze Honda kreeg ook nog de optioneel verkrijgbare SC Projects einddemper aangemeten. Klinkt wat voller dan de standaarddemper. En ziet er bijzonder goed uit.

Sterk
Ook het resultaat van de motorische updates laat zich tijdens de eerste kilometers in de halfwoestijn al snel voelen. Het motorblok voelt een stuk gretiger onderin, zodat je al bij de geringste gasopening de extra Newtonmeters richting achterwiel voelt pompen. Zowel op de secundaire wegen als op de stroken onverhard leren we dat surplus aan koppel meteen appreciëren. Het zorgt voor kracht bij de vleet, van net voorbij de 2.000 omwentelingen tot voorbij de 5.000 tpm. Die duidelijk bredere powerband laat beide versies van de Africa Twin ook toe om hun veelzijdigheid te bewijzen – zalig om te kunnen vaststellen hoeveel de motor écht in zijn mars heeft. Van de snedigere acceleratie, over de nog beter gekalibreerde ophanging en elektronica tot de erg pittig bijtende ankers.

Speeltijd
Vanuit Castillicar verandert de omgeving per gereden meter: van een relatief groene tint en struikgewas voor zover het oog reikt, wordt alles wat voorbij flitst plots hard en okergeel. Woestijn in zicht! Mochten we uitsluitend op de openbare weg gereden hebben, dan hadden we voor deze trip ook de Adventure Sports-versie overwogen. Maar met een kleine 50 km offroad voor de boeg in de Bardenas, zijn we nog gelukkiger dan we al waren met de Honda CRF1100L Africa Twin. De extra veerweg, het grotere voorwiel en de bijbehorende grondspeling zorgen voor een fiks hogere opstap op de CRF1100L Africa Twin. Gezien het offroadgedeelte dat op ons wacht, is dat een noodzakelijk kwaad dat we er graag bijnemen. We zappen de modus middels onze linkerduim (of via het aanraak-TFT-scherm) naar Off Road voor een aangepaste gasrespons en schakelen zowel de tractiecontrole als het ABS uit. Spelen maar!

Puur genieten
We rijden rechtopstaand langs de beroemde rotsformaties Castildetierra en Pisquerra, de majestueuze gevolgen van een erosieproces dat deze locatie miljoenen jaren heeft ondergaan, en waar ook het wegdek nogal wat gevolgen van draagt. Maar de ophanging geeft geen krimp. Elke kuil of bult wordt uitgevlakt, en zelfs bij een onverwacht diepe greppel klappen we niet tegen de limieten aan. Het goed georchestreerde samenspel tussen het (indien gewenst) vlijmscherp reagerende gas en de koppeling, de perfect uitgekiende ophanging én de indrukwekkende Bridgestone Battlax Adventurecross AX41’s om de wielen zorgen voor een dag gestuif op het scherp van de snee. Alsof het niks is. En dàt is wat rijplezier echt is: weten dat wat er ook onder je wielen doorschuift, je motor het allemaal aankan. En dat je enige zorg dus is om volop te genieten van de trip. Misschien keren we spoedig nog eens terug!

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.