Ducati’s DesertX adventure-motorfiets is een verrassende combinatie van klassieke stijl en hedendaagse high-tech. De 2022 Ducati DesertX toonde voor het eerste de nieuwe adventure-ambities van het merk uit Bologna. Nu is er ook een Ducati DesertX Discovery, die nog meer gericht is op kilometervreten en avontuur van lange adem.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Eenvoud siert
Wat ons betreft, is de grootste troef van de Ducati DesertX Discovery z’n gebruiksgemak. Alles gaat als vanzelf en daardoor kan je desgewenst ook harder rijden of moeilijkere trajecten kiezen in het onverhard. De 110 paarden zijn méér dan voldoende en je hebt ook het gevoel dat je alles kan benutten. Zelfs de bediening van de elektronica is bijzonder simpel. En er is de o zo belangrijke knop waarmee je met één druk het ABS kan uitschakelen. Geen omweg via 13 submenu’s, gewoon één knop indrukken. Zo hebben we het graag.

Overtreffende trap
De originele DesertX had best wat avontuurlijk potentieel, maar met de Discovery-uitvoering schakelt Ducati naar de overtreffende trap. Met een hoger windscherm en handvatverwarming krijgt deze uitvoering meer comfort en dankzij beschermende delen rond het blok en de radiatoren is de kans op schade bij een mogelijke valpartij kleiner. De aluminium kofferset laat je dan weer toe meer bagage mee te nemen en dus verder te reizen.

Sterk genoeg
Ducati maakt gebruik van zijn gekende Testastretta 11° tweecilinderblok in deze Discovery. Ook de standaard DesertX, de Monster, de Multistrada V2 en de Supersport gebruiken dit blok. Door een breed productieplatform te gebruiken voor deze krachtbron kan de prijs van de Discovery binnen de perken gehouden worden.

Duur of goedkoop?
Al is er op dat vlak ruimte voor discussie. Enerzijds is de kostprijs van 19.990 euro best pittig voor een motorfiets. Anderzijds heeft de rijke uitrusting van de Discovery-uitvoering ook wel zijn prijs. Als je de standaarversie zou kopen en er al de onderdelen op zou monteren die de Discovery biedt, kom je een eind boven de 20.000 euro uit. Een koopje is het dus niet, maar je krijgt wel veel motor voor (redelijk) veel geld.

Conclusie
De Discovery-uitvoering van Ducati’s DesertX is een welkome aanvulling in het Ducati-gamma. Voor veeleisende klanten biedt hij meteen een heleboel extra’s en hij behoudt de veelzijdigheid waarom de basisuitvoering bekendstaat. Zijn prijs is niet zijn grootste troef, maar voor een koopje moet je ook in motorland eerder naar de Chinese dan naar de Italiaanse constructeurs kijken. Ducati levert met de DesertX vooral een veelzijdige, potente en goed ogende motorfiets af. En laat dat nu net de kenmerken zijn waar veel Ducatisten naar op zoek zijn.

Onder het zadel
- Motor: vloeistofgekoelde 937cc L-twin
- Vermogen: 111 pk
- Koppel: 92 Nm
- Topsnelheid: 200 km/u
- Rijklaar gewicht: +/- 230 kg
- Zadelhoogte: 875 mm
- Prijs: 990 euro
Meer info op www.ducati.com/be en op www.motorprijzen.be.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.