Eerste test: 2025 Honda XL750 Transalp

Image
Image

Eerste test: 2025 Honda XL750 Transalp

Honda heeft voor 2025 een subtiele, maar niet te onderschatten update voor z’n XL750 Transalp voorgesteld. Onze man mocht de vernieuwde hoogpoter testen in en rond het Portugese Faro.


Honda XL750 Transalp: duidelijke verbeteringen

Misschien even de nieuwigheden op een rijtje zetten: de Honda XL750 Transalp krijgt voor 2025 een aangepast frame en opgewaardeerde ophanging, een krachtigere en opnieuw vormgegeven ledkoplamp en een windscherm vervaardigd uit duurzaam Durabio - inclusief een centrale doorstroomopening. De kers op de taart is een 5-inch TFT-display voorzien van Honda RoadSync-smartphoneconnectiviteit.

Honda XL750 Transalp op een off-road weg
De XL750 Transalp was altijd al een alleskunner, en aan dat principe werd niet geraakt.


Opmerkelijk verschil met de vorige XL750 Transalp

Uit z’n nu Euro5+-rijpe, vloeistofgekoelde 755cc paralleltwin (met unicam) puurt de Honda XL750 Transalp 92 pk en 75 Nm. En tot onze tevredenheid is er een quickshifter gemonteerd. Toeren maken en knallen dus, een kolfje naar de hand van de opgefriste Transalp. Het resultaat van de herziene in- en uitgaande demping laat zich meteen voelen en kan absoluut op onze goedkeuring rekenen. De benodigde input om het grotere voorwiel de bocht in te duwen is als vanouds bescheiden, maar de stabiliteit bij hogere snelheden is opmerkelijk beter. De toerenopbouw en het vermogen tussen 2.000 en 9.500 omwentelingen verloopt lekker lineair tot in de ronduit illegale cijfers.

Honda XL750 Transalp stilstaand bij water
Uiterlijk verschilt de nieuwe Transalp nauwelijks van zijn voorganger. Maar onder dat uiterlijk werd er veel aangepast.


Echte all-road?

We testen het kunnen van de XL750 Transalp op een off-roadstrook van ruwweg vijf kilometer met de nodige hoogtemeters. De Transalp ontgoochelt niet: de smalle tank- en zadelcombo klemt perfect tussen mijn knieën, het stuur, het dashboard en de bedieningsknoppen staan goed gepositioneerd voor rechtstaand gebruik en mijn endurolaarzen grijpen prima in de van rubbers ontdane voetsteunen. De ophanging slikt het gros van de klappen met gemak. Enige bedenking daarbij: heb je ook de ambitie om het wegdek al eens te verlaten, investeer dan meteen in een quickshifter, valbeugels, handkappen en een carterprotector. Echte avonturiers missen de mogelijkheid om tubeless te rijden en een gemakkelijke stelknop voor de veervoorspanning achteraan. De zevenvoudige verstelling kan enkel met een stelsleutel.

Het gebruiksgemak is een van de grote troeven van de nieuwe Transalp.


Conclusie

Mijn lichte ontgoocheling bij de vorige Transalp is sinds deze test van de baan. De Honda XL750 Transalp wordt visueel een stuk spannender, het vernieuwde dashboard en de bijbehorende bediening zijn een absolute verademing en de XL750 heeft nu een ophanging aan boord die het heerlijke geweld in het vooronder de baas kan. Een goed betaalbare alleskunner die dankzij de juiste subtiele ingrepen de motor is geworden die hij al bij de herlancering in 2023 had kunnen zijn. Twee jaar na datum zijn we maar wat blij dat de motor eindelijk staat waar hij hoort. Laat maar komen, in Graphite Black met goudkleurige wielen graag!

Motorblok van de 2025 Honda XL750 Transalp
De staande tweecilinder heeft een heerlijke vermogensafgifte en is verrassend sportief.


Technische gegevens en prijs 2025 Honda XL750 Transalp

  • Motor: vloeistofgekoelde 755cc paralleltwin, SOHC
  • Vermogen: 92 pk
  • Topsnelheid: circa 195 km/u
  • Rijklaar gewicht: 210 kg
  • Zadelhoogte: 850 mm
  • Verbruik: 4,3 l/100 km
  • Prijs: € 11.199

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.