Achter de schermen van Touring reisbijstand

Image
Vol sanitaire organisé par Touring
Image
Vol sanitaire organisé par Touring

Achter de schermen van Touring reisbijstand

Touring blaast dit jaar 130 kaarsjes uit. Meer dan de helft van die ‘levensjaren’ biedt jouw mobiliteitsorganisatie ook medische bijstand aan in het buitenland. 67 jaar om precies te zijn, want in 1958 startte Touring Hulpbetoon, nu gekend als Touring reisbijstand. Benieuwd hoe die bijstand werkt? Neem dan mee een kijkje achter de schermen.

In het nieuwe Touring-kantoor in Brussel is het een beetje zoeken naar onze medical backoffice, zoals de medische reisbijstand intern wordt genoemd. In tegenstelling tot onze wegenwachters, de helden van de weg, dragen deze medewerkers géén blauw-geel uniform. Al worden ook zij door onze klanten meer dan eens beschouwd als echte helden.

Omdat ze net als onze wegenwachters mensen uit de nood helpen, maar dan in een medische context. Die context verklaart meteen waarom de afdeling ietwat afgeschermd is van de andere medewerkers: hier spelen privacy en medisch geheim een grote rol. Toch geeft Benjamin Garcia van Medical Services ons graag een blik in hun interne keuken.

Des collaborateurs du Medical backoffice de Touring
Photographer: Johannes Vande Voorde | Copyright: Johannes Vande Voorde


Veel mensen kennen Touirng vooral van de wegenwacht, maar minder van de medische reisbijstand. Kan je ons daar wat meer over vertellen?

Benjamin Garcia: Jazeker! Touring heeft al 67 jaar ervaring in reisbijstand. We willen reizigers niet alleen helpen bij pech met de auto, maar er ook voor zorgen dat ze met een gerust hart op vakantie kunnen, wetende dat ze gedekt zijn bij medische problemen.

Benjamin Garcia, Manager Medical Assistance chez Touring
Photographer: Johannes Vande Voorde | Copyright: Johannes Vande Voorde
Benjamin Garcia begon zijn carrière als onderofficier bij de medische dienst van het Ministerie van Defensie. In 1993 maakte hij de overstap naar Sabena en in 2002 sloot hij zich aan bij de afdeling medische bijstand van Allianz. Daarna ging hij aan de slag bij een levensverzekeringsmaatschappij, maar koos uiteindelijk opnieuw voor medische bijstand in het buitenland. Sindds december 2016 is hij Manager Medical Assistance bij Touring.


Stel, een Belgische toerist belt vanuit het buitenland met een medisch probleem. Wat gebeurt er dan precies?

Het begint allemaal met een telefoontje naar onze medische alarmcentrale. Die is 24/7 bereikbaar en beantwoordt elke oproep in de taal van de klant. Zodra we een melding binnenkrijgen, komt er een heel proces op gang. Eerst luisteren we natuurlijk aandachtig naar het probleem. Wat is er precies gebeurd? Waar bevindt de persoon zich? Welke symptomen zijn er?

Vervolgens schakelt het medisch team een van onze artsen in. Die zijn gespecialiseerd in spoedbehandelingen, medische transporten of chirurgie. Indien nodig kunnen we ook terugvallen op een internationaal netwerk van correspondenten. Samen beoordelen ze de situatie aan de hand van een medisch rapport of na contact met het behandelende ziekenhuis. Taalbarrières zijn geen probleem, want we spreken op onze dienst in totaal liefst 18 verschillende talen.

Goed om te weten is dat onze klanten ook via video kunnen communiceren met ons medisch team in Brussel, namelijk via onze Doctor Line-service.

Hoe beslis je of iemand terug maar België gebracht moet worden?

Dat is een medische beslissing. Onze artsen beoordelen of de behandeling ter plaatse voldoende is, of dat de patiënt beter in België verzorgd kan worden. Als repatriëring nodig is, organiseren we dat van A tot Z. We regelen het transport, zorgen voor medische begeleiding tijdens de reis en houden de familie in België op de hoogte.

Met welke vervoermiddelen rapatriëren jullie mensen?

Dat hangt van de situatie af. Soms is een rit met een ambulance of een lijnvlucht met medische begeleiding voldoende. In andere gevallen zetten we een ambulancevliegtuig in. We hebben zelfs een eigen ticketingdienst die vluchten, taxi’s en hotelkamers kan boeken.

Kan je een voorbeeld geven van een situatie waarin Touring echt het verschil heeft gemaakt?

Jazeker, ik herinner me een man die tijdens zijn vakantie in de Verenigde Staten een hartaanval kreeg. Hij belandde op de intensive care, waar de kosten al snel opliepen tot duizenden euro’s per dag, en werd door ons gerepatrieerd onder medische begeleiding. Dankzij onze reisverzekering werden alle kosten gedekt, in tegenstelling tot een klassieke mutualiteit die buiten Europa niets vergoedt. We hebben ook zijn vrouw terug naar België gebracht en de familie op de hoogte gehouden.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een reisverzekering van Touring en een mutualiteit of de dekking van een kredietkaart?

Een mutualiteit biedt dikwijls maar een basisdekking en beperkte terugbetalingen. Bovendien is de dekking doorgaans beperkt tot Europa. Sommige kredietkaarten hebben dan weer beperkte waarborgen wat betreft tussenkomst. Ze vereisen ook dat de reis met de kaart betaald is. Onze reisverzekering biedt een veel ruimere dekking, wereldwijde ondersteuning en een integrale terugbetaling van medische en repatriëringskosten. Daarnaast zorgen we ook voor de repatriëring van het voertuig en bieden hulp bij problemen aan het thuisfront.

Wat is jouw advies aan mensen die op vakantie gaan?

Sluit altijd een reisverzekering af, ook als je denkt dat je al voldoende gedekt bent. Lees de polis goed door en kies een verzekering die past bij jouw reisplannen en behoeften. En vergeet niet om het nummer van onze alarmcentrale op te slaan in je telefoon. Zo kan je in geval van nood snel contact met ons opnemen.


Wist je dat?

De verzekering van een mutualiteit of kredietkaart is beperkt

We staan er wellicht te weinig bij stil, maar in België beschikken we echt wel over een eersteklas ziekenzorgsysteem. Maar dat verandert wanneer je de grens oversteekt.
In Frankrijk vind je niet zomaar in elk dorp een dokter. Laat staan een ziekenhuis. En hoe maak je aan een arts in pakweg Spanje duidelijk wat je precies voelt of nodig hebt in geval van ziekte?
Het wordt nog lastiger als je Europa verlaat en bijvoorbeeld gehospitaliseerd wordt in de Verenigde Staten, Thailand of Turkije. Daar schieten de kosten pijlsnel de hoogte in. Tien- tot vijftienduizend euro per dag is in de VS geen uitzondering. En die kosten worden zelden gedekt door de verzekering van een mutualiteit of bepaalde kredietkaarten.
Je mag er niet aan denken dat je na zo’n pechgeval ook nog eens een gepeperde rekening toegestuurd krijgt. Vertrek liever met een gerust hart en sluit die reisbijstandsverzekering af. Dan blijven wij aan jouw zijde, ook als je ver weg bent.