Image

Wat jouw 100% elektrische reis zal bepalen, zijn de eigenschappen van je voertuig en de oplaadapparatuur. Plus een paar nuttige tips!

De meeste EV's van vandaag kunnen gemakkelijk 200 tot 300 kilometer in één keer afleggen, ook op snelwegen. En auto's met een (zeer) grote batterij ongetwijfeld nog meer. Maar uiteindelijk wordt het toch eens nodig om weer op te laden. Hier zijn wat ideeën om in het achterhoofd te houden, van theorie tot praktijk ...

opladen
Fotograaf: Ralph Hutter | Bron: Unsplash


Samengevat, controleer voordat je een EV koopt:

  • de capaciteit van de batterij
  • de capaciteit van de wisselstroomlader
  • de capaciteit van de gelijkstroomlader
  • het WLTP-brandstofverbruik (en lees de tests om te zien of het om reëel verbruik gaat of niet!)
  • en zorg dat je een of meer oplaadkaarten hebt en een app om de oplaadpunten te vinden


Plug-in of 100% elektrisch?

Zonder iemand te willen discrimineren, zullen we het hier alleen hebben over 100% elektrische voertuigen. Het probleem met plug-inhybrides is heel anders, omdat je met lege batterijen per definitie nog steeds op de verbrandingsmotor kan rijden. Op onze blog vind je alle vragen over deze verschillen tussen hybrides (mild en full) en 100% elektrische wagens.


Wat elektrische theorie

Bepalend voor je toekomstige reis op 100% elektriciteit zijn de kenmerken van je auto en de oplaadapparatuur. Maar eerst een paar begrippen over elektriciteit opfrissen:

Volt (V) geeft de elektrische spanning aan, ampère (A) is de stroom en watt (W) het vermogen. Een kilowatt (kW) is 1.000 watt, de meeteenheid om het vermogen en de oplaadsnelheid van elektrische apparaten aan te geven. De capaciteit van de batterij wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh), wat overeenkomt met de hoeveelheid geleverde energie of de opslagcapaciteit. Een voorbeeld: een auto met een accucapaciteit van 55 kWh wordt (theoretisch) in 5 uur opgeladen aan een laadpaal die 11 kW levert. 100% elektrische auto's hebben accu's die variëren van ongeveer 20 kWh (zoals de Fiat 500e, met 24 kWh) tot meer dan 100 kWh (zoals de BMW iX,met 105 kWh).

Recharge
De ene batterij is de andere niet.


De cijfers genuanceerd

Om de oplaadtijd van je EV in te schatten, moet je echter met andere aspecten rekening houden, zoals de ingebouwde lader. Met deze lader (tussen 3 en 11 kW, afhankelijk van het EV-model) kan de batterij met gelijkstroom opgeladen worden. De stroom die door het “klassieke” elektriciteitsnet wordt geleverd, is immers wisselstroom en moet dus worden omgezet. Dit is de taak van de ingebouwde lader, die de spanning en de stroomsterkte regelt. Hij beschermt ook je EV door bij een onregelmatigheid het laden te stoppen.

Maar goed, wat ons hier interesseert, is het opladen van de batterij. Als je een laadpunt hebt dat 22 kW levert en de ingebouwde lader van je EV laat bijvoorbeeld 7,4 kW toe, dan zal je batterij niet meer dan deze 7,4 kW aannemen. Dus als de batterij een capaciteit van 50 kWh heeft en op dit laadpunt van 22 kW wordt aangesloten, is ze pas na ongeveer 7 uur opgeladen (50/7,4).

De zogenaamde snelladers (boven 22 KW en tot 350 kW!) werken op gelijkstroom. In dit geval kunnen EV's worden opgeladen met 50 kW tot ... 350 kW voor de krachtigste. Controleer dit laatste punt zorgvuldig bij de aankoop van je EV, want een zelfde auto kan geleverd worden met een gelijkstroomlader van 50 kW of, als optie, met de mogelijkheid om te upgraden naar 100 of 125 kW. Dit maakt een groot verschil als je op weg naar je reisbestemming moet opladen, want je halveert zo je wachttijd!

Een complex systeem dat je zal moeten leren beheersen.


Beter van 20 tot 80%

Hoe dan ook, zelfs aan een “snel” of “ultrasnel” laadstation duurt het enige tijd om de batterij van je EV op te laden. Ideaal stop je het opladen bij 80%. Waarom? Omdat het opladen daarboven veel trager gaat. Een beeld om dit verschijnsel te verklaren: wanneer je een fietsband oppompt, gaat dat tot een bepaald punt eerst gemakkelijk, maar daarna gaat het steeds moeizamer. Aan een snellader zal de batterij dus in 30 of 40 minuten tot 80% opgeladen zijn, terwijl het waarschijnlijk ruim een half uur langer zal duren om 100% te bereiken. Het verlies van die 30 minuten levert echter niet veel extra kilometers op tijdens een lange rit op de snelweg.

Als minimum bij het herladen bevelen wij 20% aan, wat je enige speelruimte en gemoedsrust geeft. Veel chauffeurs komen bij een snellaadstation op de snelweg aan met 2 of 3% reserve. Maar als alle laadpalen dan bezet zijn, moet je ter plaatse wachten, terwijl je met wat meer reserve wat verder en/of weg van de drukte kan opladen.


En het rijbereik dan?

Dan is er nog die onbekende: het werkelijke rijbereik van je EV. Dat hangt van tal van factoren af. De eerste en belangrijkste is de capaciteit van je batterij in verhouding tot het stroomverbruik per 100 kilometer. De door de constructeurs aangekondigde verbruikscijfers (volgens de WLTP-cyclus) zijn uiteraard zeer optimistisch en komen in het algemeen niet overeen met de werkelijkheid. Het hangt allemaal af van het type, het gewicht en het vermogen van de auto en ... van je rijstijl!

We nemen voor een beter begrip een theoretisch voorbeeld met afgeronde cijfers. Een EV heeft een batterij met een nominaal vermogen van 60 kWh en een nuttig vermogen van 58 kW. De auto verbruikt volgens de constructeur 18 kWh/100 km. Deel gewoon 58/18, en je krijgt een bereik van +/- 320 km. Maar dat is de theorie. Verwacht in werkelijkheid niet meer dan 250 tot 280 km, zelfs met een constante (niet te hoge) snelheid, een “ideale” temperatuur tussen 10 en 20 graden en een vrij vlak wegprofiel.

Voor de vakantiereis betekent dit om de 2 uur een pauze, zoals aanbevolen door de instellingen voor verkeersveiligheid! Nog steeds in theorie komt dit voor een reis van 1.000 km (we tellen de startlading en de lege batterij aan het einde van de reis niet mee) neer op 3 ladingen van +/- 30 tot 40 minuten, dus 1u30 tot 2u die aan de klassieke reis moeten worden toegevoegd. Wat is het verschil met een rit in een auto met verbrandingsmotor? Daarbij tel je drie haltes van 15 minuten, zodat je in totaal ongeveer een uur verliest op dezelfde reis met de EV. Maar dat is de theorie. In ons verslag uit Zweden lees je hoe het er in de praktijk uitziet!

opladen
Van de theorie naar de praktijk ...


Badges en oplaadkaarten, het is een warboel!

Dit is een van de steeds terugkerende problemen voor EV's: oplaadkaarten en -badges! In tegenstelling tot fossiele brandstoffen kan je namelijk maar in heel weinig openbare laadstations met een eenvoudige bankkaart betalen. Je zal dus een herlaadkaart, app, sleutelhanger of badge moeten kopen die gekoppeld is aan een abonnement bij een of meerdere aanbieders. Want er zijn veel spelers op de markt en ze bieden niet allemaal toegang tot alle openbare laadstations. Vraag dus bij elke aanbieder tot welk oplaadnet hij toegang verleent.

Ook het bedrag van het abonnement en de tarieven voor het gebruik kunnen erg verschillen. Sommige aanbieders rekenen per minuut, andere per kWh, terwijl weer andere een vast bedrag aanrekenen vanaf het begin van de transactie. En er zijn ook aanzienlijke tariefverschillen tussen de laadstations. Dit varieert van +/- € 0,30/kWh tot meer dan … € 0,80/kWh. Kortom, controleer deze informatie zorgvuldig voordat je je auto aankoppelt.

Ten slotte wijzen we erop dat bepaalde winkelketens in hun parkeergarages gratis laadpalen ter beschikking stellen. Zoals Cora, sommige Trafic-winkels en Lidl. Bij Trafic gaat het om laadpalen op zonne-energie met een vermogen van 11 kW, terwijl Cora 22 kW aanbiedt. En bij Lidl, de meest geavanceerde op dit gebied, vind je naast laadpalen van 11 en 22 kW ook laadpalen van 50 kW. Genoeg om snel weer op weg te zijn!


Hoe vind ik een laadpunt?

Het platform Optimile is een van de ideale oplossingen voor bedrijven. Met haar smartphone-app en laadkaart biedt Optimile toegang tot een van de grootste netwerken van laadpunten in Europa, met meer dan 120.000 locaties in 19 landen. Bovendien kan de klant elk ander merk van laadstations op het platform aansluiten, wat het gemakkelijk maakt om nieuwe laadstations toe te voegen. Klanten kunnen dus zelf de omvang van hun netwerk kiezen, afhankelijk van hun behoeften en wensen.


Een kleine boost!

De grootste angst van bestuurders van elektrische auto's is zonder stroom vallen. Als je geen rijbereik meer hebt, is bijvullen niet zo eenvoudig als bij een auto met verbrandingsmotor. Touring biedt een antwoord op dit probleem met apparaten die “boosters” genoemd worden. De 'boosters' geven de batterij van een elektrische auto een kleine boost, zodat hij de dichtstbijzijnde laadpaal kan bereiken. Deze apparaten kunnen opladen met een snelheid van één kilometer rijbereik per minuut. Mogelijk zal dit de laatste angst wegnemen van mensen die nog aarzelden om voor een elektrische auto te kiezen.


Meerdere connectoren

Terwijl de Europese Unie een eenvormig ladertype (USB-C) heeft opgelegd voor telefoons die op haar grondgebied worden verkocht, worden in de wereld van EV's verschillende soorten stekkers gebruikt. Al moeten we toegeven dat de meeste autoconstructeurs het gecombineerde laadsysteem steunen (CCS). Dit is alvast het geval in Noord-Amerika en Europa. Maar Japanse constructeurs gebruiken het CHAdeMO-systeem (CHArge de MOve), en China - 's werelds grootste markt voor elektrische voertuigen - gebruikt de GB/T-norm. In Europa in het algemeen en in ons land in het bijzonder is de CCS-connector marktleider. Type 2 wordt gebruikt voor laden met wisselstroom en CCS2 (of combo) voor gelijkstroom.

opladen
De meest voorkomende connectoren. (Bron: Arrow electronics)


Snelladen en volle batterijen vermijden?

Het rijbereik van een elektrische auto wordt altijd berekend met een 100% opgeladen batterij. Veel autoconstructeurs raden echter aan om niet (te vaak) boven 80% te laden om de levensduur van de batterij te verlengen. Dit is echter geen algemene regel, die je mag negeren wanneer je lange afstanden moet afleggen. Hetzelfde geldt voor snelladen, dat de batterij zwaar belast en dus niet dagelijks herhaald moet worden. Ook hier zijn lange reizen en de nood aan onmiddellijk snelladen de uitzondering. Zoals bij elk ander technologisch product is het natuurlijk het beste om de gebruiksaanwijzing en het bijhorende advies te raadplegen.

Audi e-tron 55 quattro: endurance test
Snelladen: niet aanbevolen voor dagelijks gebruik.


Autoconstructeurs beperken hun batterijen

Wist je dat constructeurs vrijwillig een deel van de capaciteit van hun batterijen beperken? In feite is dat om de laad- en ontlaadcycli te “versoepelen” en zo de levensduur te verlengen. Dus als de boordcomputer van de auto “100%” zegt, dan is dat niet helemaal waar. Daarom vind je op de technische fiche van je EV een nominale capaciteit (de hoeveelheid energie die de batterij werkelijk bevat) en een “nuttige” waarde, of de hoeveelheid energie die werkelijk beschikbaar is.