Er is slechts een handvol motoren die weinig of geen concurrenten hebben. De Honda X-ADV is er één van. Voor 2025 krijgt Honda’s eigenzinnige motor-scooter kruising een grondige update. Honda grijpt zowel in op het uiterlijk, de elektronica als de prestaties. Wij gingen ‘m testen in Sicilië.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Sinds ie in 2017 gelanceerd werd, is de Honda X-ADV een buitenbeentje. Wie er toch een label wil op plakken, noemt hem de SUV der motorfietsen. Bij gebrek aan betere omschrijvingen, moet dat volstaan.
Het concept van de X-ADV was van bij de lancering 8 jaar geleden, al goed uitgekiend. Een diamant type stalen frame, dat duidelijk verwijst naar een motorfiets. Echter: dan toch weer dat kuipwerk met treeplanken en de haast obligate opbergruimte, om als scooter gelabeld te worden. Gooi daar bovenop dat er off road voetsteunen (optioneel) beschikbaar zijn en dat je via het DCT-systeem ook kunt schakelen, en de verwarring tussen motorfiets en scooter is compleet.
2025 Honda X-ADV: Unieke mix
Houden zo. Want de unieke mix is één van de aantrekkingspunten van de Honda. Met de updates die voor 2025 doorgevoerd werden, wil men de populariteit van de Honda X-ADV verder garanderen. Wij gingen uitvlooien of die intentie kans op slagen heeft.
Uiterlijk ziet de X-ADV er een wat hipper uit dan zijn voorganger. Dat is vooral te danken aan de nieuwe snoet, waar de LED lichten nu in een behuizing zitten waarin ook de knipperlichten werden ondergebracht. Maar het is vooral al rijdend dat je vaststelt dat de X-ADV een stap voorwaarts heeft gezet. Met een meer directe respons en een breder gespreid koppel.Een nieuwe joystick op de linker stuurhelft, laat je toe om vlot door alle menu’s te navigeren.

DCT
Het schakelen met het semi-automatische DCT systeem gaat (nog) vlotter. Het schakelen gaat nog vlotter en de tijd om de koppeling te activeren, wordt gehalveerd. Dat voel je duidelijk. De X-ADV is de best schakelende DCT motor waar we al mee reden. Te verwachten is dat de vooruitgang op dit vlak ook naar de andere DCT-Honda’s zijn weg zal vinden.
Moderner
Met een goed ogende en vlot schakelende X-ADV stoven we de flanken van de ETNA op. Met één oog turend naar de rookpluim die constant uit de vulkaan opstijgt en het andere op het nieuwe TFT-scherm gericht. Op dat nieuwe scherm, kun je ook moeiteloos dagteller, gekozen rijmodus, verbruik, etc… terugvinden

PS5?
De X-ADV voelt wat moderner aan dan zijn voorganger en reageert flukser op het gas. Wat rijden op de Siciliaanse slingerbanen een feest maakte. Onze voorrijder legde er met een Africa Twin aardig de pees op en de X-ADV had geen moeite om dat ritme te volgen. Stevig naar een bocht knallen, twee versnellingen afschakelen met de peddel aan je linker duim en dan weer het gas er op. Het Playstation gevoel steekt nu en dan de kop op.
Ook off road
Het iets pittiger karakter biedt ook voordelen als je een stukje off road meepikt. Met de tractie controle uitgeschakeld, kom je aardig vooruit op onverharde ondergrond. Honda zou kunnen overwegen om ook het ABS achteraan uitschakelbaar te maken voor off road.
Ander pluspunt: het scherm is nu met één hand instelbaar en dat spaart tijd en moeite. En het werkt uitstekend.
Conclusie
En dat laatste is zowat de conclusie over alles wat op de 2025 Honda X-ADV terug te vinden is. De nieuwe rij-modi geven de hermafrodiete tweewieler een iets pittiger karakter, de zithouding met het nieuwe zadel is beter (het vorige voelde soms wat krap aan) en de nieuwe bedieningsinstrumenten zijn een schot in de roos.
Voeg daaraan toe dat er nu ook cruise control op zit en je komt tot de slotsom dat de X-ADV completer dan ooit geworden is. Volwassener, zouden we’m niet direct durven noemen, want hij heeft nog altijd dat speelse kantje dat om de haverklap een glimlach op je gezicht tovert. Maar een stap vooruit is het wel degelijk. Wetende hoe goed de vorige versie was, wil dat veel zeggen.

Technische gegevens en prijs 2025 Honda X-ADV
- Motor: Vloeistofgekoelde SOHC paralleltwin
- Cilinderinhoud: 745 cc
- Transmissie: zesbak
Prestaties:
- Maximaal vermogen: 58 pk (43 kW) @ 6750 tpm
- Maximaal koppel: 69 Nm @ 4750 tpm
Afmetingen:
- Rijklaar gewicht: 237 kg
- Tankinhoud: 13,2 l
- Zithoogte: 820 mm
Prijs:
België: vanaf 13.499 euro
Meer info vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.