BMW heeft met zijn GS-gamma de populairste modellenreeks van de voorbije decennia in huis. Vorig jaar kwam de nieuwe BMW R 1300 GS op de markt, gevolgd door een al even nieuwe R 1300 GS Adventure. Die belichaamt de overtreffende trap van adventure-rijden en is dé avontuurlijke reismotor bij uitstek.
BMW R 1300 GS A: ruim bemeten
De BMW R 1300 GS Adventure heeft een 30-litertank, 269 kilogram rijklaar gewicht – zonder koffers, 145 pk en een basisprijs van 22.800 euro. Het lijdt geen twijfel: meer is euh … meer. Maar is dat ook beter? Je kan niet anders dan onder de indruk zijn van de GSA. Dit is een van de meest impressionante motoren van het moment. En hij mag dan wel sterker en indrukwekkender zijn dan zijn voorganger, toch is hij ook wendbaarder en makkelijker te beheersen.

Veelzijdig
De GSA is niet alleen veelzijdig, hij is ook vooruitstrevend en bijzonder goed doordacht. Enkele voorbeelden? De koffers hebben magnetische koppelingen die tegelijk dienen als elektrische interface voor USB-aansluitingen. De breedte van de gigatank wordt ook benut voor extra bescherming tegen wind en regen én voor bagagebevestiging. En voor wie verticaal uitgedaagd werd, is er de – weliswaar optionele – adaptieve rijhoogteregeling. Die past automatisch de hoogte aan naargelang de rijomstandigheden.

Vertrouwen in de BMW R 1300 GS A
Dat alles biedt een fikse dosis vertrouwen, waardoor je de motor ook meer gaat pushen. En je stelt vast dat hoe meer je van de motor eist, hoe beter ie wordt. Op de eindeloze off-roadpaden van Andalusië ging het opvallend goed. Zonder rechtstreeks de vergelijking te maken, maar met de herinnering van de GS Trophy vers in het geheugen, durven we te stellen dat de BMW R 1300 GS Adventure op doorsnee off-roadpistes en bergpaden weinig moet onderdoen voor de standaard GS. De middenbouw van de motor is smal en zelfs vergelijkbaar met die van de GS. Ga je op singletracks of in diep zand, dan is het verschil groter. Maar dan zit je eigenlijk met élke GS op een ondergrond waarvoor ie niet echt gemaakt is.

Comfort en prestaties
Kreeg de BMW R 1300 GS Adventure op het off-roadgedeelte al een goed rapport, dan is zijn beoordeling op de openbare weg zo mogelijk nog beter. Rijden met de GS Adventure op wegen waar sturen, remmen en accelereren een hoofdrol spelen, garandeert een hoogst originele mix tussen adrenalinekicks en genieten van puur rijcomfort. Met dank aan de uitstekende zithouding en windbescherming, maar ook aan de pit van die dikke boxer en de verrassende wendbaarheid. Op geen enkel moment heb je het gevoel met een beer van dik 270 kg op weg te zijn. En door het breed uitgesmeerde koppel heb je bij het aansnijden van een bocht meestal de keuze tussen twee of zelfs drie versnellingen.

Conclusie
De BMW R 1300 GS Adventure is een compleet nieuwe motor die bol staat van technologie, goed doordacht is en uitstekend presteert. Edoch niks van het voorgaande moet beschouwd worden als zijn grootste troef. Wat dat dan wel is? Hij begeestert. En dat is iets wat je niet van elke nieuwe motor kan zeggen.

Technische gegevens BMW R 1300 GS A
- Type: vloeistofgekoelde tweecilinder boxer
- Cilinderinhoud: 1300 cc
- Transmissie: zesbak
- Eindoverbrenging: kardan
- Maximaal vermogen: 145 pk (107 kW) @ 7750 tpm
- Rijklaar gewicht: 269 kg
- Tankinhoud: 30 l
- Zithoogte: 870/890 mm
- Prijs: vanaf 22.800 euro
Meer info op de website van BMW en op motorprijzen.be
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.