De Kawasaki Versys 1100 SE krijgt er vanaf volgend jaar 50cc bij ten opzichte van zijn illustere voorganger en moet 50 euro meer kosten. Dat is nauwelijks een extra investering te noemen, dus stelt de vraag zich of je meer terugkrijgt dan alleen maar 1cc per euro.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Kawasaki Versys 1100 SE krijgt slimme aanpassingen
Kawasaki bekijkt adventure door een andere bril dan de meeste fabrikanten. De Versys is immers volledig op de weg gericht, onverharde wegen zijn niet echt zijn ding. Omdat het merendeel van de kopers van een adventure motorfiets überhaupt niet op van het asfalt weg gaan. Precies daarom pasten de Japanners de versnellingsbak en de eindoverbrenging van de Kawasaki Versys 1100 SE aan, zodat de motor in het middengebied een pak sterker zou aanvoelen. En dat heeft gewerkt!
Sterker
De Kawsasaki Versys 1100 SE mag dan wel 15 pk sterker zijn, omdat die extra paarden zich in de hoogste regionen van het toerengebied bevinden, komen ze maar zelden van stal. Wat je wél voelt, is het verhoogde koppel en vooral de spreiding daarvan. Precies in de zone waar je het vaakst rijdt, heeft de Versys 1100 pakken meer pit. Daardoor moet je ook minder gaan schakelen. Sportiever én comfortabeler dus: het kan zowaar.

Vliegend tapijt
De SE-afkorting in de typenaam, staat voor Special Edition. Dat betekent dat op deze versie de Electronic Control Suspension van Showa gemonteerd is. De elektronisch gestuurde veren proberen de Kawasaki Versys 1100 SE dus als een vliegend tapijt te laten werken, waarbij de wielen onder de motor bewegen terwijl de rijhoogte zo constant mogelijk gehouden wordt. En bij grote hobbels voel je dat echt werken.

Visuele gelijkenis
Kawasaki heeft onderhuids een pak veranderingen doorgevoerd, maar de uiterlijke wijzigingen bleven beperkt. Dat kan een rol spelen voor wie de nieuwe versie koopt. Anderzijds zullen kenners wél de verschillen opmerken en de ‘1100’ aanduiding op de kuip verraadt natuurlijk ook één en ander.

Conclusie
Terugkerend op de vraag of de Kawasaki Versys 1100 SE meer biedt dan 1 cc extra voor de meerprijs van 50 euro, kunnen we volmondig ja antwoorden. Kawasaki’s polyvalente adventure is een stuk potenter geworden en met detailaanpassingen op de juiste plaats, heeft Kawa zijn populaire hoogpoter nog een stuk veelzijdiger gemaakt dan hij al was.

Technische gegevens en prijs Kawasaki Versys 1100 SE
- Motor vloeistofgekoelde viercilinder 1099 cc
- Vermogen 135 pk
- Koppel 112 Nm
- Topsnelheid 250 km/u
- Rijklaar gewicht +/- 259 kg
- Zadelhoogte 840 mm
- Prijs: Vanaf 16.149 euro
Meer info op www.kawasaki.be en www.motorprijzen.be
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.