Image
Het team dat verantwoordelijk is voor sector 3 richt zich met name op makelaars en fleetmanagers van bedrijven.

In onze vorige nieuwsbrieven namen we al de activiteiten onder de loep van wat we bij Touring sector 1 en sector 2 noemen. Vandaag leren we alles over het reilen en zeilen bij team 3.


In tegenstelling tot sector 1 (Frank en Stefan) en sector 2 (Bart en Laura), die volledig op autoconstructeurs gericht zijn, focussen Peter en Nadine vooral op makelaars en fleetmanagers van bedrijven. De producten, de interne procedures en de commerciële aanpak verschillen dan ook sterk voor die categorie van klanten.


De professionele achtergrond van het team

Peter begon zijn loopbaan bij Fortis (het huidige BNP Paribas Fortis) en deed daarna waardevolle ervaring op als verhuurmedewerker bij EuropCar en verkoper bij Ford Motor Company. Elf jaar geleden maakte hij vervolgens de overstap naar Touring, om er aan de slag te gaan als “commercieel contact voor de makelaarskantoren”, zoals het toen genoemd werd. Vandaag is hij de Key Account Manager voor een van onze belangrijkste B2B-portefeuilles.

Nadine werkt al sinds 1987 bij Touring en heeft er heel wat watertjes doorzwommen. Zo was ze gedurende bijna 18 jaar supervisor bij onze centrales. Ondertussen is het 3,5 jaar geleden dat ze de overstap gemaakt heeft naar het B2B-team, om er de handen in elkaar te slaan met Peter.


Wat is het profiel van de klanten van sector 3?

Samen staan ze in voor een klantenportefeuille die in de loop der jaren sterk geëvolueerd is. Vandaag leveren een aantal toonaangevende makelaars, zoals AON, Marsh, Allia en Willis Tower Watson, een totaalservice aan de fleetmanagers van de grootste werkgevers in ons land. En dat is vooral te danken aan Touring.

Sommige werkgevers zijn echter ook rechtstreeks klant bij Touring, als ze besluiten om de bijstand uit het “pakket” van hun leasingwagens te halen of als ze een wagenpark in eigendom hebben. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Proximus en Siemens.

Touring werkt bovendien met veel plezier oplossingen op maat uit voor zijn klanten (white labelling). TotalEnergies en Cardoen zijn hiervan de beste voorbeelden.

Ook Luminus onderhoudt goede contacten met Peter en Nadine en garandeert met EV Touring Booster de elektrische mobiliteit van klanten.

En tot slot is sector 3 ook verantwoordelijk voor de standaardproducten van TBS (Touring Business Solutions), die optimaal inspelen op de behoeften van kleinere bedrijven. Al blijft een persoonlijke follow-up door Peter en Nadine in sommige gevallen essentieel.


Wat zijn de belangrijkste aspecten in de samenwerking met makelaars en fleetmanagers?

Heel kenmerkend voor onze samenwerking met makelaars en fleetmanagers is dat er een erg grote reactiesnelheid nodig is. Meer nog dan in de andere “sectoren” van Touring. Makelaars zijn immers vaak zelfstandigen die ook 's avonds en in het weekend aan de slag zijn, waardoor de teams hen op elk moment te woord moeten staan.


Hoe ziet de werkdag eruit?

Peter gaat dagelijks na wat de behoeften zijn van uiteenlopende wagenparken om te zien of hij een standaardproduct van Touring kan voorstellen dan wel een offerte op maat moet maken. Daarna coördineert hij samen met het actuariaat de prijsberekeningen en de rendabiliteit (op basis van de kans op schadegevallen voor elk profiel). Verder moet er natuurlijk ook onderhandeld worden met de klanten en moet de haalbaarheid besproken worden met de operationele teams.

Voor de praktische uitwerking, samen met de IT- en OPS-teams, wordt hij bijgestaan door Nadine. Nadine staat daarnaast onder meer in voor het actualiseren van de lijsten met dekkingen, voor de kwaliteitsanalyses en meer algemeen ook voor de follow-up van de procedures.


Wat brengt de toekomst?

De noodzakelijke evolutie naar meer automatisering is duidelijk voelbaar in het dagelijks beheer. Als je een groot aantal wagenparken beheert, van uiteenlopende grootte, is het extra belangrijk dat de IT-processen de operationalisering bevorderen. In een wereld waarin onze klanten steeds intensiever gebruikmaken van IT-systemen, is het soms een enorme uitdaging om een oplossing te vinden die past voor iedereen.

Tot slot is ook multimodaliteit een heel belangrijk element voor de klanten van sector 3. In de TBS-wagenparken zien we vandaag namelijk ook heel wat (elektrische) fietsen. Voor de toekomst voorzien we dan ook een substantiële stijging van die vervoermiddelen, net als de integratie van apps en andere digitale oplossingen die inspelen op de behoeften van de klant.