Met de R 18 mikt BMW op een nieuw publiek: liefhebbers van customs en power cruisers. Zowel qua uitstraling als qua rijkwaliteiten gooit deze krachtpatser hoge ogen.
BMW bewandelt nieuwe paden. Met de R 18 mikt het Duitse merk op een nieuw publiek: liefhebbers van customs en power cruisers. Wij gingen de R 18 met het 158 Nm sterke nieuwe boxerblok testen om te zien wat we precies van de nieuwste uit Berlijn mogen verwachten.

Geschiedenis en toekomst
BMW bouwde de R 18 in elk geval met duidelijke kennis van zijn eigen geschiedenis. De zwarte kleur die de eerste R32 al had in 1923 en vooral het boxerblok met open cardanas van de R 5 uit 1936 zijn bepalende stijlonderdelen van de nieuwe krachtpatser. BMW vindt zelf dat geschiedenis en toekomst elkaar in deze R 18 de hand reiken. Ze noemen het dan ook een ‘modern vintage’.

1802 cc boxer
Het hart van de BMW R 18 is echter de 1802 cc zware boxer. Daar was al genoeg over bekend: 91 pk, maar vooral 158 Nm bij amper 3.000 opm. En het merendeel van die koppelberg is beschikbaar tussen 2.000 en 4.000 opm. Bij het starten krijg je wat ze vorig jaar in Wallonië al eens meemaakten: een stevige ruk naar links. Boxers will be boxers.
Tijdens de test konden we vaststellen dat dit meteen ook zowat de enige zone is waarin je zal rijden.

In moeilijke omstandigheden
Nu gebiedt de eerlijkheid ons te zeggen dat de test in de ruime omgeving van München compleet uitgeregend was. Zeikende regen vanaf de eerste minuut, en daarna ging het alleen maar harder regenen. Ter illustratie van de test kozen we beelden van een rijder die op een zonniger dag de BMW R 18 kon bestijgen.
Zo kan je van de motor toch nog enige visuele indrukken opdoen. En ondanks het feit dat een uitgewrongen dweil er beter en vooral droger uitziet dan wij na de test, blijft de vaststelling dat een motor die zichzelf in moeilijke omstandigheden bewijst, in een betere rijomgeving nog sterker voor de dag zal komen. Op dat vlak verdient de R 18 alvast een A-attest.

Rijmodi
Het 1802 cc zware boxerblok maakt in de BMW R 18 een entree langs de grote poort. Dit is de perfecte motor voor dit blok. De Duitsers winden er geen doekjes om dat er ook nog andere modellen uitgerust zullen worden met dit blok. Er zijn drie modi die het blok mee aansturen. De Rain-modus hoeft weinig betoog, maar je hebt ook nog de Rock- en de Roll-modus.
De Roll-modus is de meest gezapige van de twee. Hier kan je als ezelsbruggetje een bezadigde man met een Roll-ator bij bedenken. Beeld je anderzijds bij de Rock-modus maar een Rock-et in. Hier haal je met 7° opening van de gashendel hetzelfde resultaat als met een 40° gasopening in de Roll-modus. Dat wil zeggen dat de motor veel abrupter reageert, zowel wanneer je op als af het gas gaat.

Beheersbaar
Toch bleef dit beheersbaar op de doordrenkte Beierse wegen. Bewust kregen we door brutaal op het gas te gaan de Bridgestone Battlecruise wel aan het spinnen, maar dat kan je met 158 Nm met elke band op zo goed als elke ondergrond. De tractiecontrole werkt progressief maar wel haarfijn en is een goede hulp in dergelijke extreme omstandigheden. Voor het overige is het goed om weten dat hoewel er 158 Nm aan boord is, het blok in elke modus goed controleerbaar blijft. In drukker verkeer of in de regen zijn de eerste twee modi nuttig. Op open wegen kozen we zonder twijfelen voor de Rock-modus.

Goede grip
Er was in deze omstandigheden geen sprake van om de motor echt te gaan pushen, maar door de goede staat van het asfalt en de uitstekende grip van de Bridgestone Battlecruise banden konden we bij momenten toch aardig sturen. En dan valt het op dat deze motor helemaal niet voelt alsof hij 345 kg weegt en dat je ook veel vlotter instuurt dan je zou verwachten met een wielbasis van 1.731 mm. Nuttig detail: BMW heeft als optie een achteruitversnelling. Handig bij het manoeuvreren.

Vriendelijke reus
De BMW R 18 is een (redelijk) vriendelijke reus die neutraal stuurt en zeer stabiel is in de bochten. De schijfremmen werken goed: doseerbaar maar krachtig. Door de lage zadelhoogte en het feit dat de voetsteunen door die twee gigantische boxercilinders niet te ver naar voor kunnen, staan je knieën in een bijna rechte hoek. Dat volstaat voor comfortabel rijden, al voel je op lange rechte stukken soms de neiging om de voet iets meer naar voor te zetten. Dat is om voor de hand liggende redenen niet mogelijk.

Langs de grote poort
Dit was een erg complete test. We konden de tractiecontrole uittesten, voelden de verschillende rijmodi, weten dat het comfort bij lange ritten goed is en zijn evenmin vergeten wat we daarvoor al wisten: deze motor straalt geschiedenis uit en mengt die met moderne technologie. De afwerking staat op het niveau dat we van BMW gewend zijn, maar dat je vooral niet als vanzelfsprekend mag ervaren. De open cardanas vinden we een lust voor het oog. Laten we vooral niet vergeten dat bij dit type motoren de uitstraling vaak net zo belangrijk is als de rijkwaliteiten. De BMW R 18 scoort op beide vlakken goed en maakt dus een entree langs de grote poort.

Veel geld, veel motor
Rest de vraag of 22.850 euro niet veel geld is voor een motor. Objectief bekeken, moet je daar ‘ja’ op antwoorden. Motorrijden en een motor kopen zijn echter twee zaken die niet altijd door objectieve motieven gestuurd worden. Daarom rijden er wel meer motoren rond die boven deze prijs zitten. Een aanzienlijk deel daarvan zijn rechtstreekse concurrenten van deze nieuwe BMW.

Technische gegevens BMW R 18
Motor
Type: lucht-/oliegekoelde tweecilinder
Cilinderinhoud: 1.802 cc
Maximaal vermogen: 91 pk bij 4.750 opm
Maximaal koppel: 158 Nm bij 3.000 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: open cardanaandrijving
Rijwielgedeelte
Voorvork: telescopische vork
Achterschokbreker: horizontale centraal geplaatste monoshock met hardtail look
Remmen voor: dubbele 300 mm remschijven, vierzuigerklauwen, ABS
Remmen achter: enkele 300 mm schijf, tweezuigerklauw, ABS
Afmetingen
Rijklaar gewicht: 345 kg
Zithoogte: 690 mm
Tankinhoud: 16 liter
Prijs: 22.850 euro
Meest recente artikelen
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.
Alles over milieuzones en vignetten in Europa
Un certain nombre de pays européens ont établi des zones à basses émissions (LEZ). Où sont situées ces zones environnementales? Que devez-vous faire pour pouvoir y circuler? Avez-vous besoin ou non d'une vignette? Nos explications par pays.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Cruise met het gezin: van Amsterdam naar de Noorse fjorden
Touring a testé une croisière en famille d'Amsterdam vers la Norvège.
Van Luik naar Marche-les-Dames: op ontdekking in Terres-de-Meuse
Van Luik naar Marche-les-Dames, ontdek de nieuwe toeristische regio van Terres-de-Meuse.