Image
Kawasaki Z900
Het gebeurt niet zo vaak dat een fabrikant een sportieve motor opwaardeert zonder aan het vermogen te raken.

Kawasaki doet dat wel en levert meteen het bewijs dat vermogen niet zaligmakend is. De instelmogelijkheden en de manier waarop kracht vrijgegeven wordt primeren op de 2020 Z900. Rijden met de nieuwe Kawasaki Z900, is flirten met naakte perfectie.

Kawasaki Z 900
Heerlijk stabiel in snelle bochten.


Veranderingen

Wellicht is het een goed idee om eerst de kern van de verbeteringen aan de Z900 even samen te vatten.

  • Complete ledverlichting
  • Vier rijmodi
  • Twee power modi
  • Tractiecontrole
  • Nieuwe Sugomi styling
  • Nieuw zadel
  • Versterkte centrale zone van het frame
  • TFT-dashboard
Kawasaki Z900
Kawasaki raakte niet aan het vermogen.


Performance pakket

Daar bovenop biedt Kawasaki een Performance pakket aan bij zijn populaire naked, waarbij je ook een Akrapovic demper, een tankpad, een cover voor het passagierszadel en een getint schermpje krijgt. Momenteel blijf je zelfs mét dat pakket op je Z900 onder de kaap van 10.000 euro - slechts 400 euro boven de prijs van de standaardversie dus. En dat is een korting van liefst 800 euro.

Kawasaki Z 900
Lichter, maar toch discreet qua geluid.


Vermogen

Bij de aanpassingen voor 2020 vinden we geen verhoogd vermogen, maar dat was ook niet nodig. De vorige versie die we in januari 2017 testten, werd al bewierrookt om zijn uitgekiende combinatie van kracht, afmetingen en wendbaarheid. Die drie zaken zijn wat ons betreft nog altijd de kern van het succes van de Z900. Ga er op zitten, en je denkt met een 750 op pad te zijn. Draai de gashendel open, en dit is onmiskenbaar een 1000 cc.


Nu, met zijn 948 cc zit de Z900 niet eens zo ver van de cilinderinhoud van zijn 1000 cc Z-naamgenoot, maar die is toch duidelijk anders. Imposanter van bouw en brutalere kracht in het blok. De Z1000 is een American football speler die zopas een testosteronspuit in zijn kont kreeg. De Z900 is een afgetrainde tienkamper. Veelzijdig, afgetraind en multigetalenteerd. Daarom was er ook niks méér nodig dan de 125 pk die de Z al aan boord had.

Kawasaki Z900
Familiekiekje!


Eenvoud siert

Kawasaki focust zich op de manier waarop dat vermogen afgegeven wordt, op persoonlijke voorkeuren en op veiligheid. Enter de tractiecontrole, de rain modus en eigenlijk ook dat TFT-scherm. Want een duidelijk afleesbaar scherm is niet alleen handig en mooi, het is ook veilig. En in dit geval zie je er ook in één oogopslag op welke rijmodus je net gekozen hebt met één druk van je linkerduim. Geen ingewikkelde combinaties van knoppen, hendeltjes of draaiwielen dus. De Z900 wordt gestuurd met een eenvoudige drukknop waarmee je zowel de rijmodus als de kracht kiest. En de tractiecontrole kan uitschakelen. Geen kwaad woord over veiligheid, maar een wheelietje moet af en toe kunnen als je met een pretmaker als de Z900 op een circuit rijdt.

Kawasaki Z 900


Kunst

Kou, mist, zon, bladeren, honden op de weg, het occasionele modderspoor en meer gaten in de weg dan in het geheugen van Jack Nicholson. Deze test was niet altijd een plezierritje, maar wel een uitstekende manier om de motor grondig te leren kennen.


Ook al reden we de tweede testdag sneller, vlotter en in betere rijomstandigheden, toch leerden we het meest over de kwaliteiten van de Z900 op dag één. Waarom? Eenvoudig: op een perfecte ondergrond en bij ideaal weer rijdt elke moderne motorfiets goed. Het is de kunst om een motorfiets te bouwen die ook in moeilijke omstandigheden gemakkelijk te berijden is én goed presteert. Kawasaki beheerst die kunst.

Kawasaki Z 900


Gassen

En het is het gebruiksgemak met die nieuwe romige gasrespons dat ervoor zorgde dat de Kawasaki zich op dag twee als een pure sportmotor over die heerlijk slingerende Catalaanse wegen liet jagen.


Deze test liet ons toe te Z900 te herontdekken. Het pittige blok, die vinnige respons en het uitgekiende rijwielgedeelte. Als je het gas echt in de hoek draait, produceert de Kawa nu ook een diep galmend inlaatgeluid. Heerlijk om dit te horen en in tegenstelling tot de uitlaat, hoor je dit als rijder wel heel goed. Leuk. En naar de buitenwereld blijft de Kawa een stille motorfiets.

Kawasaki Z 900


Persoonlijk

Voeg hieraan toe dat je hem via de vier beschikbare modi helemaal naar je hand kan zetten en dat de goede gasreactie finesse aan het rijden toevoegt, en je komt tot de slotsom dat de 2020 een verdomd goede motorfiets is.


Hij is sterker in het middengebied, maar wordt nooit brutaal. Daardoor kan je het vermogen optimaal benutten. Zowel ervaren rotten als beginnende sportievelingen zullen hier voluit kunnen van genieten. En van beginners gesproken: Kawasaki biedt ook een 70 kW versie aan die bijgevolg als 35 kW beschikbaar gemaakt kan worden voor A2-rijders. We gaan er graag binnenkort eens mee aan de slag.

Kawasaki Z 900


Straf

Kawasaki noemt de Z900 de beste in zijn klasse - een beetje zelfvertrouwen kan nooit kwaad - maar we zijn het daar niet helemaal mee eens. De combinatie van het rijwielgedeelte dat aan een middenklasser doet denken, de viercilinderconfiguratie en het vermogen van een openklasse motor, zorgt ervoor dat de Z900 eerder in een klasse op zich zit.


Voeg daarbij dat de meerwaarde op dit 2020 model, met het TFT-scherm, alle elektronica, het lichtjes stijvere frame en de ledverlichting, goed is voor een paar duizend euro. Toch kost de Z900 met 9.599 euro maar 500 euro meer dan zijn voorganger. Stevig onder de 10.000 euro voor een motor met de hiervoor genoemde kwaliteiten? Dat is straf.