Kawasaki doet dat wel en levert meteen het bewijs dat vermogen niet zaligmakend is. De instelmogelijkheden en de manier waarop kracht vrijgegeven wordt primeren op de 2020 Z900. Rijden met de nieuwe Kawasaki Z900, is flirten met naakte perfectie.
Veranderingen
Wellicht is het een goed idee om eerst de kern van de verbeteringen aan de Z900 even samen te vatten.
- Complete ledverlichting
- Vier rijmodi
- Twee power modi
- Tractiecontrole
- Nieuwe Sugomi styling
- Nieuw zadel
- Versterkte centrale zone van het frame
- TFT-dashboard
Performance pakket
Daar bovenop biedt Kawasaki een Performance pakket aan bij zijn populaire naked, waarbij je ook een Akrapovic demper, een tankpad, een cover voor het passagierszadel en een getint schermpje krijgt. Momenteel blijf je zelfs mét dat pakket op je Z900 onder de kaap van 10.000 euro - slechts 400 euro boven de prijs van de standaardversie dus. En dat is een korting van liefst 800 euro.
Vermogen
Bij de aanpassingen voor 2020 vinden we geen verhoogd vermogen, maar dat was ook niet nodig. De vorige versie die we in januari 2017 testten, werd al bewierrookt om zijn uitgekiende combinatie van kracht, afmetingen en wendbaarheid. Die drie zaken zijn wat ons betreft nog altijd de kern van het succes van de Z900. Ga er op zitten, en je denkt met een 750 op pad te zijn. Draai de gashendel open, en dit is onmiskenbaar een 1000 cc.
Nu, met zijn 948 cc zit de Z900 niet eens zo ver van de cilinderinhoud van zijn 1000 cc Z-naamgenoot, maar die is toch duidelijk anders. Imposanter van bouw en brutalere kracht in het blok. De Z1000 is een American football speler die zopas een testosteronspuit in zijn kont kreeg. De Z900 is een afgetrainde tienkamper. Veelzijdig, afgetraind en multigetalenteerd. Daarom was er ook niks méér nodig dan de 125 pk die de Z al aan boord had.
Eenvoud siert
Kawasaki focust zich op de manier waarop dat vermogen afgegeven wordt, op persoonlijke voorkeuren en op veiligheid. Enter de tractiecontrole, de rain modus en eigenlijk ook dat TFT-scherm. Want een duidelijk afleesbaar scherm is niet alleen handig en mooi, het is ook veilig. En in dit geval zie je er ook in één oogopslag op welke rijmodus je net gekozen hebt met één druk van je linkerduim. Geen ingewikkelde combinaties van knoppen, hendeltjes of draaiwielen dus. De Z900 wordt gestuurd met een eenvoudige drukknop waarmee je zowel de rijmodus als de kracht kiest. En de tractiecontrole kan uitschakelen. Geen kwaad woord over veiligheid, maar een wheelietje moet af en toe kunnen als je met een pretmaker als de Z900 op een circuit rijdt.
Kunst
Kou, mist, zon, bladeren, honden op de weg, het occasionele modderspoor en meer gaten in de weg dan in het geheugen van Jack Nicholson. Deze test was niet altijd een plezierritje, maar wel een uitstekende manier om de motor grondig te leren kennen.
Ook al reden we de tweede testdag sneller, vlotter en in betere rijomstandigheden, toch leerden we het meest over de kwaliteiten van de Z900 op dag één. Waarom? Eenvoudig: op een perfecte ondergrond en bij ideaal weer rijdt elke moderne motorfiets goed. Het is de kunst om een motorfiets te bouwen die ook in moeilijke omstandigheden gemakkelijk te berijden is én goed presteert. Kawasaki beheerst die kunst.
Gassen
En het is het gebruiksgemak met die nieuwe romige gasrespons dat ervoor zorgde dat de Kawasaki zich op dag twee als een pure sportmotor over die heerlijk slingerende Catalaanse wegen liet jagen.
Deze test liet ons toe te Z900 te herontdekken. Het pittige blok, die vinnige respons en het uitgekiende rijwielgedeelte. Als je het gas echt in de hoek draait, produceert de Kawa nu ook een diep galmend inlaatgeluid. Heerlijk om dit te horen en in tegenstelling tot de uitlaat, hoor je dit als rijder wel heel goed. Leuk. En naar de buitenwereld blijft de Kawa een stille motorfiets.
Persoonlijk
Voeg hieraan toe dat je hem via de vier beschikbare modi helemaal naar je hand kan zetten en dat de goede gasreactie finesse aan het rijden toevoegt, en je komt tot de slotsom dat de 2020 een verdomd goede motorfiets is.
Hij is sterker in het middengebied, maar wordt nooit brutaal. Daardoor kan je het vermogen optimaal benutten. Zowel ervaren rotten als beginnende sportievelingen zullen hier voluit kunnen van genieten. En van beginners gesproken: Kawasaki biedt ook een 70 kW versie aan die bijgevolg als 35 kW beschikbaar gemaakt kan worden voor A2-rijders. We gaan er graag binnenkort eens mee aan de slag.
Straf
Kawasaki noemt de Z900 de beste in zijn klasse - een beetje zelfvertrouwen kan nooit kwaad - maar we zijn het daar niet helemaal mee eens. De combinatie van het rijwielgedeelte dat aan een middenklasser doet denken, de viercilinderconfiguratie en het vermogen van een openklasse motor, zorgt ervoor dat de Z900 eerder in een klasse op zich zit.
Voeg daarbij dat de meerwaarde op dit 2020 model, met het TFT-scherm, alle elektronica, het lichtjes stijvere frame en de ledverlichting, goed is voor een paar duizend euro. Toch kost de Z900 met 9.599 euro maar 500 euro meer dan zijn voorganger. Stevig onder de 10.000 euro voor een motor met de hiervoor genoemde kwaliteiten? Dat is straf.
Meest recente artikelen
Een geslaagde herfstvakantie voor snelle beslissers
Les vacances d'automne arrivent et vous n'avez encore rien prévu? Les possibilités ne manquent pas. Trouvez de l’inspiration grâce ces conseils pour des sorties près de chez vous ou un peu plus loin.
Halloween 2024 in eigen land: van gezellig tot angstaanjagend
Halloween is in België uitgegroeid tot een groots evenement met activiteiten voor alle leeftijden. Van pretparken in halloweenstijl tot huiveringwekkende wandelingen en spookachtige kastelen, er is voor elk wat wils. Ontdek de leukste bestemmingen en beleef een onvergetelijke Halloween!
Touring autozoektochten
Ken je streek is een nieuwe rubriek in Touring Magazine. Leer België beter kennen via onze quizvragen hieronder.
De Brabantse Kouters: stille, eeuwenoude landschappen
De Brabantse Kouters vormen een rustige regio in het noordwesten van Vlaams-Brabant. Onze route voert je door een gevarieerd landschap, met stops bij een aantal beroemde brouwerijen.
Een tweedehands auto kopen: waarop moet je letten?
Acheter une voiture, qu'elle soit neuve ou d'occasion, n'est pas une mince affaire. Voici quelques pistes et conseils pour bien choisir.
Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?
Autonomie, état de la batterie, recharge... Tout ce à quoi vous devez penser avant d'acheter une voiture électrique d'occasion.