Eerste test van de Kawasaki Z650RS, neo retro op basis van de Z650. Een geslaagd alternatief, dankzij een mooi design en een grote gebruiksvriendelijkheid.
Retrovolution, noemen de Japanners het. Waarmee ze de evolutie van retro bikes bedoelen. In het geval van de Kawasaki Z650RS is dat een gekend designconcept op een beproefde Z650-basis. Modern mixen met oud. We reden met de groene ode aan het verleden in het zuiden van Frankrijk. Op zoek naar antwoorden op vragen die eigenlijk overbodig zijn. Want dat dit een goede motor is, kon je voorspellen.
Gedeeld platform
Net zoals grote broer Z900RS gebruikmaakt van de Z900-basis, kopieert Kawasaki dat kostenbesparende trucje met de Z650RS. En waarom ook niet? De Z650 is een hele fijne machine, de betrouwbaarheid staat al op peil en jij – als koper – bespaart honderden euro’s omdat er minder ontwikkelingskosten zijn. Een win-winsituatie?
Focus op design
Design is in dit geval - en daarmee bedoelen we voor dit type motorfiets - het belangrijkste element. Niemand zal de RS kopen puur en alleen omwille van zijn rij-eigenschappen. Dan kies je namelijk voor de Z650 en spaar je enkele honderden euro’s uit. Nee, de RS koop je omdat je het een mooie motor vindt, die dan ook nog eens zo fijn rijdt als een Z650. Maar dat laatste is ondergeschikt aan zijn uiterlijk.
Knipoog naar het origineel
Smaken verschillen, maar tijdens de perspresentatie in het Franse Marseille was letterlijk iedereen onder de indruk van de geslaagde looks. Ook tijdens de rit zagen we heel wat ogen van voorbijgangers glinsteren en werden we duchtig nagekeken. Nu draagt zo’n felgroene kleur wel bij aan de zie-mij-eens-glimmen-factor, maar ook die kleur is bijzonder goed gekozen zonder over-the-top te zijn. ‘Candy Emerald Green’ heet ze, en het is een zo goed mogelijke benadering van de kleur op de originele Z650 B1 uit 1977.
Ontspannen
De verschillen tussen de Z650 en de Kawasaki Z650RS zijn niet bijzonder groot. Zo is de zitpositie op de RS wat rechter en dus minder aanvallend, is de gasrespons een tikkeltje zachter afgesteld en zijn ook de veren wat softer. In zekere zin ben je op de RS geneigd om minder snel te rijden. Je zit met je gedachten eerder op ‘cruisen’ dan op ‘gassen’. Komt het door het minder agressieve uiterlijk en de – in alles – zachtere set-up? Waarschijnlijk wel, maar we vermoeden dat de relaxtere zitpositie toch het grootste deel voor zijn rekening neemt. Door die rechtere zit rij je automatisch rustiger.
Gepast vermogen
Het paralleltwin-motorblok produceert een gezonde 68 paarden die vooral hoog in de toeren verstopt zitten. Toch is de opbouw naar die hoge toeren erg lineair. Hij bokt niet of nauwelijks bij lage toeren en heeft steeds voldoende ‘drive’. Dat zorgt ervoor dat je gerust in een te hoge versnelling een scherpe bocht kan nemen. Om je een praktijkvoorbeeld te geven: haarspeldbochten zijn geen enkel probleem in derde versnelling. Doe ze echter in tweede, en je schiet vooruit als zat je op een groene torpedo. Want als je eenmaal in het juiste, hoge, toerenbereik zit, biedt de RS je meer dan voldoende sensaties.
Klassiek?
Gekoppeld aan het fijne motorblok zit een versnellingsbak die de perfectie benadert. Een pook die heel licht te bedienen is, maar tegelijkertijd duidelijk klikt. Je zal jezelf al rijdend nooit de vraag stellen: zit ik nu in versnelling of niet? Daarnaast is de koppelingshendel licht te bedienen en kan je hem instellen qua grootte om nooit of te nimmer je aangrijpingspunt te missen.
Wat je wel nu en dan mist op de Kawasaki Z650RS, is een digitale snelheidsmeter. Handig als je in de buurt van een flitspaal precies wil weten hoe hard je rijdt. Maar puur esthetisch gezien, komen die twee ‘artillery shells’ wel mooi uit de verf. Zoals eerder aangehaald, daar gaat het hoofdzakelijk om met deze RS.
Geslaagd alternatief
De Japanse designers hebben lang gewerkt om, vertrekkend van de gekende naakte Z650, deze Z650RS helemaal op punt te krijgen. En dat is goed gelukt: het is een motor waar je naar kijkt en blijft kijken. Maar het is ook een motorfiets die meer kan dan alleen maar de knappe jongen spelen. In alle onopvallendheid is het meest opvallende kenmerk zijn rijgemak. Opstappen, gas geven, genieten. De RS doet weinig fout en je voelt je onmiddellijk één met de Kawasaki. Een goede zitpositie, een fijn motorblok met voldoende pit en secure stuureigenschappen. Het lijkt ons alles wat je nodig hebt om te genieten van een leuke rit. Of je parkeert hem ergens aan een (motor)café. Want een beetje aandacht voor een mooie motor is altijd meegenomen.
Foto’s: Kawasaki en MotoMedia
Klik hier om meer te weten over de 2022 Kawasaki Z650RS of surf naar motorprijzen.be om hem te vergelijken met zijn concurrenten.
Meest recente artikelen
Een geslaagde herfstvakantie voor snelle beslissers
Les vacances d'automne arrivent et vous n'avez encore rien prévu? Les possibilités ne manquent pas. Trouvez de l’inspiration grâce ces conseils pour des sorties près de chez vous ou un peu plus loin.
Halloween 2024 in eigen land: van gezellig tot angstaanjagend
Halloween is in België uitgegroeid tot een groots evenement met activiteiten voor alle leeftijden. Van pretparken in halloweenstijl tot huiveringwekkende wandelingen en spookachtige kastelen, er is voor elk wat wils. Ontdek de leukste bestemmingen en beleef een onvergetelijke Halloween!
Touring autozoektochten
Ken je streek is een nieuwe rubriek in Touring Magazine. Leer België beter kennen via onze quizvragen hieronder.
De Brabantse Kouters: stille, eeuwenoude landschappen
De Brabantse Kouters vormen een rustige regio in het noordwesten van Vlaams-Brabant. Onze route voert je door een gevarieerd landschap, met stops bij een aantal beroemde brouwerijen.
Een tweedehands auto kopen: waarop moet je letten?
Acheter une voiture, qu'elle soit neuve ou d'occasion, n'est pas une mince affaire. Voici quelques pistes et conseils pour bien choisir.
Een tweedehands elektrische auto kopen: hoe maak je de juiste keuze?
Autonomie, état de la batterie, recharge... Tout ce à quoi vous devez penser avant d'acheter une voiture électrique d'occasion.