Zoals aangekondigd bij de overname door het conglomeraat KG Group, is de naam van de Koreaanse constructeur SsangYong veranderd in KGM. Een verandering die zich concretiseert in de Torres EVX, de elektrische variant van de overtuigende SsangYong Torres.

Het eerste model met de KGM-badge is dus de Torres EVX, waarvan ook de onder de naam SsangYong al eerder verkrijgbare versie met verbrandingsmotor in de catalogus blijft staan. Voor de elektrische versie van de Torres heeft KGM de handen in elkaar geslagen met de Chinese topper in elektromobiliteit BYD, dat zowel de 206 pk sterke motor levert als de LFP-batterij (lithium-ijzer-fosfaat). Die technologie vereenvoudigt de temperatuurregeling en garandeert ook een lange levensduur.
Met een batterijcapaciteit van 73 kWh beschikt de Torres over een rijbereik van 462 km volgens de WLTP-cyclus, zonder dat de wagen daardoor (leeg) meer dan 2 ton weegt. Dat is al bij al redelijk voor een 4,7 meter lange en 1,9 meter brede SUV. In de praktijk moet dit model met gemak 350 km kunnen afleggen op de snelweg.

De elektrische KGM Torres is logischerwijs een stuk stiller dan zijn tegenhanger met verbrandingsmotor. De ophanging is niet perfect, maar gomt oneffenheden in het wegdek toch een stuk beter weg. Bovendien is het dynamische evenwicht er echt op vooruitgegaan. Alleen verdienen de voorwielen beter dan de standaard Nexen-banden om het vermogen doeltreffend over te brengen op de weg. Maar dat is slechts een detail. De EVX focust op comfort, binnenruimte en functionaliteit, en slaagt ruimschoots in dat opzet...

De KGM Torres EVX in een notendop
- Motor: elektrisch, 152 kW/207 pk, 339 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: één versnelling
- L/b/h (mm): 4.715/1.890/1.715
- Leeggewicht (kg): 1.915
- Koffervolume (l): 703
- Batterijcapaciteit (kWh): 73,4
- Gemengd verbruik WLTP (kWh/100 km): 18,6
- Rijbereik WLTP (km): 462
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,1
- Topsnelheid (km/u): 175
- Basisprijs (€): < 40.000
Troeven
- Ruimte en comfort
- Uitrusting
- Prijs en garantie
- Realistisch reëel verbruik
Minpunten
- Vervelende waarschuwingsgeluidjes
- Minder ideale tractie (met standaardbanden)
- Slecht leesbare schermen en gedateerd infotainmentsysteem
- Hier en daar wat aerodynamische geluiden
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.