De kleine Kia Picanto evolueert en krijgt een forse update op het vlak van styling en technologie. En ... hij is nog altijd uitsluitend leverbaar met benzinemotoren.
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.
Je hoeft maar een blik te werpen op de markt voor kleine stadswagens om te zien dat deze categorie momenteel stormachtige tijden beleeft in Europa. Van de 32 merken in het A-segment in 2018 blijven er in 2024 nog maar 14 over. Bovendien zijn de meeste modellen uitsluitend in elektrische versie verkrijgbaar ...
Toch worden er in Europa jaarlijks een miljoen exemplaren verkocht (waarvan 52% met benzinemotor). Er is dus wel degelijk nog een markt voor deze handige en voordelige stadsrakkertjes, en dat heeft Kia goed begrepen. De Koreaanse constructeur lanceerde de voorbije zomer een gerestylede versie van de Picanto, die nog altijd uitsluitend verkrijgbaar is met een benzinemotor. Een ware schande in deze tijden …
Je zou het zelfs bijna een nieuwe generatie kunnen noemen, want deze update heeft de kleinste Kia echt een complete make-over gegeven. Dat geldt zowel aan de achterkant als aan de voorkant, met ledkoplampen die nu door verlichte strips met elkaar verbonden zijn, nieuwe bumpers, een aerodynamischere motorkap en een meer verticale behandeling van de oppervlakken.

Hierdoor wint de Picanto aan karakter en robuustheid. In het interieur zijn de veranderingen subtieler. Het dashboard bleef vrijwel ongewijzigd, maar heeft hertekende klimaatregelaars, een nieuw 8-duims Apple CarPlay/Android Auto-compatibel touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel (4,2 duim).
Royaal veel ruimte in een kleine verpakking
Gerestyled of niet, de Kia Picanto blijft de koning van de binnenruimte en de modulariteit. Hij biedt nog altijd standaard vijf zitplaatsen, wat zeer uitzonderlijk is in dit segment, en de achterbank kan standaard 2/3-1/3 neergeklapt worden. De kofferruimte van 255 liter is nog steeds een benchmark en doet beter dan die van de Twingo, de Up!, de Panda en de Aygo X.
Zoals we al zeiden, beperkt de Picanto zich tot benzinemotoren: hij wordt geleverd met een 3-cilinder 1.0 (63 pk) met handgeschakelde versnellingsbak en een 4-cilinder 1.2 (79 pk) met handgeschakelde of automatische versnellingsbak. En je moet weten dat het in 2024 ongebruikelijk is om met een handgeschakelde auto te rijden, tenzij het om een bestelwagen of een 4x4 gaat.
Laten we dus maar meteen zeggen dat we genoten hebben van deze Kia Picanto, en niet alleen vanwege z'n handgeschakelde versnellingsbak. De kleine Kia is verbluffend gemakkelijk om mee te rijden: je kan je overal tussen wringen met zijn pocketformaat, zijn kleine, behoorlijk gewillige motor en een koetswerk dat veel minder gevoelig is voor lawaai en trillingen dan je zou denken. In de stad zakt het verbruik naar 5 liter/100 km en de recordbrekende draaicirkel maakt het poepsimpel om te manoeuvreren.
En dan is er nog een laatste argument: de prijs. Toegegeven, de nieuwe Europese regelgeving (GSR2) heeft de prijs opgedreven tot boven de € 15.000, maar voor € 16.290 in de Pure-uitvoering (67 pk, handgeschakeld) en tot € 22.090 in de GT-Line-uitvoering (79 pk, automaat) krijg je echt wel waar voor je geld.
Kia Picanto GT-Line 1.2 Line in een notendop
- Motor: 4-cilinder benzine; 1.197 cm3; 79 pk - 113 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: handgeschakeld, 5 versnellingen
- L/b/h (mm): 3.605/1.595/1.485
- Leeggewicht (kg): 915
- Koffervolume (l): 255-1.010
- Tankinhoud (l): 35
- 0 tot 100 km/u (sec.): 13,1
- Topsnelheid: 159 km/u
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,5
- CO2 (g/km): 124
- Prijs (€): 21.090
Troeven
- Originele look en leuke snoet
- Indrukwekkend veel koffer- en binnenruimte
- Rijgedrag en verbruik in de stad
- Ongeëvenaarde draaicirkel
Minpunten
- Acceleratiehiaten op secundaire wegen
- Hogere prijzen
- Geen opbergruimte achterin
- Geen turboblok van 100 pk meer
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.