Image
Veilig je fiets vervoeren: tips en oplossingen
21 september 2017
Je wil weten hoe je één of twee fietsen kan meenemen met de wagen? Er zijn verschillende oplossingen. Wij geven je de voor- en nadelen van elk systeem.

Om je fiets makkelijk te kunnen transporteren zonder al te veel rompslomp, moet je goed nagaan welk van de beschikbare systemen het best bij jou past.

In principe zijn er drie soorten fietsendragers:

  • Bevestigd aan de kofferbak of achterklep van je auto.
  • Bevestigd op de trekhaak.
  • Vastgemaakt op het dak met behulp van dakdragers.

Systemen voor zowel dak als koppeling zijn in principe universeel. Toch is het beter om vooraf zeker te zijn, vooral dan wat de kogeldiameter van de trekhaak betreft.

Daarentegen zijn fietsendragers voor de kofferbak, ook wel "rugzakken" genoemd, enkel compatibel met bepaalde voertuigen. Controleer dus altijd of de fietsendrager die je kiest wel geschikt is voor het merk en model van jouw voertuig.

Maximale capaciteit en belasting

Hoewel je ook meerdere fietsen kan plaatsen, is het dakmodel ideaal voor 1 fiets. Dit systeem beïnvloedt de aerodynamica van je voertuig en bijgevolg ook de consumptie ervan. Hou er ook rekening mee dat je met een verhoging op je dak misschien niet overal onderdoor kan. Voorzichtigheid geboden dus voordat je een overdekte parkeerplaats binnenrijdt, onder een barrière rijdt ... Tot slot is het niet altijd makkelijk om je fietsen op het dak te “monteren". Liftsystemen bestaan maar deze apparaten zijn meestal niet goedkoop.

De overige twee systemen - kofferbak en trekhaak - lenen zich beter tot het vervoeren van 2 tot 4 fietsen, afhankelijk van het model. Ze zijn ook makkelijker te laden en te lossen.

Controleer altijd de maximale belasting van je fietsendrager en de capaciteit van je koppelingssysteem indien je voor deze optie kiest. Als richtlijn kan je ervan uitgaan dat een fiets tussen 7 en 15 kg weegt, of meer als het gaat om elektrische fietsen.

De installatie

De makkelijkste installaties zijn het model op trekhaak en het daksysteem. Voor de laatstgenoemde is het plaatsen van de fiets weliswaar lastiger omdat je op hoogte werkt.

Het koffersysteem vraagt dan weer meer voorzorgsmaatregelen voor de montage: het frame van de fietsdrager wordt met behulp van spanbanden op de auto bevestigd. Om voor de hand liggende veiligheidsredenen dien je extra voorzichtig te zijn bij het bevestigen en aanspannen van deze riemen.

Veiligheid

  • De fietsendrager op het dak biedt maximale veiligheid. Hij is daarom aanbevolen voor lange reizen en voor intensief gebruik.
  • De fietsendrager voor de kofferbak vraagt regelmatige controle van de vastheid van de spanbanden. Een fiets verliezen op de snelweg is geen lachertje en de gevolgen zijn niet te overzien!
  • Fietsendragers op de trekhaak en voor de kofferbak bieden minder zichtbaarheid dan fietsendragers op het dak en bemoeilijken bepaalde manoeuvres. Ze kunnen ook je kenteken verbergen en het is aangewezen een goed zichtbare kopij ervan te voorzien, op straffe van boete!
  • Het dakmodel is misschien het meest veilige op voorwaarde dat je bij het bereiken van portieken en parkeeringangen in gedachten houdt dat je hooggeplaatste objecten vervoert.

In de praktijk

Andere elementen die het gebruik van een fietsendrager vergemakkelijken: 

  • Een goed anti-diefstal systeem voor fietsendrager en fietsen.
  • Rubberbescherming voor het koffermodel om contact tussen de fietsen en het koetswerk te vermijden.
  • Een kantelsysteem om vrije toegang te bieden tot de kofferbak van de auto.
  • Inklapbare fietsendragers die zorgen voor gemakkelijke opberging.
  • Corrosiebescherming van de metalen onderdelen.

Al deze zaken kunnen details lijken, maar ze betekenen wel een wereld van verschil wat betreft gebruiksgemak.

De prijzen

Over het algemeen blijkt het trekhaaksysteem het duurste en het koffersysteem het meest economische. Voor het trekhaaksysteem dient er een gehomologeerde kogel aanwezig te zijn.

De prijzen van de eenvoudigste modellen voor de kofferbak beginnen al bij ongeveer honderd euro. Ze klimmen al snel op tot 600 euro voor de meer geavanceerde modellen van de trekhaaksystemen.

Overconsumptie en geluid

Een fietsendrager verhoogt de luchtweerstand en daarmee ook het verbruik van je auto. Reken daarbij tenminste op 15% overconsumptie afhankelijk van de snelheid van het voertuig en de positie van de fiets en fietsendrager. Het is zondermeer het daksysteem dat leidt tot de belangrijkste overconsumptie. Bovendien kan luchtweerstand ook aerodynamische geluidshinder veroorzaken. Dit laatste kan tijdens lange reizen behoorlijk vermoeiend worden.

Het is dan ook raadzaam om deze accessoires te demonteren wanneer je ze niet nodig hebt. Het verbruik van je auto en … je oren zullen er wel bij varen.

Deel deze inhoud