Brussel heeft nood aan extra laadpalen. Parkeerplaatsen schrappen zonder meer, is een gemiste kans.

Brussel is van plan om 65.000 parkeerplaatsen in de straten en pleinen te schrappen. Nochtans zullen we zoveel mogelijk plaatsen nodig hebben om te voorzien van een laadpaal. De 11.000 voorziene laadpalen tegen 2035 zullen immers alles behalve volstaan.
Er is bijgevolg een opportuniteit voor de Brusselse overheid om in te spelen op de huidige stijging van het aantal elektrische voertuigen en voldoende laadinfrastructuur te voorzien en dat in het kader van het parkeerbeleid. Er dreigt immers een groot gebrek te ontstaan aan parkeerplaatsen met een laadpaal in vergelijking met de toename van het aantal elektrische auto’s in het Brussels Gewest.
Op dit moment worden elektrische wagens vooral aangeschaft door de hogere sociale klasse die vaak over een privé-garage of parkeerplaats beschikt en bijgevolg niet is aangewezen op publieke parkeerplaatsen om de auto op te laden.
Omwille van de beslissing van de Brusselse overheid om diesel- en benzinewagens te bannen binnen enkele jaren zullen ook andere delen van de bevolking genoodzaakt zijn om een elektrisch voertuig aan te schaffen. Zij beschikken meestal niet over een eigen garage of parkeerplaats en moeten dus kunnen laden aan een publieke laadpaal.
Elektrificeer Brussel met meer laadpalen
Dat Brussel zomaar 65.000 parkeerplaatsen schrapt is voor Touring meer dan een stap te ver. De overheid gaat er verkeerdelijk van uit dat minder parkeerplaatsen automatisch leidt tot minder autoverkeer naar Brussel.
Als deze overheid toch wil doorzetten met die plannen, vragen wij om in plaats van deze parkeerplaatsen te schrappen ze voor te behouden voor elektrische voertuigen en te voorzien van een laadpaal.
Dat zal meebrengen dat er meer mensen met een elektrisch voertuig naar Brussel komen. Bovendien zullen ook Brusselaars zelf hun auto makkelijker kunnen opladen, ook dicht bij huis.
Meest recente artikelen
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.