Image
Kawasaki Versys 1000 S 2021

De Kawasaki Versys 1000 S kreeg alle luxe van de SE-versie. Het resultaat is een complete adventure bike die ook nog eens bijzonder goed rijdt en stuurt.


Twee jaar geleden maakte Kawasaki ons blij met de Versys 1000 en de Versys 1000 SE. In 2021 krijgt het standaardmodel er de S-benaming bij. Met de luxe van de SE , maar zonder de elektronisch gestuurde ophanging. Een fel aangescherpt basismodel dus ... reden genoeg voor de eerste test met de 2021 Kawasaki Versys 1000 S!


Nachtelijke test

De dagen worden nog altijd korter en om van de nood een deugd te maken, gingen we voor de test met de 2021 Kawasaki Versys 1000 S bij nacht op pad. Zo krijg je meteen een goed idee van de werking van de bochtenverlichting op Kawasaki’s nieuwste. Al blijkt het bij dit S-model om veel méér te draaien dan dat.

Kawasaki Versys 1000 S


S is de nieuwe Standaard

Eigenlijk heeft Kawa alle goodies van de SE-versie naar de S overgeheveld. Op de elektronisch gestuurde ophanging na. Dat wil zeggen dat je in vergelijking met het vorige standaardmodel nu beschikt over een up/down quickshifter, verwarmde handvatten, bochtenverlichting, 12V-contactpunt, handbeschermers, een TFT-instrumentenbord, rijmodi, de Bluetooth Rideology app-connectie en een groter windscherm. Wat zich vertaalt in een meerprijs van 1.500 euro.


De tegenwaarde van die extra uitrusting bedraagt volgens Kawasaki’s berekeningen 4.000 euro. Een gouden zaak dus, als je 1.500 euro extra veil hebt tenminste. Maar als dat zo is, dan is dit een no-brainer. Je stapt immers op een motor die bijzonder luxueus uitgerust is voor een meer dan te verantwoorden meerprijs. We gingen na hoe dit alles zich laat voelen bij het rijden. Ziehier onze test van de 2021 Kawasaki Versys 1000 S!

Kawasaki Versys 1000 S


Sporttourer, allroad of adventure?

Kawasaki mikt op adventure rijders die hun avontuur vooral op de openbare weg zoeken. Dat is best een grote groep. Met een zeer complete motorfiets die ook nog eens bijzonder goed rijdt en stuurt, kan de Versys 1000 S in dit populaire segment een te duchten concurrent worden. Niet de motor die de populaire GS zal vervangen, want hij is grondig anders qua insteek. Maar een valabel alternatief is het zeker. Dit is zowel een sporttourer, een allroad als een adventure.

Kawasaki Versys 1000 S


Snel schakelen

Zeker met de komst van de extra luxe op dit S-model. Schakelen doe je op de Versys 1000 S dus met de quickshifter, die je toelaat op en af te schakelen zonder koppeling. Je linkerhand spookt op de Kawa nog minder uit dan een Koala op prepensioen. Dat maakt het rijden nog eenvoudiger en draagt bij tot het comfort. En dankzij andere elektronica zoals ABS, tractiecontrole, bochten-ABS en diverse mappings voor het motorkarakter wordt rijden met de Kawa nog veiliger en aangenamer. Er is zelfs de lak met het high tech recovery process dat kleine krassen na enige tijd zelf herstelt. I kid you not.

Kawasaki Versys 1000 S


Als vanzelf

Het was goed dat we een deel van de test bij nacht in Gent reden. Meteen een prima test voor de bochtenverlichting op Kawa’s veelzijdige vierpitter. Nu zijn de Gentse straten vaak beter verlicht dan de kerstboom in de kerncentrale van Doel, maar eenmaal je buiten de stad gaat, kan je niet anders dan vaststellen dat je op de Versys wel een heel goed zicht hebt op elke bocht, zelfs als die niet verlicht is. Het draagt allemaal bij tot het gevoel van zorgeloos rijden dat Kawasaki je biedt.

Kawasaki Versys 1000 S


Moeiteloos sterk

De grote kwaliteit van deze motor is dat hij alles dermate makkelijk laat verlopen, dat je geen notie hebt van mogelijke problemen. Je moet luxe niet zien als iets wat toegevoegd wordt, maar eerder als iets wat negatieve ervaringen wegneemt. De Kawasaki Versys 1000 S excelleert hierin. Hij stuurt haarscherp, remt als de beste, is comfortabel en heeft ballen aan zijn lijf. Maar laat de vlotheid waarmee alles verloopt je niet doen geloven dat dit een doetje is. De vierpitter heeft euh … pit (vier dus) en laat je toe om zowel sportief als eerder rustig te rijden.

Kawasaki Versys 1000 S


Vanzelfsprekende luxe

120 pk en vooral meer dan 100 Nm koppel (102 om precies te zijn) volstaan daar ruimschoots voor. Meer zelfs, je komt nooit aan de limiet. En wat je ook doet, je wordt altijd overvallen door het gevoel dat alles als vanzelf loopt. Dat is in het begin een zalige gewaarwording. Luxe went echter snel, en na een tijdje ervaar je de Kawa bijna als vanzelfsprekend. Je thuis voelen op een motorfiets is een belangrijke kwaliteit, want het laat je toe om hem ten volle te benutten.

Kawasaki Versys 1000 S


Mikken op meer

Is dit dus een opstappen-en-wegwezen motor? Bijna. Het bedienen van alle elektronica vraagt enige gewenning. Intuïtief kan je het gebruik ervan moeilijk noemen, maar als je vijf minuten de tijd neemt om het systeem te leren kennen, kan je – ook al rijdend – moeiteloos de elektronica instellen zodat je een motor op maat krijgt. It’s not rocket science …


Dit is een motor die ons tijdens de nachtelijke testrit bijzonder wist te bekoren. Al valt het niet te ontkennen dat een motor met dit potentieel tekort gedaan wordt als je er ook niet eens voor langere tijd de hort mee op gaat. Je mag gerust mikken op meer.


Meer weten over de Kawasaki Versys 1000 S? Klik hier

Tol in Frankrijk

Image
Frankrijk tolwegen

En France, la plupart des autoroutes sont à péage. Quel est le moyen le plus simple de payer et comment les tarifs sont-ils calculés?