Meer dan een derde van de voertuigen die vandaag in België zijn ingeschreven, zijn SUV’s! Dit is meer dan een modetrend, automobilisten kiezen hiermee voor een bepaalde levensstijl. Met reden? Een analyse van dit fenomeen in 7 vragen ...
Is de SUV in de mode?
Dit kunnen we onmogelijk negeren! Tien jaar geleden was de SUV nog een zeldzaamheid, maar nu is hij alomtegenwoordig. Het begon allemaal met de grote modellen, maar vandaag krijgen de stadswagens directe concurrentie van hun equivalent op hogere poten! Dat blijkt uit het succes van de Renault Captur vergeleken met de Clio, de Seat Arona tegenover de Ibiza en tal van andere voorbeelden. Deze verschuiving kunnen we illustreren aan de hand van de Toyota Prius, nochtans de koning onder de hybride wagens, die vandaag moeilijk kan opboksen tegen zijn SUV-zusje de C-HR. En de prestigieuze merken? Rolls, Bentley en Lamborghini hebben al een SUV-model. Resten nog Ferrari, Aston Martin en een paar anderen; zij vormen de uitzondering. Het ontwerp van een SUV – de helft 4x4 en de helft break – kan veel mensen bekoren. Zonder de SUV’s zou de groei niet dezelfde zijn. We hebben het al gezegd: niets – of bijna niets – ontgaat hen!
Is een SUV duurder in aankoop?
Er bestaat een zeker marketingeffect: de SUV is in de mode en vaak zijn het goed uitgeruste wagens. De prijzen zijn dan ook hoger in vergelijking met de berlines en breaks. Die hogere prijzen zijn echter het gevolg van robuustere onderdelen (door de massa van de wagen), grotere wielen, een aangepaste ophanging, ... Neem een break die het equivalent is van een SUV van hetzelfde merk en vergelijk. Je zal vaak een enorm verschil zien.
Kiezen mensen voor een SUV om hoger te zitten in het verkeer?
Naast het ontwerp – een verpletterend argument voor de populariteit van de SUV – kunnen we ook de hogere rijpositie aanstippen. Een betere zichtbaarheid en het gevoel de weg te ‘domineren’ zijn factoren die voor heel wat chauffeurs van tel zijn. Een ander argument dat zwaar doorweegt, is het feit dat je ‘aan boord’ klimt in plaats van je te laten vallen in een comfortabele autostoel van het type berline of coupé. En je stapt er ook makkelijk terug uit; het comfort van het in- en uitstappen is dus onmiskenbaar.
Biedt de SUV een groter ‘leefcomfort’?
Dat hangt ervan af waarmee je hem vergelijkt. Het leefcomfort voor de passagiers is vergeleken met dat van een break van dezelfde grootte ongeveer hetzelfde. Dankzij de hoge positie kan je ongetwijfeld makkelijker met drie op de achterbank zitten. Al is de plaats in het midden vaak erg oncomfortabel, door de smalle afmetingen en de ‘tunnel’ die tussen je benen zit. Ook de kofferruimte kan je vergelijken met die van een break, maar is vaak minder comfortabel dan een monovolume, die bovendien een grotere modulariteit mogelijk maakt (verschuifbare stoelen, zeven ‘echte’ plaatsen, een platte laaddrempel, ...). Tot slot moeten we opmerken dat de koffer van een SUV zich hoger bevindt dan bij een berline of break, wat niet altijd praktisch blijkt om zware voorwerpen in te laden.
Is de SUV een 4x4?
De mode om een SUV te kopen mag dan wel afstammen van de (echte) 4x4’s uit de jaren 90, ze hebben echter niet dezelfde attributen (al zijn er wel uitzonderingen). Te beginnen met de drempelhoogte. Een 4x4 is gemaakt om obstakels te overwinnen. Hij heeft dus een voldoende hoge carrosseriebodem om botsingen of een immobilisering te vermijden. Andere gevoelige punten zijn onder andere de aanvals- en incasseringselementen, met name de schokdempers vooraan en achteraan, die aan het eind van een afdaling of beklimming de grond kunnen raken. Tot slot, en heel belangrijk: de huidige SUV’s hebben vaak maar twee aandrijfwielen. Soms bestaat er zelfs geen 4x4 versie in het gamma! Geen 4x4 dus, en evenmin een bridge stop of blokkering van de ‘kleine’ versnellingen om buiten de gewone wegen vooruit te ploeteren. De moderne SUV is in de eerste plaats een stadswagen!
Is een SUV robuuster dan een ‘normale’ wagen?
Met uitzondering van de hoogte van de carrosserie, die de ‘aanvalshoek’ tijdens een botsing kan wijzigen, biedt een SUV geen voordeel tegenover een equivalente berline of break. De onafhankelijke tests uitgevoerd door EuroNcap bewijzen dit. Een SUV kan daarentegen wel gevaarlijker zijn voor de andere weggebruikers. Hij is om te beginnen zwaarder, wat de impact van een botsing aan dezelfde snelheid verhoogt. En voor de zwakke weggebruikers – voetgangers en fietsers – kan de hoogte van het radiatorrooster en de schokdempers gevaarlijker zijn dan bij een berline of break.
Verbruikt een SUV meer?
Dat is een feit! Een hoger gewicht en het feit dat een hogere wagen meer ‘wind vangt’, zorgen onvermijdelijk voor een toename van het verbruik. Dat is vooral het geval met benzinemotoren en is minder flagrant met een diesel. Wat de elektrische versie betreft, vormt het gewicht van de batterijen (500 à 700 kg voor de grote modellen!) een handicap voor het verbruik en dus voor de autonomie.
Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels