In vergelijking met Zweden en Denemarken is Noorwegen veel minder een fietsland: in Zweden en Denemarken worden respectievelijk 12 en 17 procent van de verplaatsingen per fiets gedaan terwijl dat in Noorwegen amper 5 procent is.
De Noorse regering wil dat aandeel minstens verdubbelen, maar dat is niet makkelijk in een relatief bergachtig land waar het grote delen van het jaar donker en koud is. Oslo maakt daarom 8 miljard kronen (852 miljoen euro) vrij om tien brede fietssnelwegen aan te leggen in en rond de negen grootste steden van het land.
De snelwegen zijn dus niet bedoeld als verbindingen tussen de steden onderling maar wel om het fietsverkeer vanuit de voorsteden te stimuleren. Veiligheid is één aspect, de gemiddelde snelheid verhogen een ander. Elektrische fietsen lijken daarbij een belangrijke rol te kunnen spelen.
(Bron: IPS News)
Meest recente artikelen
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?