Airco: hoe en wat?

14/07/2017
airco auto

Door Vincent Hayez

Wil je airco in je volgende wagen? Of is je wagen reeds uitgerust met airco maar je weet niet hoe het werkt? Wist je dat je de airco moet onderhouden zodat er geen microben in het systeem terechtkomen?

Hoe werkt airconditioning?

Airco is eigenlijk een koelkast aangepast aan je voertuig:

 

  • Een compressor draait dankzij een distributieriem die verbonden is met de motor. Die compressor zuigt het gasvormige koelmiddel op. Daarna wordt het samengeperst wat tot gevolg heeft dat de temperatuur tot 110 graden stijgt.
     
  • Dat gas wordt onder hoge druk naar een eerste radiator gestuurd, namelijk de condensator, De condensator is onderhevig aan geforceerde ventilatie. Condensatie vindt plaats en het gas wordt omgevormd tot een vloeistof aan hoge druk.
     
  • De vloeistof bedraagt nu +/- 60° C. Deze wordt gefilterd en het aanwezige water wordt gescheiden om bevriezing te vermijden. Het vloeibare koelmiddel staat nog steeds onder hoge druk en stroomt naar het expansieventiel. Het koelmiddel zet uit en de druk zakt. De temperatuur is nu +/- 15° C.
     
  • In de verdamper, de tweede radiator, wordt de koude vloeistof weer gasvormig en ontstaat er een temperatuur van ongeveer 0° C. De lucht die door de verdamper stroomt wordt via het verwarmingssysteem (luchtroosters) in de passagiersruimte van de wagen geblazen.
     
  • Bij de uitgang van de verdamper wordt de (lage druk) koelvloeistof opgezogen door de compressor en start de procedure opnieuw.

 

Airco zorgt voor verkoeling in de zomer maar is ook zeer handig in de winter. Vocht wordt eenvoudig geëvacueerd en dampaanslag wordt verhinderd. Tegelijkertijd praktisch en veilig!

 

Vieze geurtjes

Volgens de instructies van het onderhoudsboekje is het vervangen van de filters meestal voldoende. Deze verrichting is noodzakelijk omdat de filters, naargelang het aantal gereden kilometers vuil worden. Op termijn recycleren de filters de aanwezige allergenen: pollen, schimmel, huisstofmijt …

 

Al deze elementen vertegenwoordigen een ongemak en misschien een gevaar voor de gezondheid in het bijzonder voor astmatische en allergische patiënten. Een duidelijk teken zijn vieze geurtjes bij het aanzetten van de airco.

 

De meest voorkomende pannes

De meest voorkomende pannes hebben betrekking op:

 

  • de distributieriem van de compressor die kan breken of uitzetten
  • vervuiling in de filters
  • een storing in het elektrische/elektronische systeem
  • drukverlies of een lek met een volledige panne tot gevolg
  • Weetje: een plasje water onder de auto (als de airco werkt) is geen teken van storing. Het water is afkomstig uit de verdamper. Het overtollige water loopt weg via een kleine leiding onderaan de motor.

 

Oplossingen

Voor het heropladen van het koelmiddelsysteem moet je ongeveer 100 euro neertellen. Een nieuwe filter kost gemiddeld 50 euro.

 

Let op: als je airconditioning niet constant moet aanstaan, raden we je toch aan om het systeem regelmatig aan te zetten. Een te lange onderbreking van het systeem kan een beschadiging van de verbindingen en aansluitingen die kunnen uitdrogen. Het risico op een lek is reëel.

 

Airconditioning en verbruik

Wanneer je airco aanstaat ligt het brandstofverbruik van je voertuig soms een, aanzienlijk, stuk hoger zijn. ADEME, het Franse agentschap voor milieubescherming, berekende dat voertuigen voorzien van airco, tussen 3% en 20% meer brandstof verbruiken! Mits zowat alle voertuigen voorzien worden van airco, wordt een deel van de brandstof enkel hiervoor opgebruikt.

 

Toch is het openen van je ruiten om de passagiersruimte te verluchten niet comfortabeler dan airconditioning. Geopende ruiten hebben een impact op de aerodynamica en verhogen ook het brandstofverbruik.

 

Ten slotte zijn koelmiddelen slecht voor het milieu. De koelmiddelen moeten door automobielprofessionals beheerd worden die over de juiste uitrustingen beschikken.

 

Enkele gebruiksaanwijzingen:

 

  • Open, bij het starten van de motor, alle ruiten om goed te verluchten. Daarna koel je de passagiersruimte af door de airco extra hoog te zetten.
  • Van zodra de passagiersruimte de gewenste temperatuur heeft, druk je de ‘binnenluchtcirculatie’-knop in. Zo hoef je de aangevoerde warme buitenlucht niet constant af te koelen. Vergeet niet om regelmatig de knop uit te schakelen zodat de binnenlucht gerecycleerd wordt.
  • De luchtaanvoer naar je gezicht of lichaam richten, kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals bijvoorbeeld een stijve nek, een oogontsteking of een verkoudheid. Beter is dat je de luchtaanvoer richt naar de voorruit of de voeten of allebei.
  • Vermijd een te groot temperatuurverschil met buiten, maximaal 10°C. Ideaal is als je het een tikje te warm hebt.
  • Aircolucht droogt uit. Het is dus noodzakelijk dat je regelmatig water drinkt.
  • Een laatste hint : probeer in de schaduw te parkeren. Enkele graden minder zijn mooi meegenomen!
Vincent Hayez

Vincent Hayez

Kennis en technische bagage maken van Vincent Hayez dé referentie in de autowereld, waarin veiligheid en ecologie steeds belangrijker worden.

Ook door Vincent Hayez: Hittegolf: opgelet voor een oververhitte auto | Getinte ruiten: vijf vragen die je jezelf moet stellen | Kentekenplaat: alle regels die je moet volgen | Pechstrook: opgelet, gevaar! | Het rijbewijs in Vlaanderen: wat verandert er? | Meer info...

Verwante inhoud