Door de opwarming van de aarde neemt het aantal hittegolven toe. Vandaag is het zelfs in België niet ongewoon om gedurende meerdere dagen de 30 graden te overschrijden. Voor de chauffeurs, de passagiers en de mechanica is het niet altijd een pretje om in die felle zon en in die hitte te reizen. Maar met de auto's van vandaag en een paar trucjes achter de hand kan je de situatie makkelijk onder controle houden ...
Wat kun je doen om de impact van de hitte te beperken?
Dat begint eigenlijk al voordat je je auto koopt: kies de “juiste” kleur, want die zal mee bepalen hoe warm het bij zonnig weer in de auto wordt. Als je airconditioning aan boord hebt, moet je je uiteraard al minder zorgen maken. Maar er zijn nog een paar voor de hand liggende tips.
Zoals licht gekleed reizen bijvoorbeeld, met linnen of katoen als ideale materialen. Zorg er ook voor dat je kinderen niet blootgesteld worden aan de zon. Hiervoor bestaan tal van zonneschermen, zowel voor binnen als voor buiten. In een speciaalzaak of online heb je keuze te over! In geval van nood kan je je behelpen met sponzen doekjes aan de achterste zijruiten.
Wil je ruiten die meer getint zijn dan de ruiten die oorspronkelijk op je auto zaten? Dat mag, maar alleen als je je houdt aan bepaalde regels die vastgelegd zijn in de wegcode. De wetgeving met betrekking tot voorruiten is erg streng, dus je kan dit best op voorhand controleren.
Als je je auto parkeert, ga je natuurlijk op zoek naar een schaduwrijk plekje. Maar dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Aarzel niet om - voor een paar euro - te investeren in een reflecterend scherm voor de voorruit. Sommige kunnen in de winter zelfs je voorruit ijsvrij houden, terwijl ze in de zomer de zonnestralen weerkaatsen. Het voordeel is dat deze schermen voor buiten veel doeltreffender zijn tegen de hitte dan die voor binnen.
Rusten en voldoende drinken
Vechten tegen de hitte betekent ook gehydrateerd blijven. Door veel en geen al te zoete drankjes te drinken (geen alcohol uiteraard), voorkom je dat je lichaam zijn reserves aanspreekt. Zorg dat je altijd een volle fles water binnen handbereik hebt, en voor langere ritten een koelbox. Van een eenvoudige isolerende tas tot een koelkast die je aansluit op de sigarenaansteker ... voor elk budget valt er wel iets te vinden.
Een klein trucje om “koel” te blijven: een vochtige washandje om over je voorhoofd te vegen of, beter nog, een verstuiver. Richt een of twee luchtroosters naar je toe en sproei gedurende een paar seconden een beetje van deze heilzame nevel ... verfrissing gegarandeerd!
Hebben vermoeidheid en hitte een cumulatief effect? Inderdaad, dit blijkt het probleem aanzienlijk te vergroten. Vermoeidheid irriteert en verzwakt de concentratie, waardoor het de oorzaak is van één op de drie ongevallen! Daarom is het belangrijk om bij lange ritten goed uitgerust te vertrekken en regelmatig te pauzeren. In het ideale geval om de twee uur.
Een alarm om niet te vergeten dat je kinderen aan boord hebt!
Het fenomeen waarbij kinderen alleen achtergelaten worden in een oververhitte auto is een trieste realiteit. Met soms een fatale afloop. Kinderen jonger dan 4 jaar blijken immers bijzonder gevoelig te zijn voor warm weer, omdat ze moeite hebben om hun interne temperatuur te regelen door te zweten en omdat ze over weinig waterreserves beschikken. Hun lichaamstemperatuur kan in een warme auto 3 tot 5 keer sneller stijgen dan die van een volwassene.
Zoals onze Franse collega's het zeggen: “Bij een buitentemperatuur van 26°C verandert de auto in slechts 10 minuten in een dodelijke val. Bij 20°C in de volle zon kan de temperatuur in de auto in minder dan 30 minuten oplopen tot 50°C!”
Hoe kunnen we deze tragedies vermijden?
Al een aantal jaren kondigen verschillende autofabrikanten de introductie aan van een alarm dat gekoppeld is aan bewegingsdetectoren op de achterbank. Eens de auto gesloten is, zal de kleinste beweging binnenin ervoor zorgen dat de claxon afgaat en de deuren weer opengaan. Wanneer zullen deze systemen op grote schaal uitgerold worden? Waarschijnlijk volgend jaar al in Australië, maar voor zover we weten zijn er in Europa nog geen officiële plannen ... En da’s toch wel een onderwerp dat op de agenda zou moeten staan.
Draag zorg voor de mechaniek
De auto's van vandaag lijken in niets meer op hun voorouders, die bij het eerste teken van warmte de geest gaven! Maar als je niet wil stranden langs de kant van de weg, kan je toch maar beter goed voor je auto zorgen. Ben je geen ervaren doe-het-zelver, maak dan een afspraak bij je garagist. Hij zal kijken naar kwetsbare onderdelen, zoals:
- De batterij: net zo gevoelig voor kou als voor warm weer. Vervang ze na 6 of 7 jaar.
- Het koelsysteem: de vloeistof moet regelmatig ververst worden volgens de aanbevelingen van de fabrikant.
- De airconditioning: een accessoire waar we niet veel bij stilstaan, maar dat wel een minimum aan onderhoud vereist.
- Het oliepeil: net als het water van het koelsysteem speelt olie een essentiële rol in de werking van de motor. Samen met de filter moet die op de voorgeschreven intervallen ververst worden.
- De banden: essentieel voor je veiligheid. Hitte en lange zomerse ritten op de snelweg zijn de vijanden waar je rekening mee moet houden. Controleer de algemene staat van de banden en vooral de bandenspanning. Dit moet gebeuren op koude banden!
Wat doen bij een oververhitte motor?
Als je auto goed onderhouden is, zal je dit waarschijnlijk niet snel voor hebben. Maar als het toch gebeurt en het waarschuwingslampje voor de watertemperatuur gaat branden, moet je onmiddellijk actie ondernemen:
- Zet de verwarming op maximum, waardoor het waterpeil in het koelingssysteem gaat stijgen. In principe zou de temperatuur van de motor dan snel moeten dalen.
- Als de motor warm blijft lopen, stop dan zo snel mogelijk en laat hem afkoelen.
- Open de motorkap voorzichtig (vanwege de stoom en het kokend water) en controleer het peil van de koelvloeistof.
- Opgelet, raak de radiatordop niet aan voor alles afgekoeld is tot omgevingstemperatuur, want de hete stoom zou je ernstig kunnen verwonden!
- Als het niveau te laag is, voeg dan koelvloeistof toe via het expansievat.
- Water kan een tijdelijke oplossing zijn om pech te verhelpen, maar laat het systeem daarna toch maar controleren in de garage en zo snel mogelijk aangepaste vloeistof bijvullen.
Als je een lek vaststelt, of als de motor blijft opwarmen na je ingreep, maak dan een afspraak met je garage of bel ons op het nummer +32 (0)78 178 178.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels