Image
canicule / hittegolf

De hitte van de afgelopen dagen en weken is geen vijand van je auto, maar dan wel op voorwaarde dat je enkele eenvoudige regels naleeft. Koelingssysteem, banden, batterij … ze verdienen allemaal extra aandacht!

Laten we om te beginnen een fabeltje ontkrachten: jouw auto zal niet smelten of ontploffen als gevolg van de hevige zonnestralen! Al tientallen jaren investeren de autobouwers massaal in grondige onderzoeksprojecten en tests. Koude, hitte, regen en wind zijn allemaal elementen waarmee ze rekening houden.

Die tests gebeuren ofwel ‘in situ’, zoals in Death Valley in Californië bij de grens met Nevada, de heetste woestijn op aarde. Ofwel in echte fabrieken/laboratoria zoals het ultramoderne testcentrum van Ford bij Keulen, Duitsland. Die 35 of 40°C bij ons - zelfs in de schaduw - kunnen onze auto dus weinig of niet deren! En toch schuilen er enkele addertjes onder het gras.
Als je een paar regels niet in acht neemt, kan de hitte namelijk kwalijke gevolgen hebben ...

Professioneel onderhoud, een waarborg voor rust

Uiteraard lijken de huidige voertuigen in niets nog op de auto’s van vroeger die het bij de eerste zomerwarmte al puffend en kreunend durfden opgeven!
Maar als je oponthoud aan de kant van de weg wil vermijden en als je zelf niet al te handig bent, maak je best een afspraak met de garage …
De garagehouder zal onderdelen zoals de batterij, het koelcircuit, de airco, het water- en oliepeil en de staat van de banden terdege nakijken. Onderdelen die je eigenlijk ook zelf kunt controleren ...

De hitte treft ook de batterij Het lijkt misschien verbazingwekkend, maar ook op snikhete dagen kan de batterij problemen krijgen! Natuurlijk heeft dat niets te maken met de prestaties die verminderen onder invloed van koud weer.
Bij grote hitte moet je namelijk letten op de spanningsregelaar (alternator). Die moet goed werken om te voorkomen dat de batterij overbelast raakt en er een risico op explosie ontstaat.

Met een constante laadspanning zal een warme batterij te veel en een koude batterij onvoldoende opgeladen zijn. Dat verschijnsel kan ook opduiken bij een zogenaamd ‘onderhoudsvrije’ batterij.
Als er doppen aanwezig zijn, soms verborgen onder stickers, kun je het niveau aanpassen.

Opgelet: gebruik alleen gedestilleerd water en niets anders!

Als jouw autobatterij ruim vijf à zes jaar oud is, doe je er beter aan ze te vervangen voor je pech krijgt.

Wat doen bij een oververhitte motor?

Als jouw motor oververhit raakt — dat risico is groter tijdens files bij heet weer — en het controlelampje voor de koelvloeistof gaat branden, moet je actie ondernemen:

  • Zet de verwarming op maximum, daardoor stijgt het waterpeil in het koelingssysteem. In principe zou de temperatuur van de motor dan snel moeten dalen.
  • Als de motor warm blijft lopen, stop dan zo snel mogelijk en laat hem afkoelen.
  • Open de motorkap en controleer het peil van de koelvloeistof.
  • Opgelet, raak de radiatordop niet aan voor alles afgekoeld is tot omgevingstemperatuur, want de hete stoom zou je ernstig kunnen verwonden!
  • Als het niveau te laag is, voeg dan koelvloeistof toe via het expansievat.
  • Water is een oplossing om pech te verhelpen, maar laat het systeem daarna toch maar controleren in de garage en zo snel mogelijk aangepaste vloeistof bijvullen. Water heeft inderdaad een antivriesmiddel nodig om zijn kookpunt te verhogen en zijn vriespunt te verlagen.
  • Als je een lek vaststelt, of als de motor blijft opwarmen na je ingreep, maak dan een afspraak met je garage of bel Touring!

Schenk aandacht aan de bandenspanning

Heel belangrijk bij banden is hun goede staat en vooral hun spanning. En toch lijken heel wat automobilisten dat soms wel eens te vergeten. Dat blijkt toch uit een enquête die we voerden bij 1000 personen.
Daaruit kwam naar voren dat bijna 15% van de chauffeurs met versleten banden rijdt en dat in ruim de helft van de gevallen de bandenspanning te laag is!

Maar bij heet weer moet je de bandenspanning net beter in de gaten houden. Zeker als je met vakantie gaat en (ver) moet rijden met een volgeladen auto.

Aandachtspunten:

  • De aanbevolen bandenspanning staat aangegeven op de zijkant van het portier aan de chauffeurszijde of op de klep van de brandstoftank.
  • Als dat niet het geval is, vind je de nodige informatie in de handleiding van je auto.
  • Meet de bandenspanning altijd als de banden koud zijn.
  • Verhoog de aanbevolen spanning met 0,3 bar als de banden warm zijn.
  • Controleer eveneens de spanning van het reservewiel.

Vermijd problemen met de airco

Autopech krijg je niet door de airco. Wel integendeel, bij grote hitte is de klimaatregeling in je auto bijzonder handig. Het is een onderdeel waarover je je meestal weinig of geen zorgen maakt, maar dat toch enig onderhoud vergt.

Wat zijn de meest courante problemen van airco?  

  • De aandrijfriem van de compressor kan breken of slap worden.
  • De filters kunnen vuil worden.
  • Het elektrisch en/of elektronisch circuit kan slecht functioneren.
  • Bij drukverlies — lekkage — kan het systeem buiten werking treden.

Laat de installatie controleren in de garage en laat eventueel gas bijvullen (+/-50 euro). De filter vervangen garandeert gezonde lucht in de cabine.

Goed om weten: een beetje water dat wegloopt onder de auto bij een actieve airco wijst niet op een defect. Het is afkomstig van het vocht uit de verdamper. Het water wordt afgevoerd via een buisje aan de onderkant van de motor.

En bij pech?

Als je ondanks al die voorzorgsmaatregelen toch nog pech krijgt en stilvalt langs de kant van de weg — of het nu vakantie is of niet — is er slechts één oplossing: bel ons op 070 344 777, zodat je je reis in alle rust kan verderzetten!

Deel deze inhoud