Image
Alcoholtesters
29 december 2016
Touring Suisse (TCE) heeft 6 commerciële alcoholtesters getest. Resultaat: Dat kan beter!

Net voor de eindejaarsperiode hebben onze collega's van TCS uit Zwitserland tien dergelijke toestellen getest. Het doel was na te gaan of deze alcoholtest betrouwbaar zijn om de mate van alcoholintoxicatie te meten. Conclusie: je gaat beter niet af op de waarde die deze apparaten tonen.

Tegenwoordig vind je steeds vaker alcoholtesters in grote webshops, gespecialiseerde websites of zelfs in de apotheek. De prijzen variëren van een paar euro voor chemische tests voor eenmalig gebruik, tot honderden euro's voor herbruikbare elektronische meetinstrumenten. Voor sommige van die laatste is zelfs een eigen smartphone-app ontwikkeld.

De testmethode

Om na te gaan of deze alcoholtesters wel betrouwbaar zijn, verzamelde TCS een panel van 9 proefpersonen - vier vrouwen en vijf mannen. Op basis van hun geslacht en gewicht kregen ze net voldoende alcohol te drinken om een alcoholgehalte van 0,22 mg/liter uitgeademde lucht (wat overeenkomt met 0,5 promille) te veroorzaken.
Het exacte alcoholpromillage in het bloed werd door een arts vastgesteld, en vergeleken met de metingen op de alcoholtesters. In een tweede test werd dezelfde procedure gevolgd, maar nu kregen de proefpersonen een grotere dosis alcohol om de drempelwaarde van 0,5 promille duidelijk te overschrijden.

Tegenvallende resultaten

Van de tien geteste toestellen kregen er slechts vier de beoordeling 'goed'. De chemische alcoholtesters bleken moeilijk in gebruik; het aflezen en interpreteren van de resultaten is erg lastig.

De elektronische alcoholtesters geven een uiteenlopend beeld. Sommige geven een redelijk accurate waarde weer; een aantal gaf in de eerste en/of in de tweede test echter een veel hogere waarde aan.
De ACE AL2600 alcoholtester gaf consequent een te lage waarde aan en kan dus een vals gevoel van veiligheid geven. De betrouwbaarheid hangt niet af van de prijs; het duurste toestel in de test bleek minder accuraat dan een vier keer goedkoper alternatief.

Conclusie

Een elektronische alcoholtester is een makkelijke en snelle manier om het het alcoholgehalte in het bloed te meten, maar geeft niet altijd een betrouwbaar resultaat.
In geval van twijfel kan zo'n apparaat nuttig zijn, maar ze bieden geen garantie dat je in staat bent om een voertuig te besturen. De eenvoudigste regel is en blijft: wie drinkt, kruipt niet achter het stuur.

Acht van de tien geteste toestellen zijn in België verkrijgbaar, ondermeer  via webshops als www.conrad.be en www.alcosafe.be

  • ACE chemische alcoholtester
    6,99 euro
    Oordeel: onvoldoende
  • ACE AL2600
    34,99 euro
    Oordeel: onvoldoende
  • ACE AFM-5
    99,99 euro
    Oordeel: goed
  • ACE AF-33
    129 euro
    Oordeel: goed
  • ACE II Plus
    199 euro
    Oordeel: goed
  • Renkforce TFT FiT239C
    199 euro
    Oordeel: onvoldoende
  • Dräger 3820
    299 euro
    Oordeel: goed
  • Dräger 3000
    439 euro
    Oordeel: voldoende
Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?