De RS 660 betekent voor Aprilia de terugkeer naar de middenklassers, en is een interpretatie van hoe een sportmotor voor de openbare weg er moet uitzien.
De Italianen leggen met de Aprilia RS 660 de nadruk op een uitstekende pk/gewichtsverhouding om uit te pakken met een sterke, maar goed controleerbare motorfiets.

Sportief rijplezier voor iedereen
Met de RS 660 stapt Aprilia weg van de pk-brakende sportmotoren en brengen ze een motor die alles in zich heeft om sportief rijplezier op de weg te verschaffen. Net wat sportmotoren waren voordat iedereen op zoek ging naar vermogens die vooral op een circuit thuishoren …

Kleur bekennen
Zo op een rijtje, spiegel aan spiegel, zie je goed hoe elke kleurstelling van de RS 660 de motor een ander karakter lijkt te geven. Het ietwat bijzondere Acid Gold is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd, maar op het eerste gezicht weet ik zeker dat sommige mensen hier helemaal zot van zullen zijn. De Apex Black-kleurstelling is dan weer echt een Aprilia-kleur. Het heeft iets sportiefs en agressiefs, zonder te overdrijven.
De Lava Red, onlosmakelijk een verwijzing naar de Loris Reggiani-replicakleuren van weleer, is mijn persoonlijke favoriet. Overigens wil je ze stuk voor stuk met het duo-covertje – dat maakt het kontje echt helemaal af. Is helaas niet standaard; even aanvinken op de optielijst dus, of bedingen bij de koop.

Kwestie van balans
Iets anders dat ook meteen opvalt, is het ontbreken van een gepolijst aluminium frame. Het is gecoat in een zilvergrijze kleur. Al met al oogt het heel degelijk en duurzaam, maar niet per se heel mooi. Degelijk en duurzaam was dan ook de insteek. Je wil voor de looks dat gepolijste, alleen is dat op termijn niet alleen moeilijk mooi te houden, het is ook vrij kostbaar in de productie. Aprilia sloot wat dat betreft een compromis. Een compromis dat in terugkomt bij de RS 660. Het is een kwestie van balans.

Doeltreffend
Het allereerste aangrijpen van de Brembo-remmen is agressiever dan je zou verwachten. Maar de doseerbaarheid laat vervolgens nooit te wensen over. De vering is van hetzelfde laken een pak. Geen volwaardige GP-vork of -schokdemper, maar juist eenvoudig en doeltreffend. Zowel voor als achter is alles volledig instelbaar. De vering van de RS 660 onderstreept daarmee dat er een groot verschil zit tussen ‘waar voor je geld’ en ‘budget’.

Tussen Supersport en Sporttourer
De staande twin klinkt onderin lekker donker en al bij het allereerste lossen van de koppeling krijg je koppel tot je beschikking. Tot zover alles in lijn der verwachtingen. Voor zover ik echt kon weten wat me te wachten stond. Er is immers geen kader, er is geen direct vergelijkbare concurrentie. Al zullen merken als Kawasaki, Honda en Yamaha daar misschien anders over denken.

Sterke prijs
Sowieso kan de concurrentie iets leren van de Aprilia RS 660 – dit is een aanstaand groeisegment, let maar op. De RS 660 is dan ook in geen enkel opzicht die gehoopte reïncarnatie van de iconische Aprilia RS 250. Er zijn absoluut gelijkenissen, maar behalve het geniaal lichtvoetige sturen, looks zoals enkel Aprilia ze kan tekenen en het opzwepende karakter, is de RS 660 een compleet andere machine. De zit is ruim, maar meer dan sportief genoeg. Comfortabel wanneer je wil, scherp wanneer je het nodig hebt. Alles aan de RS 660 is afgewogen – letterlijk en figuurlijk – en dat merk je.
Aprilia biedt een volwaardige sportmotorfiets die je echt kan gebruiken op straat. De Aprilia RS 660 zal in België € 11.050 kosten. Een sterke prijs voor al het hierboven vernoemde moois.

Knap debuut
Aprilia zet met de RS 660 een motorfiets neer die niet alleen het gat in het eigen modellengamma – tussen de RS 125 en de machtige RSV4 1100 – dicht. Hij vult ook een gat in de markt. De echte sportmotoren zijn voor op straat hun doel voorbijgestreefd. De drempel is simpelweg te hoog geworden. En dat is precies wat de Aprilia RS 660 goed gezien heeft: hier is geen drempel. De zithouding is toegankelijk en ruim genoeg voor langere rijders. Tegelijkertijd is de zit smal waar het moet om kleinere rijders ter wille te zijn. De kniehoek en de druk op de polsen vallen mee en de windbescherming was zelfs met mijn 1.86m prima. Dus iedereen kan er in fysieke zin op rijden – check!
Meer weten over de Aprilia RS 660? Klik hier
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.