Het Autosalon wordt in de even jaren altijd omschreven als een ‘groot salon’. We overlopen hier de belangrijkste nieuwigheden die al bekend waren bij het ter perse gaan van dit nummer.
Ben je ook motor fan ? Wij hebben een selectie gemaakt van 10 motornieuwtjes, niet te missen op het Salon.
Abarth ( Paleis 7)
Van deze 695 "70e Anniversario" (180 pk!) zullen slechts 1.949 exemplaren gemaakt worden. Een beperkte oplage met een nieuwe spoiler die zowel de grip verbetert als de stabiliteit bij hoge snelheden. Deze achterspoiler, geïnspireerd op de autosport, kan handmatig in 12 standen versteld worden, met een hellingshoek van 0 tot 60°. De prijs: 33.990 €.
Image
Alfa Romeo (Paleis 7)
De Stelvio en de Giulia kregen voor 2020 een update. De nieuwigheden zijn voornamelijk van technologische aard, met een nieuw scherm in het midden van het instrumentenpaneel en een centraal infotainment display met een diagonaal van 8,8 inch. Het interieur werd lichtjes hertekend voor een betere ergonomie en de uitrusting kreeg een upgrade.
Image
Audi (Paleis 11)
Audi beschikt over een breed gamma aan modellen met nogal wat verrassende contrasten! Enerzijds is er de splinternieuwe “e-tron sportback”, een coupéversie van de e-tron die eveneens in Vorst van de band zal rollen. Naast deze Europese première is er ook een wereldprimeur: de gerestylede versie van de Audi A5 Sportback G-Tron, die rijdt op CNG.
Image
BMW (Paleis 7)
De door de constructeur uit München geplande wereldpremière is de onlangs uitgebracht X1 SUV. Het gaat om een plug-inhybride, en het is de eerste keer dat de X1 op deze manier aangedreven wordt. Deze “25e” variant combineert een benzinemotor met een elektromotor. Deze laatste, aangedreven door batterijen, zorgt ervoor dat je tot 50 kilometer kan rijden (WLTP) in 100% elektrische modus. Onder de motorkap bevindt zich een 1.5-liter driecilindermotor van 125 pk die de voorwielen aandrijft en een elektromotor van 70 kW (95 pk) die zich ontfermt over de achterwielen, afhankelijk van de omstandigheden. De X1 is dus een 4x4 met een gecombineerd vermogen van 220 pk, met een brandstofverbruik van 2 liter per 100 km (en een CO2-uitstoot van 43 g/km). Een ander hoogtepunt op de stand is de 2 Reeks Gran Coupé, gebaseerd op het platform van de 1 Reeks. Het gaat om een voorwielaangedreven auto die beschikbaar zal zijn met drie motoren (140, 190 en 306 pk).
Image
Citroën (Paleis 3)
De Citroën SUV C5 Aircross verbreedt zijn gamma met een plug-inhybride. De auto beschikt over een 1.6 liter benzinemotor van 180 pk die gekoppeld wordt aan een elektromotor van 80 kW (109 pk) en de naam Hybrid meekrijgt. Puur elektrisch bedraagt het rijbereik van deze C5 ongeveer 50 kilometer. Vanaf € 42.930.
Image
Dacia (Paleis 5)
Net als de rest van het gamma heeft nu ook de Duster een LPG-versie, met een 1.6 liter motor van 110 pk. De prijzen blijven heel aantrekkelijk: van € 13.000 tot € 17.000!
Image
DS (Paleis 3)
De DS3 Crossback E-Tense combineert het beste van twee werelden: een compacte SUV met een sympathieke look en een 100% elektrische aandrijflijn. Op het menu een batterijpakket van 50 kW en een reëel rijbereik van 320 km. Vanaf € 37.000. Hogerop in het gamma staat de DS7, die ook in E-Tense-versie wordt aangeboden. Dit keer gaat het echter om een stekkerauto: een vermogen van 300 pk en een elektrisch rijbereik van 58 km.
Image
Ford (Paleis 4)
Met de tweede versie van de Puma wil Ford zich mengen in het segment van de compacte SUV’s (na de mislukking van de Ecosport). De Puma is langer dan de Fiesta en speelt zijn interieurruimte uit als belangrijkste troef. De koffer van 456 liter is voorzien van een handig snufje: onder de koffervloer bevindt zich een aparte opbergruimte om voorwerpen tot 115 cm verticaal te transporteren. Onder de motorkap zit de 1.0 EcoBoostmotor met 48V mildhybridondersteuning. De Puma is beschikbaar met 125 en 155 pk en met zeventrapsautomaat (optie). Een andere succesvolle SUV is de 3de generatie Kuga, die hier voorgesteld wordt met een plug-inhybridemotor.
Image
Fiat (Paleis 7)
De 500X crossover, die al beschikbaar was in een Cross- en een Urban-versie, trekt nu ook de sportieve kaart. Deze Sport-variant komt in een exclusieve Rosso Seduzione-kleur en heeft een dubbele uitlaat en een volledig led-verlichtingssysteem. De 500X Sport ligt ook lager bij de grond, 13 mm om precies te zijn, voor een betere wegligging. De Sport-uitvoering kan gecombineerd worden met alle motoren in het gamma (benzine en diesel), vanaf 24.690 €.
Image
Honda (Paleis 4)
Geen nieuwe Jazz hybride op de stand van Honda. Die maakt zijn opwachting op het salon van Genève. Honda focust in eerste instantie op de “e”, een elektrische stadswagen met een respectabel vermogen (134 of 154 pk). De topsnelheid is begrensd tot 145 km/u en van 0 naar 100 km/u gaat het in 8 seconden. Wel is het accupakket aan de kleine kant, en dat merk je aan het rijbereik: 35,5 kWh voor 220 km ... Een bewuste keuze voor deze auto die vanaf € 35.000 de deur uitgaat.
Image
Hyundai (Paleis 6)
De derde generatie van de Hyundai i10 krijgt een expressief design. De auto is beschikbaar met twee benzinemotoren (1.0 liter van 67 pk en 1.2 liter van 84 pk). Voor de andere modellen zijn alle technologische opties mogelijk: benzine, diesel, hybride, plug-in, elektrisch en zelfs waterstof.
Image
Jaguar (Paleis 6)
Deze prachtige F-Type "2020" wordt zonder twijfel de ster van de stand, met een design dat niet onopgemerkt zal blijven! De vroeger verticaal uitgerekte koplampen zijn nu horizontaal gepositioneerd, met dezelfde styling als de XE berline. Aan boord werkte Jaguar volop aan de details, zoals een volledig personaliseerbaar HD TFT digitaal dashboard van 12,3 inch. Onder de nieuwe motorkap blijft de 2.0 turboviercilinder van 300 pk het "basisaanbod". In België beginnen de prijzen vanaf 65.100 €.
Image
Jeep (Paleis 7)
De nieuwe Renegade heeft een 3-cilinder turbomotor van 999 cc (120 pk). Hoger in het gamma beschikt de Compass over een paar stevige troeven. De compacte, veelzijdige wagen is uitgerust met een 1.4 benzinemotor van 140 pk en tweewielaandrijving. De Cherokee heeft een vriendelijke rebels-burgerlijke uitstraling, terwijl de Wrangler het best het dna van het merk verpersoonlijkt.
Image
Kia (Paleis 4)
Kia blijft maar nieuwe uitvoeringen van de compacte Ceed op de markt brengen: na de berline, de break en de shooting break is hier nu de crossover XCeed (in het Engels uitgesproken als CrossCeed). De auto is een mix van stijlen en lijkt op een compacte crossovercoupé op hoge poten. Drie benzinemotoren (1.0 liter van 120 pk, 1.4 liter van 140 pk en 1.6 liter van 204 pk) en twee diesels (1.6 liter van 115 of 136 pk). Primeur voor Brussel: een plug-inversie.
Image
Land Rover (Paleis 6)
Eindelijk is de Defender er! Na een carrière van bijna 70 jaar is er een nieuwe generatie. Ook al is de stijl wat retro en doet die aan het vorige model denken, toch toont de auto meer gelijkenissen met de hertekende Discovery. We kunnen niet wachten om hem te testen.
Image
Lexus (Paleis 7)
De Japanse fabrikant onthulde zijn eerste 100% elektrische auto vorige maand op de Guangzhou Motor Show in China. Deze in Brussel voorgestelde UX 300e heeft een elektrische motor van 204 pk die enkel de voorwielen aandrijft. Zijn batterij van 54,3 kWh geeft hem een bereik van 400 km (NEDC), wat in werkelijk gebruik goed zou moeten zijn voor 300 km. In de loop van dit jaar ook bij ons verkrijgbaar.
Image
Mazda (Paleis 6)
Hoewel de gefacelifte kleine Mazda 2 hier zijn Europese première beleeft, zullen alle ogen gericht zijn op de eerste 100% elektrische Mazda. De MX-30 is een compacte SUV met een relatief klein (en licht) batterijpakket. De redenering hierachter is simpel: hoe groter het accupakket, hoe duurder en zwaarder de auto. De motor moet dan bovendien krachtig genoeg zijn, met als gevolg een hoger verbruik. Kortom: een vicieuze cirkel. De batterij van 35,5 kW is goed voor een bereik van 200 km. Positief is dan weer de prijs: vanaf € 34.590, wat schappelijk is voor dit goed uitgeruste EV.
Image
Mercedes (Paleis 5)
Mercedes (5): De grote nieuwigheid op de stand van Mercedes is de GLA, een compacte SUV die hier zijn wereldpremière krijgt. Technisch staat de auto dicht bij de GLB, maar de GLA is een vijfzitter (de GLB telt zeven plaatsen). Bij het ter perse gaan waren er nog amper details beschikbaar. Surf naar onze website voor meer info. Mercedes trekt verder de kaart van de plug-inhybride die nu ook beschikbaar wordt voor de A- en de S-Klasse.
Image
Mini (Paleis 7)
Een nieuwiegheid, met de komst van de Mini Electric! Op het menu: het pure DNA van het merk op het vlak van prestaties en dynamiek (van 0 tot 100 km/u in 7,3 seconden), maar toch een relatief bescheiden accupakket (32,6 kW) om de prijs (vanaf € 33.000) en het gewicht (1.365 kg) binnen de perken te houden.
Image
Mitsubishi (Paleis 6)
Hoewel je hem nog niet zo vaak ziet op onze wegen, is de kleine Space Star sinds het begin van het jaar het best verkochte model van Mitsubishi in Europa. Een succes dat mede te danken is aan de fraaie restyling. Aan boord werd bijzondere aandacht besteed aan de kwaliteit van de materialen en de assemblage. Onder de motorkap maakte de Space Star zijn 3-cilinder benzinemotoren nog efficiënter, met name dankzij de toevoeging van een Start&Stop-functie.
Image
Nissan (Paleis 5)
De Juke verandert na 9 succesvolle jaren radicaal van look. De auto wordt in alle richtingen een stuk groter (+ 7,5 cm in de lengte) en hoort dus stilaan thuis in de categorie van de compacte SUV’s. Nissan biedt op dit moment slechts één enkele motor aan: de 1.0 liter driecilinder turbobenzine van 117 pk. Maar aangezien de auto hetzelfde platform gebruikt als de Renault Clio en Captur die in hybrideversie worden aangeboden, is het vrij logisch dat ook de Juke binnenkort als hybride beschikbaar wordt.
Image
Opel (Paleis 3)
De grote nieuwigheid bij Opel is de wereldpremière van de gerestylede Insignia-berline. Maar er is ook de Corsa, een stadswagen gebaseerd op het onderstel van de Peugeot 208. Nieuw is alleszins dat de wagen elektrisch wordt aangedreven. Uiteraard is de Corsa ook met andere krachtbronnen beschikbaar: drie benzinemotoren (1.2 liter van 75, 100 en 130 pk) en een 1.5 liter diesel van 100 pk. Hoewel de auto een groeischeut heeft gekregen (4,06 meter), is hij toch lichter dan zijn voorganger (980 kg voor de instapversie). De prijzen starten bij € 17.500.
Image
Peugeot (Paleis 3)
Onmogelijk om de nieuwe Peugeot 208 te missen. Zijn dynamische look valt meteen op en de auto doet een flinke sprong voorwaarts op het vlak van veiligheidsuitrusting en infotainment. Onder de motorkap vinden we benzinemotoren en een dieselblok van 100 pk. Hét grote nieuws is echter de elektrische versie die de naam e-208 meekreeg. De elektromotor heeft een vermogen van 136 pk en het geleverde batterijpakket geeft hem een rijbereik van 340 km (WLTP). Andere belangrijke nieuwigheid is de 2008 SUV.
Image
Porsche (Paleis 11)
Na de sportievere Turbo- en Turbo S-versies introduceert Porsche de Taycan 4S, die goedkoper is en meer kilometers kan afleggen. De auto is verkrijgbaar met twee batterijmaten: Performance (79,2 kWh) en Performance Plus (93,4 kWh). Dit zorgt voor een autonomie van 407 kilometer met de Performance-batterij tot 463 kilometer met de Performance Plus-batterij (WLTP), meteen de hoogste waarde in het huidige Taycan-gamma. Vanaf 110.533,50 €.
Image
Renault (Paleis 5)
Op de stand van Renault prijken twee grote nieuwigheden: de Clio en zijn SUV-tegenhanger, de Renault Captur. De vorige generatie van de Clio kende dankzij zijn geprononceerde look heel wat succes. Renault heeft ervoor gekozen om deze goedverkopende stijl te behouden. Onder de motorkap zien we een onuitgegeven 1.6 liter hybride benzinemotor van 91 pk, elektromotoren en een zelfladende batterij (net als bij Toyota). Volgens Renault zou deze HEV-versie 40% minder benzine verbruiken dan de gewone benzinemotor. Merk tenslotte op dat de Kadjar SUV voortaan ook verkrijgbaar is als plug-inhybride.
Image
Seat (Paleis 11)
Bij Seat zal de kleine Mii in het middelpunt van de belangstelling staan. Hij is een van de goedkoopste 100% elektrische auto’s die je momenteel kan kopen. De vanafprijs voor België bedraagt € 21.190. Voor die prijs krijg je een motorvermogen van 83 pk, een batterij van 32,3 kWh en een rijbereik van 259 km. Niet slecht voor een stadswagentje. Ook interessant is de conceptcar “El Born”, het broertje van de VW ID.3 die over een paar maanden op de markt komt. En de grote Tarraco SUV wordt het eerste voertuig van Seat dat een plug-inhybrideversie krijgt.
Image
Skoda (Paleis 11)
Op de stand van Skoda is als grote nieuwigheid de vierde generatie van de Octavia te zien! De wagen werd in een modern kleedje gestoken en is van bij de lancering beschikbaar als berline en als break. Binnenin is de Octavia een stuk ruimer en ook de koffer is gigantisch (tot 640 liter voor de break). Ook nieuw: de 1.0 TSI en de 1.5 TSI kunnen met een 48 volt mildhybridsysteem uitgerust worden. Bovendien zal de Octavia ook beschikbaar zijn als plug-inhybride (met 204 of 245 pk).
Image
Toyota (Paleis 7)
De C-HR crossover treedt weer op de voorgrond, na een esthetische facelift. Er komt vooral een sterkere hybridemotor: de 1.8 liter van 122 pk krijgt voortaan het gezelschap van de 2.0 liter van 184 pk die ook in de nieuwe Corolla zit. Hun respectieve CO2-uitstoot bedraagt 109 en 118 g/km (WLTP). In Brussel geen RAV 4 plug-in. Die valt pas in maart op het salon van Genève te bewonderen.
Image
Volkswagen (Paleis 11)
Twee grote vedetten op de VW-stand: de Golf 8 en de ID.3. De Golf valt meteen op tussen alle andere wagens, en die herkenbaarheid is ook de reden van zijn enorme succes. Als krachtbron kan je kiezen uit niet minder dan acht motorisaties, waaronder hybride, aardgas, benzine, maar ook diesel. Er is geen 100% elektrische versie voorzien, aangezien die rol is weggelegd voor de ID.3. De auto kan uitgerust worden met twee elektromotoren (150 of 204 pk) en drie batterijpakketten die een rijbereik beloven van 330 tot 550 km. De ID.3 komt deze zomer op de markt met een vanafprijs van € 30.000.
Image
Volvo (Paleis 5)
Omdat je wellicht weet dat de "kleine" XC40 in Gent geproduceerd wordt, trekt de Zweedse constructeur volop de "made in Belgium" kaart. De familie breidt ook uit met een langverwachte plug-in hybride (T5 Twin Engine), aangedreven door een kleine 1.5-liter driecilinder benzinemotor (180 pk) en een elektrische module van 60 kW (82 pk). Deze laatste kan uiteraard autonoom werken, aangedreven door een batterij van 10,7 kWh, voor een maximale actieradius van 54 kilometer en een maximumsnelheid van 125 km/u.
Image
Dream Cars
Ook de droomwagens krijgen een plaatsje op het Autosalon. En goed nieuws: voor de tweede opeenvolgende keer zal het paleis met de Dream Cars tijdens de hele duur van het Autosalon geopend zijn. Nieuw voor 2020: bezoekers zullen de geschiedenis achter elk tentoongesteld model kunnen ontdekken door gewoon de bijhorende QR-code te scannen. Met het oog hierop zal ook een specifieke wifitoegang voorzien worden. Entree: € 7 bovenop het reguliere toegangsticket, maar het geld gaat wel naar een goed doel.
Dé kans om enkele fantastische merken te bewonderen, zoals Alpina / Alpine / Aston Martin / Audi / Bentley / BMW / Bugatti / Ferrari / Lamborghini / Jaguar / Kruger / Lotus / McLaren / Mercedes-Benz / Polestar / Porsche / Rolls-Royce en tal van andere topmerken.
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!