De B2B-afdeling van Touring: de leasingsector

Image
Image

De B2B-afdeling van Touring: de leasingsector

De B2B-afdeling van Touring vertegenwoordigt verschillende bedrijfssectoren. Hier belichten we sector 5, vertegenwoordigd door onze collega's Laura en Xavier. Samen beheren zij de leasingklanten. Zij vertellen over hun dagelijkse activiteiten, maar ook over de toekomstige uitdagingen van hun sector.


Hun achtergrond

Zoals vermeld in de voorstelling van onze sector 2 kwam Laura in 2009 bij Touring en ging ze in 2017 aan de slag bij het B2B-team.

Xavier kent de leasingwereld door en door. Hij werkte als Lease Consultant bij Volkswagen D'Ieteren Finance en als Account Manager New Business bij Alphabet. In zijn verschillende functies bij klantenwerving stond hij altijd in nauw contact met fleetmanagers, importeurs en met de fleetwereld in het algemeen. Op die manier heeft hij een grondig inzicht verworven in de problemen waarmee elk van hen geconfronteerd wordt.


Hun leasingklanten

Laura en Xavier werken onder meer met spelers als Arval, ALD, MisterGreen Lease, CIAC Fleet, Service Rent, MHC Mobility, GetAround en Touring Glass.

Leasemaatschappijen hebben de bijzonderheid dat zij een bredere dekking bieden dan de constructeurs. Touring moet in bepaalde dossiers dan ook rekening houden met de verdeling van die diensten tussen constructeur en leasingmaatschappij.

Leasingmaatschappijen bieden meestal een all-informule, waarbij de bestuurder, maar ook zijn klanttevredenheid na een herstelling centraal staan. Het contact met de B2B-klant is dus des te frequenter. De leasingmaatschappijen volgen elk dossier nauwkeurig op, vooral wanneer het voertuig stilstaat door een defect dat onderweg niet door onze wegenwachters verholpen kan worden.

Bovendien heeft elke leasingmaatschappij contracten met verschillende partners: carrosseriebedrijven, bandencentrales, autoruitketens, noem maar op. Sector 5 moet er dus voor zorgen dat voertuigen gesleept worden zoals gewenst door elke leasingmaatschappij en zelfs door sommige eindgebruikers die van de leasingmaatschappij extra uitzonderingen voor het slepen vragen.

Ten slotte maken leasingrijders vaak gebruik van een vervangwagen. Hoewel doorgaans gedurende meer dagen een vervangwagen wordt aangeboden dan bij andere dekkingen, zullen leasingrijders ook sneller een vervangwagen eisen, zelfs als dit niet noodzakelijk is. Men moet er dus voor zorgen dat ook hier geen misbruik van wordt gemaakt.


De grote uitdagingen

Een van de belangrijkste uitdagingen van sector 5 is, zoals te verwachten, de rendabiliteit verhogen. Dat geldt des te meer omdat het aantal dagen dat klanten gebruikmaken van een vervangwagen in stijgende lijn gaat.

Gewoonlijk worden de besprekingen met de leasingmaatschappijen op lokaal niveau gevoerd. De internationale hoofdkantoren van de verschillende leasingklanten willen echter van bepaalde aspecten op de hoogte gehouden worden. Door de vele partijen ontstaat dus een groot aantal contact- en aandachtspunten voor Laura en Xavier.


De toekomst van sector 5

Leasing is niet beperkt tot bedrijfswagens. Het kunnen ook bestelwagens en fietsen zijn (klassieke en elektrische fietsen en speed pedelecs). Bovendien loopt sector 5 voorop bij veranderingen op het gebied van mobiliteit en mobiliteitsoplossingen. Leasingmaatschappijen moeten alomvattende oplossingen en alternatieven bieden voor de gebruikelijke vervangwagens.

Ook de facturatie moet anders bekeken worden, met geïntegreerde en digitale facturatie op verschillende platforms voor elke leasingklant.

Ten slotte spreekt het voor zich dat de uiteindelijke dienstverlening aan de bestuurder de komende jaren steeds sneller zal moeten verlopen. De wegenwachter digitaal volgen in real time (SmartView), oproepen om bijstand die volledig online gebeuren, defecten voorspellen met advies van Touring op afstand, preventieve interventies enzovoort.