Image

We gingen op stap met de RES U800, een van de eerste e-bikes van Ridley, een Belgische fabrikant van sportieve fietsen.

Ridley is een ronkende naam in de wereld van sportieve fietsen. De Belgische fabrikant mengt zich sinds enige tijd ook in de debatten rond e-bikes en wel onder de naam RES, ofte Ridley E-Speed. Wij testten de RES U800, en zijn aangenaam verrast.


Wie af en toe een wielerwedstrijd volgt op tv of graag veldcrossers ziet ploeteren door de modder, merkt regelmatig de merknaam Ridley op. Wist je dat dit een op en top Belgisch merk is? Je had wellicht een vermoeden, omdat het Belgische Lotto-team al jaren op Ridley rijdt en Victor Campenaerts het werelduurrecord in 2019 scherper zette op zo’n superaerodynamische fiets uit Beringen.

Maar genoeg over de koers. Wij zijn hier om een e-bike te testen. Toegegeven, de RES U800 oogt op het eerste gezicht relatief sportief, maar valt nog meer op door de eenvoud in het lijnenspel. Geen franjes of krullen hier. De lijn tussen balhoofd en achteras vertoont slechts een licht knikje. Alsof de RES U800 zo snel mogelijk door de lucht wil klieven.


De middenmotor volgt mooi de lijn van de onderste buis, die op zijn beurt naadloos de ingebouwde maar uitneembare batterij huisvest. De spatborden sluiten nauw aan op de wielen, de kabels zitten deels verwerkt in het frame. Gevolg: het geheel oogt strak en eenvoudig, zonder op te vallen.


RES U800: zithouding en comfort

De zithouding die daaruit voortvloeit, is gematigd sportief. Ik zat met mijn meter tachtig licht voorovergebogen op fietsmaat M, wat ideaal is om lange afstanden te overbruggen. Je kan de stuurpositie via twee scharnierpunten aanpassen en dus niet enkel de hoogte, maar ook de afstand tot je zadel veranderen.


Dat zadel kan je ook nog vooruit of achteruit schuiven, licht kantelen en uiteraard in de hoogte aanpassen. Kortom, mits je kiest voor de juiste framemaat krijg je de RES U800 afgesteld zoals jij het liefst fietst.

De RES U800 maakt geen gebruik van een verende voorvork. De brede Continental-banden bieden echter meer dan genoeg veercomfort op zowel verhard als onverhard wegdek dat voorzien is op fietsers. Indien gewenst kan je nog wat spelen met de bandendruk om het ideale compromis te vinden tussen rolweerstand en veercomfort.

Wat ook opvalt is het geluid. Of beter gezegd, de afwezigheid ervan. Tijdens het testen van elektrische fietsen is er altijd wel een licht gezoem waarneembaar. Niet zo bij de RES U800, en dat brengt ons naadloos bij de keuze van de motor.


Brose-motor: stil, precies en krachtig

Brose - Duits van oorsprong, maar niet te verwarren met Bosch - is een merknaam die je misschien nog niet was opgevallen op de winkelvloer. Sommige fietsfabrikanten gebruiken de motor dan ook onder de eigen merknaam.

Dat is niet zo bij Ridley, en gelijk hebben ze. Brose komt er regelmatig als beste uit in internationale, vergelijkende tests van fietsmotoren. Die verdienste moet je dus niet onder stoelen of banken verstoppen.

De Brose-motor komt regelmatig als beste uit internationale tests van fietsmotoren. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Waarin het verschil zit? In het gebruik van een tandriem binnen in de motor bijvoorbeeld. Die is duurzaam, minder gevoelig voor trillingen én hij werkt in alle stilte.

Ook de sensor die de kracht op de trappers ‘aanvoelt’, werkt uiterst precies. Daardoor voelt de extra geleverde motorkracht natuurlijk aan. Krachtig, dat wel, maar niet bruusk. Als je bij groen licht snel aan 25 km/u wil zitten, volstaan een paar krachtige pedaalomwentelingen om je als een pijl uit een boog te laten vertrekken.

Maar als je zachtjes vooruit wil laveren om bijvoorbeeld op fietsmakkers te wachten, dan kan je rustig ronddraaien zonder al te veel vaart te maken. En als je de motor helemaal uitschakelt, ondervind je ook geen weerstand.


Over newtonmeters en beenkrachtversterking

We maken graag even een technische ommetje en wel hierom: de RES U800 maakt gebruik van de Brose Drive S motor. Die levert 90 Nm koppel en een beenkrachtversterking van 380%. Dat zijn waarden die je enkel terugvindt bij de topmodellen van Bosch, Bafang en Shimano. Vraag is: wat heb je eraan?

Het koppel, uitgedrukt in een getal gevolgd door Nm (newtonmeter), geeft de kracht aan die de motor kan leveren aan het tandwiel. Hoe hoger het getal, hoe meer kracht. Hoe meer kracht de motor kan leveren, hoe minder kracht je zelf op de pedalen moet zetten om bijvoorbeeld vanuit stilstand te vertrekken of een helling te beklimmen.

Je vertrekt vlot vanuit stilstand. | Copyright: Johannes Vande Voorde


De 90 Nm die de RES U800 hier voorlegt, behoort dus tot de topwaarden op de markt. Een belangrijk vraag die bij ‘veel kracht’ geplaatst moet worden, hebben we hierboven al even aangehaald: wordt die ook gedoseerd geleverd? Ja dus, met dank aan die prima sensor. De RES U800 schiet met andere woorden niet als een wildebras uit de startblokken als je dat niet wil. Maar hij levert wél een maximale hoeveelheid kracht als je daarom vraagt.

De beenkrachtversterking dan. Die wordt aangegeven als een percentage en geeft de verhouding weer tussen het maximale vermogen van de elektrische fiets (250 watt) en het vermogen dat je zelf moet leveren om daaraan te geraken.

In het geval van de RES U800 gaat het over 380%: om het maximaal vermogen van 250 W te bereiken, moet de fietser zelf slechts 65 W trappen (250 : 380 x 100). Ter referentie: als je op een niet elektrische fiets goed doortrapt, lever je tussen de 80 en 100 W. Wout Van Aert zet tijdens een sprint regelmatig meer dan 1.000 watt op de pedalen, maar dit geheel terzijde.


Autonomie

Je kan met de Brose-motor vlotjes aan 25 km/u fietsen, urenlang als het moet. De mate waarin je zelf moet trappen, kies je met de verschillende ondersteuningsmodi (Eco, Tour, Sport en Boost).

De accu biedt meer dan voldoende autonomie. Je kan hem opladen op de fiets of demonteren voor een laadbeurt binnenshuis. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Die keuze bepaalt ook de autonomie die je haalt op de RES U800. Uiteraard spelen ook andere factoren als hellingen, tegenwind en buitentemperatuur een rol. Tijdens onze test op een gevarieerd parcours, bij een temperatuur van om en bij de 10° C, haalden we op één batterijlading zonder problemen de voorspelde 90 kilometer.


Kuitenbijters welkom

Je zou dankzij die sterke Brose-motor kunnen kiezen voor schakellui rijden. Zelfs in de hoogste versnelling vertrek je aan een groen licht moeiteloos vanuit stilstand. Maar dat zou zonde zijn, om twee redenen.

Ten eerste ziet een elektrische motor veel minder af als je in een lagere versnelling vertrekt (ook al heeft die genoeg koppel om de klus te klaren in een hogere versnelling). Probeer maar eens met je auto in derde versnelling te vertrekken, en je begrijpt wat ik bedoel.

Ten tweede beschikt de RES U800 over wel 10 versnellingen, dankzij de Shimano Deore (M6000) achterderailleur en cassette (M4100, 10s, 11-42). Die lijken recht van een sportieve mountainbike te komen en hebben in het dagelijks gebruik niet zo veel toegevoegde waarde.

Tien versnellingen lijkt veel voor dagelijks gebruik, maar blijkt bijzonder handig op heuvelachtig terrein of een off-road uitstapje. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Tenzij je regelmatig in heuvelachtig terrein fietst of al eens voor een bospad kiest. Of als je de RES U800 wil inzetten voor fietsreizen en daarbij geen schrik hebt van een Alpencol. Kuitenbijters zijn dus welkom.

De enige kanttekening die we plaatsen bij het gebruik van een achterderailleur is de luide klak die je hoort bij het schakelen onder druk. Dat is niet abnormaal en zelfs logisch, want de kracht die op de ketting en tandwielen wordt gezet, komt niet alleen van je benen. Ook de motor voegt daar nog een stevige portie watts aan toe, wat resulteert in de ‘klak’ bij het schakelen.


Rijgedrag van de RES U800

Dankzij de licht voorovergebogen zitpositie en het brede stuur laat de RES U800 zich makkelijk manoeuvreren bij lage snelheden. Mocht je onverhoopt op slijkerig terrein belanden, dan blijft de sportieveling perfect beheersbaar. Met dank aan de lichte versnellingen en de Continental Double Fighter banden die op onze testfiets gemonteerd waren en ook door mountainbikers worden gebruikt.

Je kan overigens ook stapvoets naast de fiets wandelen en de ‘walk’ functie inschakelen, waarbij de motor de fiets autonoom aandrijft (3-6 km/u). Handig als je de fiets bijvoorbeeld op een steile helling moet duwen.

Op de RES U800 kan je rekenen op een aangenaam, voorspelbaar rijgedrag. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Een keer op normale fietssnelheid vertoont de RES U800 een vertrouwenwekkend stuurgedrag. Niet onder- noch overstuurd, maar perfect neutraal. De Shimano-schijfremmen bieden dan weer meer dan voldoende stopkracht en blijven goed doseerbaar, ook bij regenweer.


Uitrusting

De RES U800 beschikt over een standaard uitrusting die het dagelijks fietsleven eenvoudiger maken. De uitschakelbare verlichting blijkt bij avondlijke fietstochten sterk genoeg en is gemakkelijk richtbaar.

De fietsdrager achteraan beschikt over een klep om kleine boodschappen onder te klemmen. De grote fietsstaander zit achteraan op de liggende vork en blijkt in de praktijk opgewassen tegen zijn taak, ook bij flinke windstoten.


De fietscomputer tenslotte is erg compact en niet afneembaar. Je hoeft hem dus niet telkens mee naar binnen te nemen als je de RES U800 ergens parkeert. Keerzijde van de medaille is dat de aangeboden informatie voldoende is, maar niet echt gedetailleerd of uitgebreid.

Zo krijg je geen percentage te zien van de resterende batterijcapaciteit. Wél een blokjesindicatie en uiteraard ook een resterende autonomie in kilometers, afhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau.


Conclusie RES U800

Ridleys eerste poging om zijn stempel te drukken in de wereld van elektrische fietsen mag je gerust een schot in de roos noemen. Het is duidelijk dat de Belgische fietsfabrikant weet hoe je een uitgebalanceerde e-bike met sportieve inborst moet samenstellen.

Het uitgekiende en kwalitatieve rijwielgedeelte is aangevuld met een verbluffend sterke motor die voor het dagelijkse werk erg comfortabel blijkt in gebruik. Voeg daar de ruime schakelopties aan toe, en je snapt waarom we de RES U800 zonder verpinken een echte allrounder kunnen noemen.

Woon-werkverkeer over middellange afstand, fietsreizen of een occasioneel off-road uitstapje, de RES U800 draait er zijn hand niet voor om. In die zin is de vraagprijs van 3.399 euro niet overdreven. Met een regelmatig onderhoud van de ketting en de tandwielen zal hij veelrijders jarenlang rijplezier garanderen. Net zoals Ridley dat ook geeft aan sportieve fietsers op race-, gravel- en mountainbikes.

Er is naast de Men-versie van de U800 ook een Women-versie (zonder bovenbuis) en een UX800 (met lagere bovenbuis) beschikbaar. Meer informatie vind je op de websites van Ridley en Bike Republic. Vergeet ook niet een fietsbijstand af te sluiten en ga gerust op weg.

De RES U800 biedt jarenlang fietsplezier. | Copyright: Johannes Vande Voorde

Check ook onze andere fiets- en e-biketests op onze website.