Image
 hybride

100% schone wagen bestaan niet. Je kan echter wel de uitstoot flink verlagen dankzij hybrides en plug-inhybrides.

Wagens die 100% schoon zijn, zit er niet meteen aan te komen. Nul-emissie wagens echter wel. Ideaal gezien rijden die op elektriciteit (of waterstof) afkomstig van hernieuwbare bronnen. Tot het zover is, bieden (plug-in)hybrides zowel een laag verbruik als een lage uitstoot.

Wat is een hybride?

Even herhalen wat een hybride precies is: de combinatie van een klassieke verbrandingsmotor (meestal een benzine, maar soms ook een diesel) en een of meerdere elektromotoren. De elektrische motor wordt doorgaans enkel bij lage snelheden gebruikt en maakt het mogelijk om – voor een beperkte afstand – zuiver elektrisch te rijden.

Plug-ins zijn dan weer hybrides die kunnen worden opgeladen aan de stekker. Hun batterijen zijn zwaarder dan bij een doorsnee hybride, wat 100% elektrisch rijbereik oplevert, goed voor zo'n 50 km. Voldoende, met andere woorden, voor het gebruik in de stad. Hybrides zijn een stuk goedkoper dan plug-inhybrides.

Tip: wil je echt zo weinig mogelijk verbruiken, dan raden we je zeker een cursus brandstofbesparend rijden aan. Op die manier leveren zowel hybrides als plug-inhybrides uitstekende resultaten op.

Hybrides en plug-ins: kosten en fiscaliteit

In Wallonië en Brussel: (plug-in)hybrides voor particulieren genieten niet echt fiscale voordelen, behalve dan dat de belastingen worden berekend op het aantal kW van de verbrandingsmotor.

In Vlaanderen: hybrides worden sterk bevoordeeld doordat de fiscaliteit focust op het verbruik en de impact op het milieu. Bovendien worden voertuigen met een uitstoot van minder dan 50 g/km vrijgesteld van BIV en van de jaarlijkse verkeersbelasting.

Verschillend gebruik

Aan de benzinepomp wordt het verschil tussen een hybride en een plug-in al snel duidelijk. We nemen een concreet voorbeeld – de Toyota Prius – om beide te vergelijken.

  • Hybride: het verbruik bedraagt ongeveer 5 l/100 km.
  • Plug-in: duikt daar (in reële omstandigheden) een heel stuk onder tot zo'n 3 l/100 km.

Plug-in moet natuurlijk ook opgeladen worden. De batterij van 8,8 kWh is goed voor een volledig elektrisch rijbereik van ongeveer 50 km. Is die leeg, dan neemt de verbrandingsmotor het over. Het probleem is natuurlijk dat de wagen 180 kg meer weegt dan een 'gewone' Prius.

Conclusie: meer nog dan een hybride is een plug-inhybride dus geschikter voor korte ritten dan voor de snelweg.

Hybride en plug-inhybride wagens: stevig kostenplaatje

Hybrides zijn duurder dan benzinewagens, wat voor particulieren een belangrijk obstakel kan zijn. Voorbeeld: de Prius wordt aangeboden vanaf 30.310 euro in hybrideversie en vanaf 41.980 euro in plug-in versie. Niet evident dus om zo'n verschil terug te verdienen door het gebruik van de wagen.

Voordelen van hybrides en plug-ins

  • Rijplezier, stille werking van de elektromotor
  • Lager verbruik dan een gewone benzinemotor
  • Lagere CO2-uitstoot (belastingen)
  • Gevoel van kracht (2 motoren)
  • Lagere onderhoudskosten (minder remmen, geen koppeling, banden enz.)
  • Technologie die aanmoedigt om minder te verbruiken

Nadelen van hybrides en plug-ins

  • Nog altijd vrij duur (zeker de plug-ins)
  • Soms lawaaierige verbrandingsmotor (continu variabele transmissie)
  • Geen motorrem
  • Beperkte mogelijkheden voor aanhangwagen
  • Verbruik schommelt (sterk) volgens de rijstijl