Leveringsproblemen: welke oplossingen voor mijn wagenpark?

Image
Image

Leveringsproblemen: welke oplossingen voor mijn wagenpark?

Tekorten aan halfgeleiders (door de coronacrisis) en kabelbomen (die grotendeels in Oekraïne geproduceerd worden) zorgen voor nooit geziene vertragingen in de autosector. Maar hoe beheer je in zo'n situatie nu het best je wagenpark? We geven je graag enkele tips.

Het beste advies dat we fleetmanagers kunnen geven, is om in een dergelijke situatie proactief te werk te gaan. Waar er enkele maanden geleden immers nog sprake was van een vertraging van ongeveer 100 dagen, moet je vandaag bij de aankoop van zowat elke nieuwe wagen al op minstens negen maanden levertijd rekenen. Voor sommige populaire modellen kan de wachttijd zelfs oplopen tot bijna achttien maanden! Win dus zeker inlichtingen in bij je dealer en kies misschien voor alternatieve modellen met een ‘redelijke’ leveringstermijn. Interessant om te weten is ook dat die leveringstermijn gevoelig kan dalen als je op je bestelbon geen vinkje plaatst bij opties waarvoor schaarse halfgeleiders nodig zijn.

vertragingen
Je wagenpark beheren tijdens een crisis kan voor heel wat hoofdbrekens zorgen!


Contracten verlengen

Ondertussen is het natuurlijk zaak om de mobiliteit van je bestuurders te verzekeren. Sommige dealers of invoerders beschikken over wagens die je in afwachting van je levering gedurende enkele dagen of weken kan gebruiken. De vraag zal echter al snel groter zijn dan het aanbod, waardoor je op zoek moet naar andere oplossingen voor de vertragingen.

Misschien is dit wel het ideale moment om je wagenpark grondig door te lichten, de exacte kilometerstand van elk voertuig na te gaan en te checken wanneer de contracten precies aflopen. Door de coronacrisis hebben we met z'n allen heel wat minder gereden. Hierdoor is de kans groot dat nogal wat leasingwagens waarvan het contract binnenkort afloopt, niet het in het contract voorziene aantal kilometers hebben afgelegd. In dat geval is het een goed idee om met de leasingmaatschappij aan tafel te zitten voor een contractverlenging, met logischerwijs lagere kosten per maand.

vertragingen
Fotograaf: Kelly Sikkema | Bron: Unsplash


Andere bestuurder

Wanneer je je wagenpark doorlicht, kan je ook nagaan of bepaalde bestuurders hun wagen misschien maar heel beperkt gebruiken. Dat biedt mogelijkheden om auto's met een lage kilometerstand toe te wijzen aan medewerkers die hun wagen intens gebruiken en omgekeerd. Lees er vooraf wel je car policy op na om te zien of een dergelijke switch ook daadwerkelijk kan. En vergeet niet dat een wijziging van bestuurder gemeld moet worden aan alle betrokken diensten (leasingmaatschappij, DIV enzovoort).

Ook als je over wagens beschikt die op de parking stof staan te vergaren, is dit hét moment om die maximaal in te zetten! Gebruik ze bijvoorbeeld als tussenoplossing voor bestuurders van wie het lopende contract niet kan worden verlengd en die nog een tijdje moeten wachten tot hun nieuwe wagen geleverd wordt.


Kortetermijnoplossingen

Als de vorige opties geen soelaas brengen, is het nog altijd mogelijk om tijdelijk een aantal wagens te huren. Verhuurmaatschappijen beschikken immers over een groot aanbod om in te spelen op de behoeften van je bestuurders. Dat geldt niet alleen voor de korte, maar ook voor de middellange termijn. Natuurlijk zal je rekening moeten houden met de hogere maandelijkse kostprijs van een huurwagen. Het verschil tussen korte en lange termijn is vaak zeer groot.

Verschillende verhuurmaatschappijen hebben hun aanbod trouwens gevoelig uitgebreid toen de constructeurs de eerste vertragingen bekendmaakten. Zo kondigde Hertz recent nog de aankoop aan van 65.000 nieuwe Polestars, die de komende vijf jaar geleidelijk aan het internationale wagenpark van de maatschappij zullen versterken. Polestar is trouwens een buitenbeentje op de markt: het 100% elektrische merk van de Chinese groep Geely garandeert nog altijd een levering binnen een termijn van niet meer dan twee maanden. Misschien wel een interessante optie voor sommige van je bestuurders?

Polestar is een van de zeldzame merken zonder leveringsproblemen. © Johannes Vande Voorde


Waarom geen tweedehands?

Een tweedehandswagen leasen gebeurt bij ons nog niet zo vaak, maar door de huidige crisis en vertragingen zou daar wel eens verandering in kunnen komen. Ondernemingen als ALD hebben zich zelfs gespecialiseerd in dat domein en bieden bedrijfswagens in perfecte staat aan, met weinig kilometers, voor een nieuwe leasingtermijn. Het aanbod omvat vrijwel alle modellen die je momenteel nieuw kan kopen, dus ook de jongste elektrische wagens. Bovendien zijn ze meteen beschikbaar én ligt de huurprijs heel wat lager dan bij een nieuwe auto.