Image
Polestar 2

Polestar is tegenwoordig een merk op zich dat uitsluitend focust op elektrische wagens. Na de Polestar 1 (een coupé) volgt nu een gezinsberline met sportief karakter!



Polestar was vroeger het sportieve label van Volvo. Vandaag is het een merk op zich, dat uitsluitend focust op elektrische wagens. Na een eerste model (een coupé in beperkte oplage) is hier nu een gezinsberline met een eerder sportief karakter.

Polestar 2


De essentie

Wat te denken van deze toch wel originele auto met Scandinavische roots en een Chinese stamboom? Het exterieur is eerder klassiek te noemen. Het meest opvallende kenmerk zit aan de binnenkant: het enorme, verticaal geplaatste aanraakscherm dat toegang geeft tot het nieuwe Android Auto-systeem dat voor het eerst in een auto geïntegreerd werd. Het interieur is sober en goed afgewerkt en doet meteen denken aan het typische Scandinavische design: minimalistisch en functioneel.


Eenmaal onderweg ontpopt de wagen zich echter tot een ware krachtpatser, met zijn twee elektromotoren (één op elke as) met een totaalvermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm! Op het vlak van wegligging hebben de ingenieurs voor de ophanging een uitstekend compromis gevonden dat garant staat voor het hoogwaardig comfort en het sportieve karakter van de wagen. We stonden versteld van het gemak waarmee de Polestar 2 de opeenvolgende bochten kon verwerken.


Onze conclusie is dan ook dat rijcomfort, sportiviteit en elektriciteit perfect samengaan.
Wat je wel moet doen, is je reis goed voorbereiden en de nodige laadstops voorzien, zeker als de afstand (heen en terug) meer dan 300 kilometer bedraagt. Gelukkig waren er tijdens onze test in een rustige uithoek van Nederland heel wat laadpunten te vinden.

Polestar 2


Het segment

We bevinden ons in het segment van de 100% elektrische gezinsberlines. De directe concurrent is dan natuurlijk de Tesla Model 3. Ook al lijken ze uiterlijk niet op elkaar, toch laat de binnenkant met zijn groot centraal aanraakscherm er geen twijfel over bestaan dat de Polestar 2 een te duchten rivaal is. De Mustang Mach-E die binnenkort zijn opwachting maakt, zal de concurrentiestrijd nog wat aanwakkeren. En dan moet de BMW i4 nog op de markt komen …


Wat er verandert

We zouden geneigd zijn te zeggen: alles! Polestar is een nieuw merk, maar het haalt de mosterd toch een beetje bij Volvo. Het onderstel is immers afkomstig van de Volvo SUV XC40 (gemaakt in Gent), maar de rest is toch wel anders. Het gaat hier om een vijfdeurs berline (vier deuren en een achterklep). Bovendien wordt de auto enkel in China gebouwd, waar ook moederbedrijf Geely gevestigd is.

Polestar 2

Design

De Polestar 2 is een wagen met een - naar onze mening - te bescheiden design voor een auto die toch sportieve aspiraties heeft. Een kwestie van smaak natuurlijk, maar het geheel doet nog iets te veel aan Volvo denken, terwijl het merk er toch prat op gaat onafhankelijk te zijn. Dan wordt het moeilijk om te beweren dat het hier om een sportieve auto gaat. Al was het misschien juist de bedoeling om zich te verschuilen achter een braaf uiterlijk en zo voor de verrassing te zorgen! Het is uiteraard geen schande om te kiezen voor een eerder klassiek koetswerk dat uiteindelijk toch wel stijlvol en elegant is. Echt Scandinavisch dus!


Interieur

Ook binnenin missen we die sportieve touch, al hebben de ontwerpers hun best gedaan om zich van Volvo te distantiëren. Hoewel het stuur, de vormgeving van de zetels en een aantal andere details vertrouwd overkomen, is de algemene indruk die we krijgen er toch een van originaliteit.


Het meest opvallende is het verticaal geplaatste aanraakscherm dat toegang geeft tot het nieuwe Android Auto-systeem dat voor het eerst in een auto geïntegreerd werd. We twijfelen er niet aan dat dit systeem geleidelijk aan in steeds meer wagens te zien zal zijn omdat het zo gebruiksvriendelijk en doeltreffend is. Qua binnenruimte zitten we op het niveau van een gemiddelde gezinswagen.


De Polestar 2 is gebaseerd op de XC40, maar beschikt over een iets grotere wielbasis. Vier volwassenen vinden er makkelijk een plekje, de vijfde persoon (centraal achterin) moet het met wat minder ruimte en comfort doen. De koffer is voor dit type van wagen groot te noemen en de achterklep best handig.


Jammer van die harde plastics die met name aan de onderkant in het interieur gebruikt worden. Bovendien zijn ze erg gevoelig voor krassen (denk aan een sleutelbos). Ook daar onderscheidt de Polestar zich van zijn neefjes bij Volvo.

Polestar 2: het verticaal geplaatste aanraakscherm


Uitrusting

We zeiden het al: wat meteen in het oog springt, is het centrale aanraakscherm. Het verrast vooral door zijn gebruiksgemak. De menustructuur is duidelijk en logisch ingedeeld, het systeem werkt snel, de stembediening is doeltreffend en de connectiviteit van hoog niveau. Dit systeem is een toonbeeld van hoe intuïtief de bediening kan zijn, ook al ben je niet gewend om met een Android-smartphone te werken.


Minpunt is wel dat je bijvoorbeeld de klimaatregeling via het digitale scherm moet instellen, maar dat is niet alleen in deze Polestar zo … De verwarming regelen moet dus altijd via een of ander menu, en dat vinden we minder handig.


De belangrijkste rijhulpsystemen tekenen stuk voor stuk present. Volvo weet immers als geen ander wat veiligheid en de bescherming van inzittenden inhoudt. Muziekliefhebbers zullen dan weer smullen van het uitstekende Harman Kardon-audiosysteem (standaard).


Wie gebruikmaakt van Apple-producten, moeten we teleurstellen: er is vooralsnog geen sprake van iOS of Apple Car Play. Al zou dat binnen afzienbare tijd wel verholpen worden. Het uitrustingsniveau is correct, maar gezien de prijszetting mag dat ook wel.

Polestar


Onder de motorkap

Op dit vlak maakt de Polestar 2 zijn belofte van jong en sportief merk echt wel waar.


Zoals iedereen weet, zijn of zullen alle Polestars elektrisch zijn. De Polestar 2 beschikt over twee elektromotoren (één op elke as), met een totaalvermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm. Geloof ons vrij, deze auto is wat prestaties betreft erg overtuigend. Wat een zaligheid! Beide elektromotoren worden gevoed door een batterijpakket van 78 kWh, waardoor het aangekondigde rijbereik 470 km bedraagt (560 km in een stedelijke omgeving).

Polestar 2: motoren
De Polestar 2 beschikt over twee elektromotoren (één op elke as), met een totaalvermogen van 408 pk en een koppel van 660 Nm.


Onderweg

Inzake wegligging hebben de ingenieurs voor de ophanging een uitstekend compromis gevonden dat garant staat voor het hoogwaardig comfort en het sportieve karakter van de wagen. Ondanks zijn gewicht (meer dan twee ton!) is deze Polestar 2 een toonbeeld van stabiliteit. Zelfs in snel genomen bochten verliest de auto totaal geen grip en blijft hij aan de weg kleven. Echt ongelooflijk!


Voor onze test hebben we eens flink aan het stuur getrokken alsof we een obstakel wilden ontwijken: de auto gaf geen kik en bleef onverstoord stabiel. Dat is erg geruststellend en om die reden vinden we de verwantschap met Volvo ook niet zo erg meer …


Als we de auto zo zien staan, kunnen we ons amper inbeelden dat hij zo sensationeel rijdt. Dat is echter wel degelijk het geval, want de auto bewijst dat rijcomfort, sportiviteit en elektriciteit perfect kunnen samengaan.

Polestar 2
Ondanks zijn gewicht (meer dan twee ton!) is deze Polestar 2 een toonbeeld van stabiliteit.


Verbruik

In de buurt van Vilvoorde kregen we de sleutels van deze mooie berline overhandigd. De teller geeft een rijbereik aan van 400 km. We hoeven ons dus geen zorgen te maken, aangezien het voorziene testparcours slechts 250 km telt. Maar dat is wel zonder die snelwegkilometers gerekend die we moeten afleggen om in Terneuzen aan onze test te beginnen … Lage temperaturen en snelwegkilometers zijn immers nefast voor de batterijen.


Gelukkig wisten we dat onze rit ons daarna langs landelijke weggetjes zou leiden. Op een dergelijk parcours ligt het verbruik een pak lager en kan de auto zichzelf weer opladen dankzij de ‘one pedal’-functie. Bij het loslaten van het gaspedaal wordt immers energie gerecupereerd. Een soort van regeneratieve motorrem eigenlijk. Gemiddeld verbruikten we 25 kWh/100 km. Met een batterij van 78 kWh betekent dat een reëel rijbereik van iets meer dan 300 km. Dat is goed, maar niet uitzonderlijk.


Om de auto op te laden (wisselstroom), worden twee laadkabels meegeleverd. De ene kan je thuis in een gewoon stopcontact steken, de andere is bedoeld voor publieke laadpalen. Met de interne lader van 11 kW (driefasig) is de auto op 8 uur tijd weer helemaal opgeladen. Via het gewone stopcontact duurt dat natuurlijk veel langer. Opladen aan een snellader (gelijkstroom tot 150 kW) kan in ruim een half uur (tot 80%).


Budget

Wie elektrische auto zegt, denkt meteen aan hoge prijzen. Deze Polestar 2 bevestigt dat vermoeden. De basisversie kost iets meer dan 58.000 euro en ons testexemplaar zelfs bijna 65.000 euro. Rekening houdend met de prestaties (we hebben het dan niet zozeer over het verbruik, maar wel over het acceleratievermogen en het sportieve rijgedrag), moet je de wagen eigenlijk vergelijken met gelijkaardige sportieve auto’s met een verbrandingsmotor. En dan kom je automatisch uit bij Duitse premiumauto’s met een vermogen van rond de 300 pk. Op die manier houdt de vergelijking wel stand.


We moeten ook zeggen dat de Polestar 2 standaard al vrij compleet is uitgerust, met bijvoorbeeld ledlichten, zetelverwarming voor en achter en zelfs een verwarmd stuurwiel! Reken daarbij een kostprijs van pakweg 5 euro (normaal tarief bij thuisladen) om 100 km ver te rijden, en je begrijpt dat zonnepanelen hier een prima oplossing zijn.

Polestar 2: centrale aanraakscherm
wat meteen in het oog springt, is het centrale aanraakscherm.

Conclusie

Het uiterlijk van de Polestar 2 komt discreet over en zijn sportieve inborst kan hij goed verstoppen. Wie nauwkeuriger toekijkt, ontwaart een charmante eenvoud die ook binnenin wordt doorgetrokken, hoewel de technologie alomtegenwoordig is (kijk maar naar het enorme aanraakscherm).

Ondanks zijn gewicht is de Polestar een dynamische auto die voor heel wat prettige sensaties achter het stuur kan zorgen. Een eerder zeldzaam fenomeen in de wereld van elektrische wagens, waar de SUV’s het voor het zeggen hebben ten nadele van de berlines.


Technische fiche

Polestar 2 Performance Pack

  • Batterijpakket (kWh): 78
  • Motor: 2 elektromotoren; 408 pk - 660 Nm
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
  • L/b/h (mm): 4.606/1.473/1.985
  • Leeggewicht (kg): 2.198
  • Koffervolume (l): 405 (+35 voorin)
  • 0-100 km/u (sec.): 4,7
  • Topsnelheid (km/u): niet meegedeeld
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 19,3
  • Rijbereik WLTP (km): 470
  • Prijs (€): 64.900


Troeven

  • Echte elektrische sportieveling
  • Heel stabiel rijgedrag
  • Comfortabel en dynamisch
  • Android Auto aan boord


Minpunten

  • Onopvallend design
  • Geen sportieve uitstraling
  • Remmen missen bijtkracht
  • Matig rijbereik