Image
luchthaven Charleroi

Brussels South Charleroi Airport kan opnieuw een goed rapport voorleggen: het aantal passagiers van afgelopen jaar steeg met 5% ten opzichte van een jaar eerder. Maart 2016 was een speciale maand voor de luchthaven en de luchtvaart in het bijzonder.

Brussels South Charleroi Airport heeft ondanks de terroristische aanslagen op de luchthaven in Zaventem een uitstekend jaar achter de rug. In 2016 reisden 7.303.720 passagiers via Charleroi tegenover 6.956.302 het jaar voordien.

Uitschieters waren de maanden maart en december met een respectievelijke stijging van het aantal reizigers van 20 en 14 procent in vergelijking met het jaar voordien. In december kozen 537.729 mensen voor de luchthaven en in maart waren dat er net geen 580.000, zo’n 100.000 meer dan in 2015. Daar zitten de aanslagen in Brussel voor iets tussen maar de aanslagen hebben ook gezorgd voor een bescheiden terugval de maanden nadien.

Extra routes, verhoogde frequenties

De cijfers werden uiteindelijk weer goedgemaakt door een uitbreiding van het aanbod en ook voor dit jaar kondigden diverse maatschappijen reeds extra routes aan en verhoogde frequenties aan. TUI fly zal de komende lente een vijfde vliegtuig (Boeing 737-800) met een capaciteit van 189 plaatsen inzetten om het aantal vluchten naar vijf bestaande bestemmingen vanuit/naar BSCA op te drijven en nieuwe bestemmingen toe te voegen.

De luchthaven verheugt zich ook op de komst van Air Corsica dat vanaf maart 2017 de vijfde actieve luchtvaartmaatschappij zal zijn die vertrekt vanuit Brussels South Charleroi Airport. Hier noteren we twee nieuwe bestemmingen: Ajaccio en Bastia.

Daarnaast liet de Wit-Russische luchtvaartmaatschappij Belavia een paar weken geleden nog weten dat ze binnenkort drie keer per week naar Minsk zal vliegen vanuit Charleroi.

Nieuwe terminal

Intussen wordt alles in gereedheid gebracht voor de opening van Terminal T2 die naar aanleiding van de 25ste verjaardag van de luchthaven aan de pers werd voorgesteld. Streefdatum medio 2017. T2 is enkel bestemd voor vluchten binnen Schengen en bestaat uit acht incheckbalies en drie gates.

Intussen werd T1 uitgebreid met drie nieuwe gates voor vluchten buiten de Schengenzone. Ook het dossier voor de verlenging van de piste van 2550 tot 3200 meter ligt opnieuw op tafel maar over de budgettering zijn nog geen concrete details bekend. Eerder werden de plannen op de lange baan geschoven omdat er een tekort was aan financiële middelen. Wordt vervolgd.