Ducati keert anno 2024 terug naar z’n roots: het merk produceerde in z’n begindagen al geweldige desmo éénpitters. Naast een MX-avontuur met een nieuw desmo ééncilinderblok gooien ze nu ook een dikke supermoto op de markt: de Hypermotard 698 Mono!

Sterke Mono
Daarvoor herleidde Ducati het blok van de Panigale 1299 tot een ééncilinder. De enige zuiger is een kolossaal exemplaar, met een doorsnede van 116 mm. Die is iets stijver dan de exemplaren in de Panigale, de kleplift iets minder door een ander nokkenasprofiel en er zitten twee balansassen in het vooronder die de waterpomp en twee oliepompen aandrijven. De koppeling is speciaal ontwikkeld om ‘sliden’ makkelijker te maken. Het resultaat is een forse 698cc ééncilinder die er in standaardtrim 77,5 pk uitperst en maximaal 10.250 toeren draait. Met de Termignoni race-uitlaat en open luchtfilter(kast) rolt er zelfs 85 pk uit.

Veel elektronica
Het rijwielgedeelte heeft als basis een stalen buizenframe, met een Marzocchi-voorvork en een achterveer van Sachs, en ruime veerwegen. Die combinatie zorgt voor een forse zithoogte van 904 mm, al staan een lager zadel en een verlagingskit voor de veren op de optielijst. Er zit een hele elektronicawinkel op, met daarin onder andere hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole, motorremcontrole, wheeliecontrole, launchcontrole én vier rijmodi.
Licht sturen
Vanaf de eerste bochten blijkt de Mono erg licht te sturen, zonder dat het nerveus aanvoelt. Het maakt dat ik me meteen op de vrij linke baan kan concentreren. Het is hier en daar wat zoeken naar de juiste versnelling, waarbij de versnellingsbak zelfs met de gemonteerde quickshifter toch enige spierkracht vergt. Bij het uitkomen van elke haarspeld ga ik erg gedoseerd op de gas. Daarbij bokt het blok nooit, zelfs niet wanneer ik overduidelijk een versnelling te hoog rijd. Niettemin voel ik het achterwiel telkens een stapje zetten, maar de tractiecontrole grijpt sneller in dan ik kan reageren.

Op het circuit
Losgelaten op het circuit stuurt de Hypermotard in met de gretigheid van een jonge hond en hij reageert als door een wesp gestoken op elke streep gas. Dat enthousiasme werkt aanstekelijk en ik maak meer dan eens een stuur- of remfout, maar de Hypermotard slikt het allemaal. Aangevuurd door de immense klappen die uit het blok komen ga ik steeds harder, met zelfs de eerste relatief aardige ‘slides.’ Hierbij helpt de Hypermotard elektronisch, want je weet dat je nooit verder dan 45° uit de haak gelaten wordt. Bij dit tempo komt de voorrem ook steeds beter tot z’n recht, waarbij doseren met een millimeter meer of minder remdruk bij loeihard remmen voelbaar resultaat oplevert. Bovendien reageert het rijwielgedeelte met dat soort lichter doseren ook een stuk rustiger.

De juiste prijs?
En dat kan geen kwaad voor de gemoedsrust: de Hypermotard 698 Mono moet immers 12.790 euro kosten. Dat is stevig geprijsd speelgoed, maar het is geheid meer lachen dan het geld op de bank laten staan. De Ducati Hypermotard 698 Mono is een welgekomen nieuwe telg voor de Bolognezen, die qua prijs/fun-verhouding helemaal bovenaan het Ducati-gamma staat …
Technische gegevens en prijs Ducati Hypermotard 698 Mono
- Motor: vloeistofgekoelde 659cc ééncilinder
- Vermogen: 77 pk
- Topsnelheid: circa 200 km/u
- Rijklaargewicht: 151 kg
- Zadelhoogte: 904 mm
- Verbruik: 4,8 l/100 km
- Prijs: 12.790 euro
Meer informatie over de Ducati Hypermotard 698 Mono vind je op de website van Ducati en op motorprijzen.be.
Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.
Touring depanneert ook je motor
Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!
Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.