Eerste test 2024 Honda CRF1100L Africa Twin

Image
Image

Eerste test 2024 Honda CRF1100L Africa Twin

Voor 2024 werd Honda’s Africa Twin Adventure Sports grondig onder handen genomen, waardoor de make-over van de ‘standaard’ Africa Twin zelf een beetje in de schaduw kwam te staan. Maar ook de meest offroadwaardige van de tweeling rolt wel degelijk in een nieuw plunje van de band. Wij mochten ‘m alvast even meenemen naar z’n geliefkoosde biotoop, ver weg van de platge(t)reden en geasfalteerde paden.

Honda CRF1100L Africa Twin


Facelift

Eerst en vooral krijgt de Africa Twin voor z’n nieuwe modeljaar een subtiele, maar ingrijpende facelift. Het kenmerkende koplampenduo blijft op post, maar daarrond is Honda stevig met de scalpel in de weer gegaan. Achteraan bedekt nieuw kuipwerk het licht bijgewerkte frame iets zediger, worden de herspaakte wielen nu standaard voorzien van tubeless rubber en zijn er uiteraard enkele knappe nieuwe kleurstellingen. Optioneel kan je de Africa Twin nu ook verkrijgen met semi-actieve Showa EERA-ophanging.


Sterker

En toch zit de grootste winst verborgen onder het plastic: de 1.084cc SOHC paralleltwin krijgt een extra bak koppel ingelepeld zonder aan vermogen in te boeten. Zo heeft de Africa Twin maar liefst 112 Nm (bij 5.500 tpm) ter beschikking. Dat is ruim 7 Nm meer dan het vorige modeljaar, waardoor je vooral onderin en in het middengebied een extra shot stuwkracht ervaart. Daarvoor vertimmerde het merk onder meer de krukas en de drijfstangen, paste het zowel de zuigerlengte als het zuigeroppervlak aan en hertekende het het traject van in- tot uitlaat. Als kers op de taart werd ook de kleptiming aangepast en de compressie verhoogd, waardoor het piekvermogen van 102 pk (bij 7.500 tpm) perfect overeind blijft.


Vlotter

Het resultaat is een motorblok dat een stuk gretiger aanvoelt onderin, en waarbij je bij de geringste gasopening al de extra Newtonmeters richting achterwiel voelt stuwen. Je rijdt dus vlotter met deze motor, omdat je minder moet schakelen. Onderweg naar onze offroadzones wordt dat duidelijk, omdat je bij standaardgebruik vaker in het middengebied vertoeft, de zone waar je doorgaans opschakelt. Van net voorbij de 2.000 omwentelingen tot rond de 5.000-5.500 tpm is het heerlijk ploffen geblazen, ook over veldweg en door de modder. Het extra moment zit exact waar je het nodig hebt.


Details maken het verschil

Stilstaan is achteruitgaan, en dus heeft Honda z’n woestijnparel in alle luwte bijgekneed tot een motor die nóg beter is voorbereid op het échte werk. Van het bijgespijkerde binnenwerk van de ophanging, over de nieuwe spaakwielen en standaard tubeless banden, tot een flinke pot extra koppel waar elke avonturier die zou wensen. Het merk heeft de bedenkingen van zijn gebruikers duidelijk ter harte genomen en zijn Africa Twin bijgewerkt waar nodig. Die oogt strakker dan ooit, en is helemaal klaar voor elke uitdaging die hij voor z’n wielen krijgt. Een wereldreis over ongeplaveide wegen? Daar heeft Honda de perfecte machine voor in de rangen. Hij is de jouwe vanaf 15.449 euro. De details maken hier wel degelijk het verschil!


Technische gegevens en prijs 2024 Honda CRF 1100L Africa Twin

  • Motor: vloeistofgekoelde 1.084cc paralleltwin
  • Vermogen: 102 pk
  • Topsnelheid: circa 215 km/u
  • Rijklaargewicht: 231 kg
  • Zadelhoogte: 850/870 mm
  • Verbruik: 4,9 l/100 km
  • Prijs: 15.449 euro


Meer informatie over de Honda CRF1100L Africa Twin vind je op de website van Honda en op motorprijzen.be.

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.