Eerste test 2024 Zero DSR

Image
Image

Eerste test 2024 Zero DSR

Heb je een A2-rijbewijs? En overweeg je de overstap naar elektrisch rijden? Twee keer ja geantwoord? Dan heeft Zero mogelijk exact wat je nodig hebt in de aanbieding. Want z’n DSR is dankzij z’n continuvermogen van 33 kW perfect inzetbaar voor het A2-rijbewijs!


Elektrisch alternatief

De 2024 Zero DSR is anders dan je doorsnee motor. Deze rijzige hoogpoter is uitgerust met een erg krachtige Z-Force 75-10X-motor die in deA2-configuratie maar liefst 170 Nm aan koppel ter beschikking heeft (195 Nm in de A-versie, conversie kan makkelijk bij de dealer). Dat is ongezien voor een motor voor het ‘kleine’ rijbewijs, en een absolute troef voor jonge rijders die willen doorgroeien op hun motor. Over doorgroeien gesproken: de DSR is uitgerust met het Cypher III+-besturingssysteem en dankzij z’n over-the-air updates blijft de DSR steevast bij de tijd. Bovendien kan je via de NextGen-app zelf updates en verbeteringen downloaden en activeren op je DSR.

Zero DSR


Secundaire wegen

Wie een A2-rijbewijs heeft, kan een voorkeur hebben voor secundaire wegen. Wel, daar blinkt de 2024 Zero DSR op uit. Dankzij het lage zwaartepunt laat deze nieuwkomer zich doodeenvoudig insturen en blijft hij mooi in balans. En dankzij de lagere belasting van de accu haal je ook het maximale uit de ‘tank’. Waar je op een doorsnee motor met verbrandingsmotor druk aan het schakelen zou zijn, hoef je je daar op deze A2-machine totaal niet druk om te maken. De DSR heeft op elk moment vermogen en koppel bij de vleet, waardoor je je volledig op het remmen, sturen en accelereren kan focussen. Geweldig. Je zit bovendien mooi rechtop aan het stuur, het verstelbare scherm zet je prima uit de wind en de combinatie van de elektromotor en de eindoverbrenging via riem zorgt voor een ongezien soepele rit.


Aanvaardbare actieradius

De actieradius is op elektrische motoren altijd wel een dingetje, maar dankzij het Z-Force-accupakket van 15,6 kW zit je op de 2024 Zero DSR toch goed voor een rijbereik van 161 tot 249 km - bij respectievelijk snelweg- en stadsgebruik. Met de meegeleverde 3,3 kW standaardlader laad je ‘m in iets meer dan 4 uur volledig op en met een optionele Rapid Charger kan het zelfs in minder dan 2 uur. Wie een korte ‘tankstop’ maakt, heeft dan in 20 minuten ongeveer een kwart van een lading mee, en dat is best wel aanvaardbaar.

Zero DSR


Tip voor A2-rijders?

De 2024 Zero DSR kan een goed alternatief zijn voor de traditionele motoren. A2-rijders die maar met motoren tot 47 pk op pad mogen, vinden hier een tweewieler met een gigantisch koppel. 170 Nm, dat zijn waarden voor een hypersportieve GT-sportmotor. En dus rijdt dit ding veel vlotter dan je doorsnee A2-motorfiets. Een geweldig krachtig maar perfect beheersbaar pakket voor A2-rijders met een weliswaar vrij goed gevulde beurs: de vanafprijs voor de Zero DSR bedraagt immers 19.725 euro. Maar daar zet Zero wel een standaardgarantie van maar liefst vijf jaar tegenover, op zowel motorfiets als accupakket. Meer dan het overwegen waard!


Technische gegevens en prijs 2024 Zero DSR

  • Motor: Z-Force 75-10X elektrische motor
  • Vermogen: 33 kW
  • Topsnelheid: circa 150 km/u
  • Rijklaargewicht: 242 kg
  • Zadelhoogte: 828 mm
  • Verbruik: 0,59 l/100 km (vergelijkbaar verbruik, elektrisch)
  • Prijs: 19.725 euro


Meer informatie over de Zero DSR vind je op de website van Zero Motorcycles en op motorprijzen.be.

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.