Eerste test: 2025 Indian Scout 101

Image
Image

Eerste test: 2025 Indian Scout 101

Voor 2025 stelt Indian maar liefst vijf verschillende nieuwe Scouts voor. Hij moet immers niet alleen Amerika veroveren, maar ook andere markten inpalmen. Wij vlogen naar San Francisco, Californië om er de nieuwe Scout 101 aan de tand te voelen.


Instapper

De Scout is sinds jaar en dag de instapper van het Indian-gamma, maar het is ook wereldwijd veruit het belangrijkste model van de Amerikanen. De nieuwe generatie krijgt onder meer een nieuwe uitlaat, een nieuw stalen frame, een nieuwe radiator die kleiner is en tussen de twee voorste spijlen van het frame past, een nieuwe benzinetank en een nieuw zadel. Over het algemeen staat de afwerking op een bijzonder hoog niveau. De benzinetank is een kunstwerk, loslopende buizen of kabels zijn bijna onvindbaar en het voelt vanaf de eerste aanraking aan als een massieve, degelijke machine.


Nieuw motorblok

Onderhuids is er nog veel meer aan de hand, want het motorblok is helemaal nieuw. Uiteraard een V-twin, wat had je anders verwacht, die nu 1.250cc heeft en ‘Speedplus’ heet. Hij levert 17% meer pk en 14% meer koppel dan zijn voorganger, wat zich (op de Scout 101) vertaalt in 111 pk en 109 Nm. Ook qua elektronica worden er sprongen gemaakt, met (optioneel) tractiecontrole, drie rijmodi en cruisecontrol. Ride Command, het fantastische touchscreen tft-scherm met ingebouwde gps dat we onder meer al kennen van de Chief, doet ook zijn intrede op de Scout, weliswaar eveneens optioneel.


Sportieve inborst

De 101 krijgt daarenboven dubbele Brembo-schijfremmen vooraan, een UPSD-voorvork en piggyback-achterschokdempers die allebei instelbaar zijn en een gunfighter-zadel. Verder zijn er ook nog zwarte 150mm-risers, een speciale lak en eigen graphics. De 101 ziet er niet alleen sportief uit, je kan er ook behoorlijk mee uit de voeten.


Stabiele jongen

De erg krachtige remmen maken in de praktijk het grootste verschil ten opzichte van z’n broertjes. De hoogwaardige vering helpt om bulten en oneffenheden beter te filteren, terwijl je net iets platter en vooral sneller door de bocht kan. Het is een bijzonder leuke machine om over deze Californische wegen te rijden, omdat je weet dat je tot de limiet van de machine kan pushen zonder dat het gevaarlijk wordt. Daarbij zit er echt wel gang in en is hij uitermate stabiel door de lange wielbasis en het laaggeplaatste gewicht. Bovendien is hij 6 pk sterker dan z’n Scout-broertjes, wat je enkel merkt bij hoge toeren. Een megagroot verschil is het niet, maar de motor lijkt wat vrijer te kunnen ademen.

Indian Scout 101


Wat kiezen?

De Scout is een toegankelijke, knappe en fijn afgewerkte motor. De nieuwe V-twin loopt soepel en heeft meer dan voldoende kracht, zowel onder- als bovenin. De Scout 101 is de duurste en meest voor de hand liggende keuze, maar het is de beste motor van het nieuwe vijftal, dankzij onder andere de betere remmen en vering die écht een verschil maken. Bovendien ziet hij er niet alleen het best uit, maar vooral ook het speciaalst. Al hoort daar ook een bijzonder prijskaartje bij: 19.190 euro.


Technische gegevens en prijs Indian Scout 101

  • Motor: vloeistofgekoelde 1.250cc V-Twin
  • Vermogen: 111 pk
  • Topsnelheid: circa 190 km/u
  • Rijklaargewicht: 249 kg
  • Zadelhoogte: 680 mm
  • Verbruik: 5,2 l/100 km
  • Prijs: 19.190 euro

Meer informatie over de Indian Scout 101 vind je op de website van Indian en op motorprijzen.be.

Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.