Image
oldtimer_check
20 maart 2019

De populariteit van classic cars groeit al enkele jaren. Zowel bij echte oldtimers, ouder dan 25 jaar, als bij de iets jongere 'youngtimers'. Maar waar moet je op letten bij de aankoop, inschrijving, gebruik of het onderhoud van dit soort voertuigen?

Of het nu uit nostalgie is, als investering of omdat ze een buitenkansje zien, steeds meer mensen kopen om uiteenlopende redenen een klassieker. In crisistijden worden de voordelen van het oldtimerstatuut (zie verder) zelfs ‘benut’ om te kunnen beschikken over een auto voor dagelijks gebruik. Er gelden natuurlijk echter regels voor dergelijke wagens. We komen erop terug in detail, maar onthoud nu al dat je wagen 30 jaar oud moet zijn om van een oldtimer te spreken en dus rond te rijden met een zogenaamde O-plaat.

Federatie informeert

Laten we echter duidelijk zijn: meestal gaat het gewoon om echte autoliefhebbers die met een klassieker de weg op willen. In België ontstonden de eerste clubs tijdens de jaren 50, maar de grote doorbraak kwam er pas in de jaren 70. In 1988 werd de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) opgericht. Deze gespecialiseerde organisatie is voor zowel beginners als kenners een ware goudmijn om informatie te vinden.

Sinds enkele jaren is met de zogenaamde youngtimers een nieuwe trend ontstaan. De benaming is een verbastering van het Engelse 'oldtimer' en komt overgewaaid uit Duitsland. Deze recentere en vooral betaalbaardere ‘jonge’ oldtimers zijn vandaag net zo goed als oldtimer omschreven met hun 25 jaar op de teller.

Hoe een klassieker aankopen

Meer nog dan bij hedendaagse modellen is het bij old- en youngtimers opletten geblazen bij de aankoop. Denk maar aan volgende zaken:

  • Is de auto goed onderhouden?
  • Is de historiek van de wagen gekend, een onderhoudsboekje beshikbaar?
  • Wat is er zoal aan hersteld?
  • Zijn er ongevallen mee gebeurd?
  • Zijn er belangrijke onderdelen vervangen?

Kopen van een handelaar of particulier?

Het is niet altijd gemakkelijk om de historiek van een klassieker te achterhalen. Ben je op mechanisch vlak niet echt een kenner? Laat je dan adviseren door een expert. Koop je bij een garagehouder of een erkende verkoper, dan heb je al meer zekerheid. Er gelden immers wettelijke verplichtingen, wat je beschermt tegen onaangename verrassingen. Natuurlijk zal de prijs in dat geval wellicht ook hoger liggen.

Koop je van een privépersoon, dan is het altijd uitkijken. Je kunt net zo goed het koopje als de miskoop van de eeuw doen, en gekocht is natuurlijk gekocht. Advies van een professional of een expert kan in dat geval van onschatbare waarde zijn.

Tot slot kun je klassiekers ook op veilingen kopen. Het aanbod is vaak heel aantrekkelijk, maar vergeet niet dat er bovenop de aankoopprijs vaak nog hoge kosten worden aangerekend. En dan hebben we het nog niet over het feit dat je je bij veilingen vaak laat meeslepen door het moment, waardoor je al snel (veel) meer biedt dan je voor ogen had. Bovendien kun je de wagen in principe ook niet testen voor je hem aankoopt.

Kortom: vraag hulp als je zelf geen kenner bent. Je kunt bijvoorbeeld een beroep doen op een van de tientallen clubs in België, en ook het eerder genoemde BFOV (www.bfov.be) kan heel nuttig zijn. We vermelden graag dat de pechverhelpingsformule Touring Belgium Go voor € 5 per maand ook je klassieker (oldtimer of youngtimer) dekt en bovendien handige opties biedt (banden, takeldienst). Zo vermijd je stress! Meer informatie: www.touring.be/nl/producten/pechverhelping

Welke oldtimer of yountimer kiezen?

Laat je hart spreken, maar houd rekening met je middelen. Peter Henning, voorzitter van de BFOV, ziet het zo: "Koop een klassieker in de eerste plaats uit passie, net zoals een kunstwerk, en niet als investering. Vandaag een wagen kopen voor 10.000 euro in de hoop dat je er over tien jaar het dubbele voor krijgt, is een illusie. Je weet nooit hoe de markt zal evolueren."

Bovendien zijn de nieuwe regels op het vlak van vervuilende voertuigen en de invoering van steeds meer lage-emissiezones onzekere elementen voor de toekomst. Er deden recent zelfs geruchten de ronde dat dit type wagens binnenkort gewoonweg verboden zou worden. Gelukkig was daar niets van aan!

Een klassieker inschrijven

Je bent niet verplicht om je wagen als klassieker in te schrijven, zelfs als die een halve eeuw oud is. Kies je toch voor een O-nummerplaat, dan mag je overdag en 's nachts rijden met je klassieker (dat was niet altijd het geval), maar je mag ‘m niet gebruiken voor

  • school- of woon-werkverkeer
  • professionele of commerciële doeleinden
  • betaald vervoer (bijvoorbeeld als taxi).

Wil je de auto wel daarvoor gebruiken, dan heb je een standaard nummerplaat nodig en gelden de regels voor gewone auto's op het vlak van belastingen, verzekeringen en technische keuring.

Met een O-nummerplaat rijden biedt wel wat voordelen:

  • Goedkopere tarieven voor verzekering en taksen.
  • Minder strikte technische keuring.
  • Ingevoerde klassiekers worden vrijgesteld van douanerechten en de btw bij invoer bedraagt slechts 6%.

Belastingen, technische controle, LEZ ... Alle informatie regio's per regio!

In het laatste nummer van het Touring magazine (251), publiceerden we een artikel over oldtimers onder de titel ‘Oldtimers/Youngtimers’. Helaas bevatte de tabel bij de tekst een aantal fouten. Hierbij vind je de aangepaste tabel: 

  Wallonië Vlaanderen Brussel
Belasting op de inverkeerstelling € 61,50 € 44,51 (+27 jaar oud) € 61,50
Eco Malus / (O-nummerplaat, +30 jaar oud) / /
Lage Emissie Zone (LEZ) / Antwerpen (8 passages per jaar - 35€/passage) Afwijking voor auto's ouder dan 30 jaar met een 0-nummerplaat
Technische controle Jaarlijks tussen 25 en 30 jaar oud, elke twee jaar voor auto's ouder dan 30, geen controle voor +50 jaar Jaarlijks tussen 25 en 30 jaar oud, elke twee jaar voor auto's ouder dan 30, elke 5 jaar voor +50 jaar
Jaarlijks tussen 25 en 30 jaar oud, elke twee jaar voor auto's ouder dan 30, elke 5 jaar voor +50 jaar

Opgelet: deze wetten - die van regio tot regio verschillen - worden regelmatig gewijzigd! Om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent/blijft van de laatste wijzigingen, verzoeken wij je om de referentiesites te consulteren:

Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (FBVA-BFOV)

Vlaamse Belastingdienst

Waals Portaal (Waalse Administratie)

FOD Financiën

Autokeuring (GOCA)

Voor zones met lage uitstoot (LEZ), die ook betrekking hebben op oude voertuigen, surf onder meer naar de Brusselse en Antwerpse portalen.

Deel deze inhoud