Je had je reis tot in de puntjes voorbereid. Maar om een of andere reden valt alles in het water, en op de dag van vertrek ben je genoodzaakt ‘iets anders’ te verzinnen. Dan mag je je gelukkig prijzen als je kan rekenen op een flexibele reisgenoot zoals je camper. Wij vertrokken naar Bordeaux in een Volkswagen California, de zon achterna …

Onze VW T6.1 California Ocean camperbus is volgeladen met ons halve hebben en houden, fietsrek op de achterklep, stalen rossen vastgemaakt. Alleen de bestemming ontbreekt. Het weerbericht in de krant vertelt ons dat we de grootste kans op droog en zonnig weer zullen hebben in West-Frankrijk, in Nouvelle-Aquitaine. En dus zetten we koers naar Bordeaux!
Met de VW California onderweg
Bordeaux zullen we de eerste dag niet halen, daarvoor zijn we te laat vertrokken. Maar het gaat wel goed vooruit met de VW California. Het busje trekt zich opvallend vlot op gang, met dank aan de 150 pk sterke dieselmotor. De DSG-versnellingsbak zoekt bij elke snelheid zonder schokken zijn weg naar de beste verhoudingen. Op de Franse autosnelwegen gaat de adaptieve cruisecontrol op 130 km/u en vliegen de kilometers onder de wielen door.
De zitpositie in de VW California is helemaal anders dan in een personenwagen: lekker rechtop, de benen in een hoek van 90 graden (of zelfs iets meer als je wil) en de onderarmen rustend op de armleuningen. Dit hou je letterlijk uren vol.
Maar we willen ook nog van de buitenlucht genieten. En dus zetten we onze eerste ‘détour’ in, want we willen een ommetje maken langs Cap Gris-Nez en Cap Blanc-Nez. We verlaten de autosnelweg en nemen kleine departementale wegen richting de kust.

Op die kleinere wegen merk je uiteraard wel dat je met een busje op stap bent. Ronde punten snij je automatisch wat rustiger aan om overhellen te voorkomen – hebben we de potten en pannen eigenlijk wel goed vastgemaakt? Het wordt echter al snel een sport om zo weinig mogelijk af te remmen voor een rond punt, de bochten beter aan te snijden en daarna weer zachtjes op te trekken. Kwestie van de slapende reisgenoot niet te wekken.
Goed om te weten: je manoeuvreert met de California alsof het een grote personenwagen is. Qua afmetingen scheelt het ook niet zo gek veel: net geen 5 meter lang en minder dan 2 meter hoog. Een doorsnee motorhome meet al snel anderhalve meter langer en is tot een meter hoger.
Nog een groot verschil met die laatste is het zicht rondom. In de VW California kan je makkelijk over je schouders en door de zijramen kijken. Da’s vooral handig als je uit zijstraatjes komt die schuin op de kruising staan. Parkeren is evenmin een probleem, dankzij de camera achteraan. Al mogen we niet vergeten dat we nog een stel fietsen op de achterklep hebben hangen. Kortom, rijden met de VW California is een zaligheid, zowel op de snelweg als op secundaire wegen, in piepkleine dorpjes en op parkings.
Camperen langs de weg
Omdat ook onze omweg naar Cap Griz-Nez niet echt gepland was, laat staan voorbereid, hebben we geen campingplaats gereserveerd. De camperplaats die we vonden in de app Park4Night blijkt bovendien in verbouwing, maar dat heeft dan weer het voordeel dat het er tijdelijk is toegestaan om te camperen langs de weg. En dat doen we dan ook, vlak bij een restaurant waar we niet alleen lekker eten maar ook het sanitair gebruiken nadat we ons slaapmutsje gedronken hebben. Onze VW California is immers niet uitgerust met een toilet.
De Médoc en de Route des Vins
De volgende dag zetten we koers naar de wijngaarden rond Bordeaux, richting de Médoc langs de Route des Vins. Te midden van schitterende landschappen volgen de kastelen elkaar op, met ronkende namen als Margaux, Latour en Mouton Rothschild. Je loopt er niet zomaar even binnen, en bij sommige moet je zelfs een afspraak maken.
Daarna slaan we een onverharde weg in tussen de wijngaarden en gaan we op zoek naar een leuk plekje voor een picknick. Dat onze camper uitgerust is met 4x4 aandrijving maakt ons zowaar overmoedig. En de beloning is groot: zo ver onze blik reikt zien we maar één ding: wijnranken. Geloof ons vrij: in die context smaakt zo’n Frans stokbrood met roomboter nog beter. De wijn houden we voor na onze aankomst in Bordeaux.
Van Bordeaux naar Île de Ré
Hoewel Bordeaux een stadscamping heeft, reserveren we toch een B&B nabij het oude stadscentrum, in de universiteitsbuurt. Daar vinden we zonder problemen een parkeerplaats voor ons busje. Bordeaux blijkt een fietsvriendelijke stad te zijn die absoluut het bezoeken waard is. Niet in het minst omwille van zijn Cité du Vin, een hypermodern en interactief museum. Je kan er makkelijk een halve tot hele dag in ronddwalen zonder je te vervelen. Een absolute aanrader!

Bordeaux biedt echter nog meer levendige buurten, zoals het alternatieve Darwin, het oude stadsgedeelte waar terrasjes elkaar verdringen en uiteraard de kaaien langs de Gironde waar je ook de Miroir d’eau vindt. Kortom, een ideale bestemming voor een citytrip. Maar we zijn met een camper op stap en hunkeren na een paar dagen alweer naar de natuur en een beetje rust.
We zetten weer koers naar het noorden, om bij La Rochelle de brug te nemen naar Île de Ré. Dit piepkleine eiland – pakweg 25 km lang en maximaal 5 km breed – telt meer dan 100 kilometer echte fietswegen, tal van campings en nog veel meer oesterbars en zeevruchtenrestaurants.
Verblijf op de camping
We parkeren onze VW California op Huttopia-camping Chardons Bleus. De camperplaatsen zijn hier bijzonder ruim – 80 vierkante meter – zodat je makkelijk het bijgeleverde campingsetje (een buitentafel met twee klapstoelen) kan opstellen onder de luifel en er nog plaats zat is voor onze fietsen, een luchtbedje en dies meer.
Er staan hier opvallend veel VW camperbusjes opgesteld, het ene al wat rianter ‘uitgebreid’ dan het andere. Zo blijken nogal wat camperaars naast hun busje ook een tent op te slaan, met daarin een buitenkeuken met een volwaardige koelkast, een kookplaat en voorraadrekken. We snappen het wel; het tweepitsvuurtje in de California is prima voor bescheiden gerechtjes voor twee personen, maar meer ook niet. Om te koken voor een heel gezin, kan je beter uitwijken naar een buitenkeuken.
Als je op een camping verblijft, kom je in de VW California niks tekort. Het sanitair gebruik je van de camping. En in het hefdak zit een heerlijk bed dat je lekker kan verluchten dankzij het muggengaas in de riante ‘vensters’ rondom.
De voorziene hoeveelheid water in de camper volstaat ruimschoots om wat te koken of jezelf ‘s morgens even op te frissen. Ook de oplaadpunten voor gsm’s en het klassieke 220 V stopcontact voor de fietsbatterijen blijken handig in gebruik. Aan opbergruimte is er geen gebrek, al moet je natuurlijk niet overdrijven met de hoeveelheid kleding of keukenvoorraad. Het blijft per slot van rekening een camperbusje.
Voor de volledigheid geven we nog mee dat je ook prima kan slapen op de uittrekbare slaapbank onder in de camper. Weet wel dat die matras wat harder ligt en dat je de zitbank moet verslepen en openklappen vooraleer je je te slapen kan leggen. En dat je dan uiteraard niet meer kan rondlopen in de camper.
Goed om te weten
Als je vaak gaat kamperen, is het een goed idee om de Camping Key Europe (CKE)-kaart te overwegen. De kaart geeft je toegang tot kwaliteitscampings en korting op kampeerplaatsen en verhuuraccomodaties. Touring-klanten krijgen bovendien € 5 korting op de aanschaf van de kaart (€ 12,95 in plaats van € 17,95).
Parkeerplaats voor campers
Wil je graag wildkamperen of overnachten op een parkeerplaats voor campers? Dan moet je weten dat daar doorgaans geen sanitaire voorzieningen zijn. En hoewel de VW T6.1 California tanks aan boord heeft voor vers en grijs water, beschikt hij niet over een toilet of ingebouwde douche. Maar uiteraard houdt niets je tegen om een buitendouche met koud water en eventueel zelfs een mobiel chemisch toilet mee te nemen.
Weet trouwens dat er ook versies bestaan mét sanitair blok, zoals de VW Grand California. Wil je ze allemaal ontdekken, loop dan even binnen bij een van de vier California Centers in ons land (in Oostende, Herentals, Sint-Niklaas en Marche-en-Famenne).
Flexibele terugweg
Na een midweekje Île de Ré is het tijd om weer huiswaarts te keren. Als de vermoeidheid toeslaat, verlaten we de snelweg en gaan we op zoek naar het centrum van een slaperig Noord-Frans dorpje. In de buurt van de kerktoren vind je altijd wel een parking waar je een camper als deze kan neerzetten en in stealth modus kan overnachten. Een ‘bar-tabac’ in de buurt is handig als je nog even naar het toilet wil.

Onze tiendaagse met de VW California heeft vooral de flexibiliteit van deze camper mooi in de verf gezet. Je vertrekt ermee naar waar je wil, wanneer je wil, met wie je wil. Zelfs met z’n vieren, al wordt het dan wel een beetje druk in het busje.
Bovendien kan je de California ook gewoon gebruiken als dagelijks vervoermiddel, en dat zien we met een echte motorhome niet meteen gebeuren. Toegegeven: een volledig uitgerust VW California kost een aardige duit, maar je moet weten dat de restwaarde van dit soort camperbusjes erg hoog blijft. Maar wie zou het in z’n hoofd halen om afscheid te nemen van zo’n fijne reisgezel?
VW T6.1 California Ocean
Motorgedeelte:
2.0 TDI met DSG-versnellingsbak (7 verhoudingen), 150 pk, vierwielaandrijving.
Binneninrichting:
- Keukenblok met frigo (42 liter), 2 gasbranders, spoelbak, opbergkasten en laden, uitklapbaar keukenblad
- Elektrisch hefdak met comfortabel bed en matras (2 x 1,2 m)
- Bed onderaan met matras (1,95 x 1,14 m)
- Airco en verwarming
- Vers water: 30 l, grijs water: 30 l
- Twee leefbatterijen naast de hoofdbatterij (420 ampère) in combinatie met 230 volt buitenaansluiting en kabel
- Dubbele beglazing in woongedeelte
Accessoires:
Tafel- en stoelenset, trekhaak, fietsendrager, luifel, buitendouche-aansluiting
Rij-uitrusting:
Volledig rij-assistentiepakket met adaptieve cruise control, verkeersbordenweergave, afstandscontrole met stad-noodremfunctie
Prijs:
Vanaf 75.413 euro incl. btw; prijs van getest voertuig: 83.472 euro incl. btw
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.