Een paar maanden geleden introduceerde Audi een nieuwe naamgeving voor zijn modellen, die eindelijk gemakkelijk te ontcijferen is. Vanaf nu zijn de oneven nummers voor auto's met een verbrandingsmotor, en de even nummers voor elektrische auto's. En dus is de nieuwe A6 ...
Uiteraard is hij 100% elektrisch. Als we de superlatieve e-tron Quattro buiten beschouwing laten, een soort incognito Porsche Taycan, is dit zelfs Audi's eerste 'mainstream' elektrische model dat geen SUV is. En je zal zien dat dit verstrekkende gevolgen heeft.
Het eerste dat we moeten zeggen, is dat de nieuwe A6 als twee druppels water lijkt op het concept dat in 2021 werd voorgesteld. Profiel, zijkanten, voorkant, koplampen: alles was er 3 jaar geleden al, maar helaas kon Audi het niet laten om het ontwerp toch een beetje conventioneler te maken. Kijk maar naar de achterkant van de auto. Die heeft veel minder karakter dan het conceptmodel, hoewel dat geenszins onverteerbaar was.

Binnenin
Het Audi-universum is duidelijk aanwezig. Het dashboard en de middenconsole zijn exact hetzelfde als in de Q6 e-tron. Dit vertaalt zich in een groot paneel met een dubbel scherm voor de bestuurder, een optioneel derde scherm voor de passagier en uiteraard een kwaliteit die eens te meer toonaangevend is.
De binnenafmetingen zijn uiteraard royaal, aangezien de A6 e-tron op een paar details na even groot is als de klassieke A6. Alleen de kofferruimte valt een beetje tegen voor een auto in deze categorie: 502 liter onder de hoedenplank in beide carrosserieversies, en tot 1.422 liter voor de break.

Audi A6/S6: een echte kilometervreter
Hiermee zijn we aanbeland bij het grootste voordeel van de A6 ten opzichte van zijn SUV-broers: de aerodynamica. Audi benadrukt het werk dat hierin gestoken is én het opmerkelijke resultaat: een Cx van slechts 0,21. In combinatie met de batterij van 100 kWh geeft dit de nieuwe A6 e-tron Performance (in het midden van het gamma) een WLTP-rijbereik tot 750 km!
Hierbij komt nog de laadcapaciteit van de 800V-architectuur, die laadpalen van 400 kW ondersteunt en een maximaal vermogen van 270 kW. Genoeg om in amper 10 minuten 310 km terug te winnen. Al blijft dit natuurlijk allemaal theorie. Gebaseerd op onze test van de versie met het grootste uithoudingsvermogen lijkt deze belofte ons op zijn zachtst gezegd optimistisch. Maar aan de andere kant denken we dat het perfect haalbaar is om op de snelweg zo'n 600 km te halen, zelfs in slechte weersomstandigheden.
Wat valt er verder nog te vertellen over de rijervaring? Ook hier is het Audi pur sang: vlot werkende en snel reagerende elektronica, een soepel rijgedrag op een overwegend lastig parcours, en een algemeen gevoel van controle en veiligheid. Met zijn twee motoren, vierwielaandrijving en 503 pk blijkt de S6 zelfs een genot om mee te rijden, ondanks zijn gewicht van 2300 kilo. De Audi A6 e-tron is momenteel verkrijgbaar in 4 versies, telkens als Sportback of als Avant, met prijzen die beginnen vanaf € 64.900.

Kleur: Plasma blue metallic | Copyright: AUDI AG
De Audi A6 e-tron Sportback Performance in een notendop
- Motor: elektrisch; 367 pk - 565 Nm
- Aandrijving: op de achterwielen
- Versnellingsbak: eentrapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.079/1.754/1.514
- Leeggewicht (kg): 2.250
- Kofferruimte (l): 502 - 1.330
- Batterij (kWh): 100
- 0 tot 100 km/u (sec): 5,4
- Topsnelheid (km/u): 210
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 14,5 - 15,9
- Rijbereik (km): 674 - 756
- Prijs (€): 76.800
Troeven
- Kwaliteit van de afwerking
- Interessant rijbereik
- Rijplezier
- Ziet er goed uit, maar ...
Minpunten
- … iets voorspelbaarder dan het concept
- Teleurstellende koffer voor zijn formaat
- Ergonomie kan beter
- Prijzen en opties in Audi-stijl
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.