Test BYD Atto 2 2025: iedereen elektrisch?

Image
BYD Atto 2 2025 sur route
Image
BYD Atto 2 2025 sur route

Test BYD Atto 2 2025: iedereen elektrisch?

De prijs van elektrische auto's naar beneden krijgen zal een van de sleutels zijn tot hun succes, en dan vooral bij particuliere klanten. In dit opzicht heeft BYD met de Atto 2 alvast een troef in handen ...

Het segment van de compacte elektrische SUV's is de laatste tijd volop in opmars, met de Opel Frontera, de Citroën C3 Aircross, de Skoda Elroq en de Kia EV3 om er maar een paar te noemen. De BYD Atto 2 zal het dan ook niet makkelijk krijgen om hier z’n plek tussen te veroveren. Al kan hij daarbij wel een interessante troef uitspelen: zijn prijs, die begint bij € 29.990.

Naast de prijs op zich scoort hij vooral hoge ogen met zijn aantrekkelijke prijs/uitrustingsverhouding, met helderheids- en regensensoren, automatisch grootlicht- en dimlichtbeheer, een glazen panoramadak, handsfree toegang, een warmtepomp en een achteruitrijcamera, allemaal in de basisuitvoering. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het multimediasysteem op een draaibaar scherm, een handelsmerk van de Chinese fabrikant.

BYD Atto 2 2025
De BYD Atto 2 maakt zijn opwachting in een bijzonder druk bezet segment dat in Europa aan een stevige opmars bezig is.


Hoogwaardig interieur

Hoewel de meeste bedieningselementen zich uiteraard op dat scherm bevinden, is de ergonomie niet minder doordacht. Eerst en vooral omdat sommige functies fysieke bedieningselementen behouden, tussen de voorpassagiers (een keuzeschakelaar voor de rijmodus, ontdooien, energierecuperatie enzovoort). Maar ook omdat het scherm aanraakgevoelige sneltoetsen heeft voor de klimaatregeling. Door drie vingers verticaal over het scherm te schuiven pas je de temperatuur aan. En als je ze horizontaal schuift, kan je de kracht van de ventilator regelen. Simpel en superhandig tijdens het rijden.

Bovendien geeft het interieur de indruk dat je in een auto van een topmerk zit, door de degelijkheid en de manier waarop alles aanvoelt. Er is ook meer dan genoeg plaats op de achterbank en de koffer van 400 liter is normaal voor deze categorie.

BYD Atto 2 2025: interieur
De kwaliteit van het interieur is ronduit indrukwekkend. En zelfs in de basisversie is de uitrusting al bijzonder uitgebreid..


Technisch gezien is de BYD Atto 2 niet zo bijzonder. Zijn bescheiden batterij van 45,12 kWh kan niet meer dan 312 km theoretisch rijbereik beloven; in de praktijk zelfs maar iets meer dan 250 km, als we afgaan op de cijfers van onze testrit. Wie meer wil (400 km WLTP en 25 min oplaadtijd) zal moeten wachten tot de zomer, wanneer de duurdere Comfort-versie zijn intrede doet.

BYD Atto 2 2025: koffer

Onderweg geeft de 170 pk sterke motor de kleine SUV genoeg vermogen om zich vlot door het verkeer te bewegen en zelfs te zorgen voor de nodige opwinding. Alleen de vooras en de standaard Hankook-banden tonen al snel hun beperkingen. Als je met een gerust hart van de Atto 2 wil genieten, kan je misschien beter een rustige rijstijl aanhouden. En de irritante rijhulpmiddelen deactiveren, zoals waarschuwingen voor snelheidsbeperkingen en de alertheid van de bestuurder, waardoor je oren het bij de geringste onoplettendheid moeten ontgelden.

BYD Atto 2 2025


De BYD Atto 2 in een notendop

  • L/b/h (mm): 4.310/1.830/1.675
  • Motor: elektrisch; 170 pk - 290 Nm
  • Versnellingsbak: één versnelling
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Leeggewicht (kg): 1.570
  • Kofferruimte (l): 400
  • Batterij (kWh): 45,1
  • 0 tot 100 km/u (sec): 7,9
  • Topsnelheid (km/u): 160
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 17,8
  • Rijbereik (km): 312
  • Basisprijs (€): 29.990

Troeven

  • Kwalitatief interieur
  • Binnen- en kofferruimte
  • Prijs/uitrustingsverhouding
  • Rijcomfort

Minpunten

  • Gemiddelde reëel rijbereik
  • Lachwekkende oplaadsnelheid
  • Vooras mist stijfheid
  • Irritante rijhulpsystemen

Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.