Met de Bigster kiest Dacia voor een hoger niveau. En dat geldt zowel voor de binnenruimte, de uitrusting, het comfort, de aandrijflijn ... als de prijs.
Deze gezins-SUV is een nieuwe stap in de evolutie van de Roemeense constructeur, die blijft kiezen voor eenvoud, maar meer wagen dan ooit biedt voor je geld. De Bigster is trouwens niet de vervanger van de Duster, maar een toevoeging aan het Dacia-assortiment. Hij is langer, ruimer, beter uitgerust en gericht op gezinnen die een veelzijdige, maar toch betaalbare auto zoeken.

Copyright: Adrien Cortesi
Met een lengte van 4,57 meter valt de Bigster in het bovenste deel van het C-segment en is hij groter dan wagens zoals de VW Tiguan en de Peugeot 3008. Hij is ook 23 cm langer dan de Duster, en daarmee het ruimste model in het Dacia-gamma.
Aan de Duster ontleent hij trouwens een aantal elementen, zoals de verzonken achterste deurgrepen en de beschermelementen op het onderste gedeelte van het koetswerk. Maar tegelijk oogt de Bigster een stuk imposanter, met een strakke daklijn, grote velgen (tot 19 duim) en – voor het eerst bij Dacia – een koetswerk in twee kleuren. Met een bodemvrijheid van meer dan 20 cm en beschermelementen in Starkle (een in de massa gekleurde, gerecycleerde kunststof) ziet ook dit model er best avontuurlijk uit.

Copyright: Adrien Cortesi
De Bigster is met andere woorden klaar om het op te nemen tegen de felle concurrentie, die naast de eerdergenoemde modellen van VW en Peugeot ook kleppers telt als de Ford Kuga, de Hyundai Tucson, de Kia Sportage, de Opel Grandland, de Renault Arkana en de Toyota RAV4. Alleen zijn die allemaal een pak duurder!
Zoals gewoonlijk bij Dacia bestaat het interieur uit harde kunststof – dat drukt de prijs – maar alles is wel goed geassembleerd. De uitrusting gaat er duidelijk op vooruit: elektrische kofferklep, panoramisch open dak, airco met dubbele zone, middenconsole met koelruimte en op de hogere uitvoeringen ook een (gedeeltelijke) elektrische regeling van de bestuurdersstoel.
Interieur
De look van het dashboard blijft sober, maar is wel duidelijker geworden. Het 10,1 duim grote centrale display ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto (draadloos) en op het tweede scherm wordt alle rijinformatie getoond. Dankzij de YouClip-bevestigingspunten kan je bovendien allerlei accessoires toevoegen, zoals een bekerhouder, een smartphonehouder enzovoort. De achterbank kan vanaf de Expression-uitvoering in verschillende delen neergeklapt worden (40/20/40), wat de veelzijdigheid vergroot. Door de verlengde wielbasis is er binnenin bovendien meer dan voldoende ruimte.

Copyright: Adrien Cortesi
Afhankelijk van de versie is de koffer 612 tot 702 liter groot, en zelfs tot 1912 liter met neergeklapte achterbank. Er is geen versie voorzien met 7 zitplaatsen. Niet alleen om de prijs laag te kunnen houden, maar vooral ook om de concurrentie met de Jogger te vermijden. Op die manier blijft de Bigster een eenvoudig en coherent model dat perfect is afgestemd op zijn segment. Kies je voor de hybrideversie, dan neemt het ‘cocooninggevoel’ toe dankzij de hoger geplaatste middenconsole. Bovendien voelt het stuur in kunstleer heel aangenaam aan. Kortom: een echte Dacia, maar dan groter.
Onderweg
De Bigster is comfortabel, stabiel, aangenaam om mee te rijden en heel overtuigend voor dagelijks gebruik. De ophanging werkt oneffenheden in het wegdek goed weg en de wagen stuurt heel precies en voelt niet zwaar aan. Alleen de vering zou in bepaalde situaties beter kunnen. Maar dat is dan ook het enige minpuntje. Dankzij het dikkere glas is ook de geluidsisolatie verbeterd, hoewel bepaalde geluiden bij het versnellen nog altijd hoorbaar zijn. Een rustig rijgedrag kan op dat vlak echter al veel oplossen.

Copyright: Adrien Cortesi
Geslaagde overstap naar hybride
De gloednieuwe en 155 pk sterke hybridemotor is een toonbeeld van efficiëntie. De Bigster rijdt er heel vaak elektrisch mee, in de stad zelfs tot 80% van de tijd. Dat maakt de rijervaring niet alleen heel aangenaam, maar ook heel zuinig. Tijdens onze testrit klokten we af op 5,1 l/100 km in reële omstandigheden, terwijl Dacia zelf 4,6 l/100 km opgeeft volgens de WLTP-homologatiecyclus. Helemaal niet slecht voor een grote wagen met zeer aanvaardbare wegprestaties.
Overschakelen van en naar de verbrandingsmotor verloopt naadloos, maar niet 100% geluidloos. Bij het versnellen is de benzinemotor namelijk soms duidelijk hoorbaar. Een probleem is dat echter allerminst, en al helemaal niet als je met de Bigster rijdt zoals het hoort, als een goede huisvader.
Conclusie
Voor ons is de opzet van de Bigster alvast geslaagd. Dit is een ruime, moderne en comfortabele gezins-SUV die ondertussen ook de Dacia-spirit trouw blijft. De wagen toont aan dat het merk perfect hoger gepositioneerde modellen kan aanbieden die gezond verstand koppelen aan een scherpe prijs. Ja, deze hybrideversie is duurder, maar voor deze prijs – die veel lager ligt dan bij de concurrentie – krijg je dan ook heel wat extra technologie.
De Dacia Bigster in een notendop
- Prijs: € 28.990 (140 pk benzine vanaf € 23.990)
- Motor: hybride 155 pk - 377 Nm
- L/b/h (mm): 4.570 / 1.813 / 1.710
- Leeggewicht (kg): 1.562
- Koffer (l): 612
Troeven
- Binnenruimte en koffer
- Optionele en standaarduitrusting
- Werkelijk verbruik
- Prijs-kwaliteitverhouding
Minpunten
- Vrij harde achterbank
- Vering soms voor verbetering vatbaar
- Overal harde kunststoffen
- Geen zevenzitter

Copyright: Adrien Cortesi
Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.