Mini Aceman 2025, een slimme combinatie van genres

Image
Mini Aceman 2025
Image
Mini Aceman 2025

Mini Aceman 2025, een slimme combinatie van genres

De nieuwe Mini Aceman is geen echte SUV en ook geen echte break, maar heeft zijn eigen speciale plaats op de markt. En, laten we eerlijk zijn, ook in ons hart.


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.


Na het verdwijnen van de Clubman slaat de Aceman een brug tussen de Countryman SUV en de vijfdeurs Mini Cooper. Kijk naar de cijfers: de Aceman is 4,08 m lang: 27 cm langer dan de Cooper en 8 cm langer dan de vijfdeurs, maar 35 cm korter dan de Countryman. De kofferruimte bedraagt 300 liter, tegenover 210 liter in de Cooper en 275 liter in de vijfdeurs. Tot slot neigt de Aceman naar een break, maar dan wel naar een all-roadbreak, zoals bij Audi en Volvo.

Mini Aceman 2025
Fotograaf: Bernhard Filser | Copyright: Bernhard Filser


Op esthetisch vlak is de Mini Aceman een enorm succes, net als de rest van het huidige gamma trouwens. De verhoudingen zijn aangenaam; ze gaan niet te veel richting het massieve uiterlijk van de crossover, maar hebben eerder iets schattigs.

We zijn fan van het sprankelende, trendy interieur (met stoffen bekleding) en vooral van het nu al beroemde ronde oledscherm. De beeldkwaliteit, de reactiesnelheid van het systeem, de aanpassingsmogelijkheden variërend van fun tot nostalgie ... alles is perfect uitgewerkt.

De passagiers achterin profiteren van de 8 cm langere wielbasis. De auto is dus zeker iets ruimer dan de Mini Cooper, wat zou moeten volstaan voor een klein gezin met jonge kinderen. Maar het is uiteraard niet de bedoeling om vier mensen van 1 meter 80 1.500 km te laten afleggen.

Mini Aceman 2025
Fotograaf: Bernhard Filser | Copyright: Bernhard Filser


Enkel elektrisch. Voorlopig?

Hoe meer we het over de Aceman hebben, hoe meer we ons afvragen waarin hij nu precies verschilt van de 5-deurs. Het antwoord is dat de 5-deurs Mini enkel verkrijgbaar is als benzine, terwijl de Aceman (voorlopig) alleen verkrijgbaar is in een elektrische versie. Conclusie: het platform is geschikt voor beide motortypes. Het is dan ook niet vergezocht om je voor te stellen dat er een Aceman met benzinemotor op de markt komt, als de markt daarom zou vragen. Voorlopig biedt Mini twee elektrische versies aan: de E, met 184 pk, een batterij van 42,5 kWh en 310 km WLTP, en de SE, met 218 pk, een batterij van 54,2 kWh en 406 km WLTP.

Het was deze laatste versie die ons toevertrouwd werd voor een testrit van een paar uur. En laten we er geen doekjes om winden: het opgegeven rijbereik is ronduit optimistisch. In het echt zal je bij goed weer eerder zo'n 320 km kunnen afleggen, of misschien 350 km als je heel voorzichtig rijdt. Al moeten we toegeven dat we hier niet constant op gelet hebben. Want de wegen waren prachtig en deze Mini Aceman is verrassend leuk.

Mini Aceman 2025
Fotograaf: Bernhard Filser | Copyright: Bernhard Filser


We hadden niet verwacht dat we deze elektrische auto van 1.780 kilo zo leuk zouden vinden. De vooras is een wonder van bite en communicatie. Vooral met de Goodyear-banden waar we mee mochten rijden, die wel met lijm bedekt leken. Zelfs de ietwat stevige demping draagt bij aan de vrolijke sfeer aan boord. Kortom, dit is echt wel een Mini, waarvan je vergeet dat hij een beetje zwaar is en wat hoog op zijn poten staat. Het enige dat ontbreekt is het hese geluid. Echt een aangename verrassing, vanaf € 33.350.


Mini Aceman SE in een notendop

  • Motor: elektrisch; 218 pk - 330 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellinsbak: eentrapsautomaat
  • L/b/h (mm): 4.079/1.754/1.514
  • Leeggewicht (kg): 1.785
  • Kofferruimte (l): 300 - 1.005
  • Batterijen (kWh): 49,2
  • 0 tot 100 km/u (sec): 7,1
  • Topsnelheid (km/u): 170
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 20,7
  • Rijbereik (km): 384 - 405
  • Prijs (€): 37.350


Troeven

  • Ziet er goed uit
  • Supercool interieur
  • Echt rijplezier
  • Slimme positionering

Minpunten

  • Optimistisch rijbereik
  • Achterstoelen toch wat krap
  • Middelmatig oplaadvermogen
  • Flauw geluid


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.