Polestar 3 2025, de neef van de Volvo EX90

Image
Polestar 3 2025
Image
Polestar 3 2025

Polestar 3 2025, de neef van de Volvo EX90

Polestar, opgericht in 2017, is het resultaat van een samenwerking tussen Volvo en de Chinese groep Geely. En da’s meteen ook de reden waarom de Polestar 3 zoveel te danken heeft aan … de Volvo EX90!


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.


Polestar is voor Volvo wat Cupra is voor SEAT. Een naam die vroeger gebruikt werd voor de sportiefste modellen van de constructeur, maar inmiddels is uitgegroeid tot een merk op zich. In 2018 begon Polestar zijn one-man show met de onthulling van zijn eerste model, de Polestar 1, een plug-inhybride coupé met een vermogen van meer dan 600 pk, waarvan er slechts 1.500 exemplaren gemaakt zijn.

Polestar 3 2025
Aan deze look, dit comfort en deze geavanceerde technologie hangt uiteraard een prijskaartje: 79.800 euro, minstens!


Een geslaagd 'manifest', dat de echte ambitie van Polestar echter niet onder stoelen of banken stak: een 100% elektrisch premiummerk worden! Het is dan ook vooral met de '2'-berline, gelanceerd in 2020, dat Polestar zijn sporen heeft verdiend als autofabrikant. Twee jaar later pakt het Chinees-Zweedse bedrijf uit met een derde model, met alle eigenschappen van een traditionele SUV: de Polestar 3. Een auto die uiteraard 100% elektrisch is …

Polestar 3 2025
De pneumatische ophanging zorgt voor een 'vliegend tapijt'-effect.


Met zijn lengte van 4,90 m is deze grote gezins-SUV gebouwd op hetzelfde platform als de Volvo EX90. Maar heeft hij een sportievere look, gekenmerkt door een aflopend dak, een omlaaghellende neus en spoilers voor en achter. Aan boord is alles chique, overzichtelijk en licht, net als in zijn kleine broertje, de Polestar 2, met een materiaalkeuze en een afwerking die in niets moet onderdoen voor zijn Duitse rivalen. De gigantische wielbasis (2,98 m) komt de achterpassagiers ten goede, maar de kofferruimte is eerder 'standaard', met volumes die variëren van 484 tot 1.411 liter ...

Vliegend tapijt

In de bestuurdersstoel wordt het enorme verticale scherm van 14,5 duim geflankeerd door een digitaal instrumentenpaneel van 9,5 duim en een head-updisplay van 9 duim. Fans van de 'all-touch'-benadering zullen dit appreciëren ... Gelukkig verloopt de navigatie tussen de verschillende menu's behoorlijk intuïtief, aangezien de interface ontworpen is zonder keuzemenu: de bediening van de klimaatregeling, de rijhulpsystmen en de multimedia (een Bowers & Wilkins-audiosysteem met Dolby Atmos-technologie - een ware traktatie!) is slechts een paar muisklikken verwijderd.

Achter het stuur is de Polestar 3 net zo ‘zen’ en ingetogen als de sfeer aan boord doet vermoeden. En hoewel de 517 pk's van onze 'Dual Mode'-testversie je misschien wel zin geven om het gaspedaal in te trappen, is dit een SUV waar je rustig je tijd voor wil nemen. De pneumatische ophanging zorgt voor een 'vliegend tapijt'-effect en de besturing is stevig en precies, terwijl het elektronische differentieel het overhellen en onaangename bewegingen in de bochten tot een minimum beperkt. Je hoeft je nergens voor te haasten ...

Baanbrekend, maar niet goedkoop

Wat het verbruik betreft, hebben we een gemiddelde gemeten van 24 kWh/100 km. Dat is hoog, maar al bij al wel in verhouding tot de omvang en het gewicht van de auto (2,5 ton). Polestar belooft een rijbereik tot 625 kilometer, afhankelijk van de versie, en een laadvermogen van 250 kW, zodat je in slechts dertig minuten van 10% naar 80% kan gaan. Natuurlijk hangt er aan deze look, dit comfort en deze baanbrekende technologie wel een prijskaartje: minimaal 79.800 euro!

Polestar 3 2025
Gelukkig navigeer je tamelijk gemakkelijk door de verschillende menu's.


Polestar 3 Long Range pack Performance in een notendop

  • Motor: twee elektromotoren; 517 pk - 910 Nm
  • Aandrijving: op de vier wielen
  • Versnellingsbak: automaat
  • L/b/h (mm): 4.900/1.968/1.614
  • Leeggewicht (kg): 2.584
  • Kofferruimte (l): 484 - 1.411
  • Batterij (kWh): 111
  • WLTP-rijbereik (km): 561
  • 0 tot 100 km/u (sec): 4,7
  • Topsnelheid (km/u): 210
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 22-23
  • Prijs (€): 90.150

Troeven

  • Uitgepuurd design
  • Zen-gevoel in de cabine
  • Comfortabele schokdemping
  • Zitruimte achterin

Minpunten

  • Te veel touchbediening
  • Gemiddelde kofferruimte
  • Oranje inzetstukken in het interieur
  • Pittige prijzen


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.