Renault Symbioz 2025, een nieuwe naam voor een klassiek concept

Image
Renault Symbioz 2025
Image
Renault Symbioz 2025

Renault Symbioz 2025, een nieuwe naam voor een klassiek concept

Net als de Megane is ook de Scenic ondertussen geëlektrificeerd. Alleen bestaan er van de Megane nog ‘klassieke’ versies, maar van de Scenic niet. Om die lacune weg te werken, is er nu de nieuwe Renault Symbioz.


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.

In deze tijden is het niet makkelijk om blindelings alles op een elektrische toekomst te zetten. En de vrees bestond dat de radicale aanpassing van de populaire Renault Scenic duizenden gezinnen in de kou zou laten staan. Niet dus, want de Renault Symbioz heeft heel wat gemeen met de Scenic.

Om te beginnen is de Symbioz met zijn lengte van 4,41 meter slechts 5 cm korter dan zijn EV-broertje. Het concept van de compacte familiecrossover is identiek, met een hoog koetswerk en een tamelijk vierkant achterprofiel. En de esthetische overeenkomsten zijn zó groot dat het echt niet simpel is om de ene van de andere te onderscheiden.

Renault Symbioz 2025
Fotograaf: DPPI


Mogen we je een tip geven? De deurgrepen. Gaat het om klassieke exemplaren, dan is het een Symbioz. Als ze verzonken zijn in de carrosserie, dan is het een elektrisch model en dus een Scenic. Maar los van zijn uiterlijk heeft de Symbioz eigenlijk meer gemeen met de Renault Captur. Zijn platform, zijn hybride aandrijflijn en zijn interieur dat iets minder flatteus dan dat van auto's uit het hogere segment. Maar daar heeft het model wel een goed excuus voor: een vanafprijs van € 32.000.

Renault Symbioz 2025
Fotograaf: DPPI


Niet bepaald sportief

Dat is vandaag de dag een behoorlijk aantrekkelijke prijs, zeker voor een goed uitgeruste en vrij ruime gezinsauto, met een kofferruimte die je met behulp van de verschuifbare bank kan vergroten van 492 tot meer dan 600 liter. Daarnaast is er een op Google Automotive gebaseerd multimediasysteem, dat standaard wordt meegeleverd in de basisuitvoering. Onder de motorkap ligt de hybride 1.5 benzinemotor van 141 pk. Deze aandrijflijn is opmerkelijk comfortabel en zuinig (met gemak onder de 5 liter/100 km) als er rustig gereden wordt. De mechanische soepelheid is echt aangenaam en het algemene comfort is uitstekend, ondanks de klassieke ophanging.

Helaas is de complexe multimode-versnellingsbak te snel overdonderd wanneer je het tempo opvoert, zodat je al vlug geen zin meer hebt. Wil je het gaspedaal intrappen, bij het uitkomen van een bocht of bij een inhaalmanoeuvre? Dan denkt de versnellingsbak na over de beste optie. En hij blijft nadenken. Soms gaan er echt meerdere seconden voorbij voordat hij reageert. En da's jammer, want het onderstel van de Symbioz is klaar voor elke vorm van gekkigheid op kleine wegen. De besturing is communicatief, de vooras heeft een uitgebalanceerde 'bite' en de wegligging maakt het mogelijk om in bochten onredelijke snelheden te halen ...

Renault Symbioz 2025
Fotograaf: DPPI


We zijn het erover eens dat de Renault Symbioz duidelijk niet is ontworpen om het gezin een sportieve kick te geven. Maar feit blijft dat dit een eerlijke en overtuigende auto is, ook al verdient hij een betere versnellingsbak.


Renault Symbioz in een notendop

  • Motor: 4-cilinder benzine, hybride, 1.598 cm3; 141 pk - 148 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: multimode-automaat
  • L/b/h (mm): 4.413/1.797/1.575
  • Leeggewicht (kg): 1.423
  • Kofferruimte (l): 492 - 1.582
  • Tankinhoud (l): 48
  • 0 tot 100 km/u (s): 10,6
  • Topsnelheid (km/u): 170
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,6
  • CO2 (g/km): 105
  • Prijs (€): 32.000


Troeven

  • Design met uitstraling
  • Gebruiksgemak
  • Verbruik
  • Aantrekkelijke prijs

Minpunten

  • Multi-mode automaat te herzien
  • Tamelijk 'gewoon' interieur
  • Middelmatige prestaties
  • Moeilijk te onderscheiden van de Scenic


Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.