De regering gaat in op het verzoek van Touring om te kijken naar het omgekeerd cliquetsysteem om de accijnzen op verschillende soorten brandstof te verlagen. Een belangrijke stap om de koopkracht van de consument niet te laten dalen.
Minister van Financiën Van Peteghem wil kijken naar de tijdelijke invoering van het omgekeerde cliquetsysteem. Daarme kan de regering de accijnzen op brandstof verlagen.
Dat vindt Touring nodig nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken. Brandstof is net als elektriciteit en gas een basisbehoefte om de mobiliteit van elkeen te kunnen garanderen.
Te hoge brandstofprijzen benadelen de koopkracht van de consument die vervolgens bespaart op andere goederen en diensten waardoor de relance van de economie in het gedrang komt. Touring is tevreden dat de minister het voorstel binnenkort voorlegt aan de regering en zal het dossier nauwlettend opvolgen.
Omgekeerd cliquetsysteem
Het omgekeerde cliquetsysteem werd voor het eerst ingevoerd in 2004 naar aanleiding van de stijgende brandstofprijzen. Dat systeem trad vroeger in werking als de maximumprijs van diesel boven 1,5 euro per liter ging en die van benzine boven 1,7 euro voor een liter.
De schommelingen in de brandstofprijs worden op die manier geplafonneerd, waardoor de Belg minder hinder ondervindt van stijgende brandstofprijzen. Sindsdien is het systeem een stille dood gestorven, ondanks dat een herinvoering meermaals werd aangekondigd.
Meest recente artikelen
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?