Image
De regering geeft gehoor aan de vraag van Touring om het omgekeerde cliquetsysteem weer in te voeren om te hoge brandstofprijzen tegen te gaan.

De regering gaat in op het verzoek van Touring om te kijken naar het omgekeerd cliquetsysteem om de accijnzen op verschillende soorten brandstof te verlagen. Een belangrijke stap om de koopkracht van de consument niet te laten dalen.

Omgekeerd cliquetsysteem brandstof
Hoge brandstofprijzen staan een relance van de economie in de weg.

Minister van Financiën Van Peteghem wil kijken naar de tijdelijke invoering van het omgekeerde cliquetsysteem. Daarme kan de regering de accijnzen op brandstof verlagen.

Dat vindt Touring nodig nu de brandstofprijzen recordhoogtes bereiken. Brandstof is net als elektriciteit en gas een basisbehoefte om de mobiliteit van elkeen te kunnen garanderen.

Te hoge brandstofprijzen benadelen de koopkracht van de consument die vervolgens bespaart op andere goederen en diensten waardoor de relance van de economie in het gedrang komt. Touring is tevreden dat de minister het voorstel binnenkort voorlegt aan de regering en zal het dossier nauwlettend opvolgen.

Omgekeerd cliquetsysteem

Het omgekeerde cliquetsysteem werd voor het eerst ingevoerd in 2004 naar aanleiding van de stijgende brandstofprijzen. Dat systeem trad vroeger in werking als de maximumprijs van diesel boven 1,5 euro per liter ging en die van benzine boven 1,7 euro voor een liter.

Brandstofprijzen
Het omgekeerde cliquetsysteem werd voor het eerst ingevoerd in 2004.

De schommelingen in de brandstofprijs worden op die manier geplafonneerd, waardoor de Belg minder hinder ondervindt van stijgende brandstofprijzen. Sindsdien is het systeem een stille dood gestorven, ondanks dat een herinvoering meermaals werd aangekondigd.