Image
vakantiebarometer
Net als de voorgaande jaren peilde Touring ook dit jaar naar het reisgedrag van de gemiddelde Belg. Is ons reisgedrag de laatste jaren eigenlijk veranderd? De trends, de feiten en de cijfers.

Ons reisgedrag is de laatste jaren redelijk stabiel gebleven. Voorspelbaar zelfs. Zo blijft Frankrijk met stip de populairste bestemming van de gemiddelde Belg en is ons favoriete vervoermiddel nog altijd de auto. Maar als we de cijfers vergelijken met 2016, valt het op dat we steeds minder met de auto op reis gaan. In 2016 deed 77% van de bevolking nog een beroep op de eigen bolide, in 2018 is dat aandeel gezakt tot 66%. Dat verlies wordt verrassend genoeg niet gecompenseerd door het vliegtuig, maar door een combinatie van voertuigen. Waar in 2016 zo’n 13% de trein nam, vertrekt in 2018 ruim 18% vanuit een treinstation op vakantie. Ook autobussen en autocars doen het iets beter: 11% in 2016, 12% in 2017 en 13% vorig jaar. Zit ook in de lift: de fiets. Terwijl in 2016 nauwelijks 3% met zijn stalen ros op vakantie ging – of tijdens de vakantie een fiets gebruikte – is dat in 2018 bijna verdubbeld.

Citytrips zijn hot, het strand iets minder

Het fenomeen van de citytrips is al lang geen hype meer – tenzij misschien naar minder bekende steden. Het aanbod in Europa lijkt in elk geval te volstaan om mensen blijvend te inspireren. Toch zien we een lichte terugval. De voorbije jaren liet 37% zich nog verleiden tot een citytrip, dit jaar zegt 35% een citytrip te ondernemen.

Grote verliezer is de klassieke strand- en zwembadvakantie: 37% in 2017 tegenover 31% dit jaar. Reizen naar het strand blijven dus populair, maar Belgen zoeken steeds vaker het binnenland op. Weliswaar nog altijd op een zonnige bestemming, maar in plaats van platte rust wordt er tijd gemaakt om rond te trekken en nieuwe regio’s te verkennen. Opvallend maar niet echt verrassend: we gaan steeds vaker kamperen (van 8% in 2017 naar 11% dit jaar).

Vive la France!

Wat vakantiebestemmingen betreft, blijft Europa veruit het populairst, gevolgd door Noord-Amerika, Azië en Afrika. Binnen Europa bekleedt Frankrijk zoals vanouds de toppositie (50%), maar de top 3 ziet er dit jaar voor het eerst lichtjes anders uit: Nederland (26%) neemt namelijk de tweede plaats over van Spanje (25%).

Voor de keuze van de bestemming baseert 51% van de ondervraagden zich op de bezienswaardigheden ter plaatse. Precies evenveel vakantiegangers vinden ook zon en warmte belangrijk. En meer dan ooit is ook de kostprijs een doorslaggevende factor: keek in 2017 nog 43% peinzend naar het kos

Waarom niet naar het buitenland?

De belangrijkste reden om dit jaar niet op reis te gaan, is opnieuw een gebrek aan financiële middelen. Vorig jaar liet 48% van de respondenten optekenen niet voldoende centen te hebben of met andere kosten te zitten, dit jaar is dat aantal gestegen tot ruim 57%. Maar er zijn nog andere redenen waarom iemand niet op vakantie gaat: 19% blijft bewust thuis (vorig jaar slechts 8%), terwijl 10% aangeeft dit jaar gewoon geen zin te hebben om naar het buitenland te reizen (6% in 2018). Opvallend: 4% zegt een tweede verblijf te hebben in eigen land en is daarom niet gemotiveerd om naar het buitenland te trekken.


Minder bezorgd op reis

38% geeft aan bezorgd te zijn om ziek te worden in het buitenland, een pak minder dan vorig jaar (47%)! Ook de angst voor een ongeval daalde aanzienlijk, van 43% in 2018 naar 34% dit jaar. En waar vorig jaar nog 37% van de vakantiegangers schrik had dat het slecht weer zou zijn, is dat dit jaar gezakt naar 33%.


Tegenover deze bekommernissen staan de mogelijkheden die reizigers hebben om zich in te dekken tegen reisperikelen en hun reisbudget te vrijwaren. Concreet: wie beschikt over reisbijstand en heeft voor het afreizen aan een degelijke annulatieverzekering gedacht? Welnu, er is een kleine verbetering merkbaar. Waar vorig jaar zowat de helft zonder annulatieverzekering vertrok, is dat aandeel nu gezakt tot 46%. 36% neemt er een voor elke reis die ze ondernemen, 18% is het hele jaar door gedekt. Maar een aanzienlijk deel van de reizigers hoopt dus nog altijd dat er niks fout gaat tijdens en in de aanloop naar de vakantie. Nochtans geven diezelfde ondervraagden toe dat ze ooit al problemen hadden met hun vlucht of vliegtuig (27%) en zelfs al eens een reis vroegtijdig moesten afbreken (13%).


Ook qua bijstand is er nog veel ruimte voor verbetering: 40% ziet er het nut niet van in om bijstand in het buitenland te nemen, maar tegelijk geven dezelfde respondenten wel toe dat ze ooit al eens met een ernstig defect aan hun voertuig (auto, mobilhome enzovoort) gestrand zijn (18%). Overigens weet 6% niet eens of ze wel reisbijstand hebben, terwijl 14% enkel via het ziekenfonds verzekerd is en bijgevolg louter medische bijstand heeft (geen repatriëring van medereizigers of van het voertuig, beperkte financiële tussenkomst, noem maar op).


Idem dito voor de bagage: ruim 62% van de vakantiegangers is er gerust in, maar zal zo’n verzekering gegarandeerd overwegen als het te laat is. Kortom, wie slim is, is afdoende gedekt nog voor de koffers gepakt zijn. Prettige vakantie!

* Dit onderzoek werd uitgevoerd door Indiville in opdracht van Touring.
 

tenplaatje, dan was dat vorig jaar al 48%.

Waarom niet naar het buitenland?

De belangrijkste reden om dit jaar niet op reis te gaan, is opnieuw een gebrek aan financiële middelen. Vorig jaar liet 48% van de respondenten optekenen niet voldoende centen te hebben of met andere kosten te zitten, dit jaar is dat aantal gestegen tot ruim 57%. Maar er zijn nog andere redenen waarom iemand niet op vakantie gaat: 19% blijft bewust thuis (vorig jaar slechts 8%), terwijl 10% aangeeft dit jaar gewoon geen zin te hebben om naar het buitenland te reizen (6% in 2018). Opvallend: 4% zegt een tweede verblijf te hebben in eigen land en is daarom niet gemotiveerd om naar het buitenland te trekken.

Minder bezorgd op reis

38% geeft aan bezorgd te zijn om ziek te worden in het buitenland, een pak minder dan vorig jaar (47%)! Ook de angst voor een ongeval daalde aanzienlijk, van 43% in 2018 naar 34% dit jaar. En waar vorig jaar nog 37% van de vakantiegangers schrik had dat het slecht weer zou zijn, is dat dit jaar gezakt naar 33%.

Tegenover deze bekommernissen staan de mogelijkheden die reizigers hebben om zich in te dekken tegen reisperikelen en hun reisbudget te vrijwaren. Concreet: wie beschikt over reisbijstand en heeft voor het afreizen aan een degelijke annulatieverzekering gedacht? Welnu, er is een kleine verbetering merkbaar. Waar vorig jaar zowat de helft zonder annulatieverzekering vertrok, is dat aandeel nu gezakt tot 46%. 36% neemt er een voor elke reis die ze ondernemen, 18% is het hele jaar door gedekt. Maar een aanzienlijk deel van de reizigers hoopt dus nog altijd dat er niks fout gaat tijdens en in de aanloop naar de vakantie. Nochtans geven diezelfde ondervraagden toe dat ze ooit al problemen hadden met hun vlucht of vliegtuig (27%) en zelfs al eens een reis vroegtijdig moesten afbreken (13%).

Ook qua bijstand is er nog veel ruimte voor verbetering: 40% ziet er het nut niet van in om bijstand in het buitenland te nemen, maar tegelijk geven dezelfde respondenten wel toe dat ze ooit al eens met een ernstig defect aan hun voertuig (auto, mobilhome enzovoort) gestrand zijn (18%). Overigens weet 6% niet eens of ze wel reisbijstand hebben, terwijl 14% enkel via het ziekenfonds verzekerd is en bijgevolg louter medische bijstand heeft (geen repatriëring van medereizigers of van het voertuig, beperkte financiële tussenkomst, noem maar op).

Idem dito voor de bagage: ruim 62% van de vakantiegangers is er gerust in, maar zal zo’n verzekering gegarandeerd overwegen als het te laat is. Kortom, wie slim is, is afdoende gedekt nog voor de koffers gepakt zijn. Prettige vakantie!

* Dit onderzoek werd uitgevoerd door Indiville in opdracht van Touring.

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …