Vijf tips om verblindende grootlichten te bestrijden

23/11/2018
car_lights

Door Vincent Hayez

Een Britse studie bevestigt wat velen onder ons al vermoedden: de nieuwe grootlichten op basis van ledlampen verblinden meer dan de oudere modellen. Hoe komt dat? En hoe ga je daarmee om? In dit artikel krijg je alle antwoorden!

Klaag jij soms ook over de sterke straling van ‘nieuwe’ grootlichten? Dan ben je niet alleen. Dat bleek uit een studie die werd uitgevoerd door onze vrienden van de RAC, de Britse automobielclub. Enkele maanden geleden ondervroegen ze 2.000 automobilisten over de nieuwe grootlichten, die vaak uitgerust zijn met led- of ‘Light-Emitting Diode’ technologieën, waar we verder in het artikel meer uitleg over geven. In de enquête gaf 58% van de ondervraagden aan dat de lichtstralen van die ‘moderne’ grootlichten zo verblindend zijn, dat ze zelfs tot een ongeval kunnen leiden.

Verder heeft de Britse automobielclub onderzoek gedaan naar het effect van die verblinding op de reactietijd en de gemiste afstand. De cijfers verbazen. De snelheden zijn uitgedrukt in mijl – een vereiste van de RAC – maar ze zijn gemakkelijk om te zetten in km/u … Dit zijn de resultaten:

 

  Tijd van verblinding      

  Snelheid                      

  Gemiste afstand      

   5 seconden

   40 mph (64 km/u)

   89 m

 

   50 mph (80 km/u)

   112 m

 

   60 mph (96 km/u)

   134 m

   10 seconden

   40 mph (64 km/u)

   179 m

 

   50 mph (80 km/u)

   224 m

 

   60 mph (96 km/u)

   268 m

 

Uiteraard zijn dat theoretische berekeningen die afhangen van de situatie en de mate van verblinding, maar ze zijn ook afhankelijk van de bestuurder. De gevoeligheid voor verblinding en het effect verschillen namelijk van persoon tot persoon. Daarnaast bevestigt Benoît Godart van het wegeninstituut Vias dat ook de leeftijd een niet te onderschatten rol speelt …

“Voor bestuurders die een verminderde gezichtsscherpte hebben of moeilijker kleuren en contrast onderscheiden, is het ‘gevaarlijker’ om ’s nachts met de wagen te rijden. Afstanden worden ook minder goed ingeschat. Daarbij komt het verhoogde risico op verblinding door die nieuwe lichten in vergelijking met oudere modellen. Personen ouder dan 50 jaar herstellen bovendien minder snel na die verblinding, waardoor de gemiste afstand wijzigt.”

 

Hoe die ongewenste situaties aan het stuur vermijden?

 

  • Zorg ervoor dat je voorruit proper is, aan de buiten- maar ook aan de binnenkant, door de vuile ‘laag’ te verwijderen die er vaak op ligt.
  • Focus niet op het ‘verblindende’ voertuig dat uit de tegengestelde richting komt. Probeer gewoon naar je eigen rijstrook te kijken.
  • Als je achteruitkijkspiegel geen automatische ‘anti-verblindingsmodus’ heeft, verstel je hem beter om geen last te ondervinden van de lichten van de wagen achter je.
  • Een regelmatig onderzoek door de oogarts of opticien kan helpen om je zicht te verbeteren.
  • Je kunt een aangepaste bril - met speciale gele contrastfilters of een speciale filtercoating op de glazen - kopen om ’s nachts veiliger met de auto te rijden.

Maar hoe komt het nu dat de nieuwe lichten meer verblinden dan de vorige modellen? De verklaring ligt bij de sterkte en de kleur van de lichtstraal. De eerste schuldigen zijn de gasontladingslampen – of xenonlampen – die twintig jaar geleden op de markt kwamen.

 

Alles begint met xenon

 

Eerst werden deze xenonlampen gebruikt voor de duurdere wagens, later werden ze gedemocratiseerd. Simpel uitgelegd werkt een xenonlamp (xenon is een edelgas) net als neon:

  • De peer van de lamp wordt gevuld met xenongas.
  • Bij het aansteken van het licht loopt een stroom van 20.000 volt door twee elektroden.
  • De lamp springt aan en blijft aan dankzij een lagere stroom.
  • Ter vergelijking: een xenonlamp straalt 3.000 lumen uit (de maximale lichtintensiteit), terwijl een halogeenlamp met moeite de helft uitstraalt.
  • Het xenongas geeft een blauwachtige schijn aan de lichtstraal.

 

Het wijdverspreide gebruik van ledlampen

 

Midden jaren 2000 dook er met led een nieuwe techniek op in de auto-industrie. Wagens uit het hogere marktsegment profiteerden als eerste van deze methode. De andere wagens evolueerden in twee fasen. Eerst werden ledlampen toegepast op de dagrijverlichting – eerder bedoeld om de zichtbaarheid te verbeteren dan om te verlichten – en later op de dim- en grootlichten.

Ledlampen zijn al een jaar of vijf beschikbaar als verlichtingstype. Toch kan zo’n verlichting al snel zo’n 1.000 euro kosten als je wagen er niet standaard mee is uitgerust. De lampen verbruiken minder energie dan halogeenlampen en zijn dubbel zo sterk in vermogen: led verlicht tot wel 300 meter, terwijl gewone lampen tot 150 meter ver kunnen schijnen.

Omdat ook ledlichten een felle witte kleur uitstralen, worden ze net als xenonlichten vaker omschreven als ‘verblindend’ tegenover gewone halogeenlampen.

 

Laser als de toekomst van de autoverlichting?

 

Laserlicht is de ultieme revolutie in ledverlichting. Deze verlichting bevat kleine mobiele spiegeltjes die de lichtstralen verspreiden én richten. In tegenstelling tot klassieke lasers zijn deze laserstralen niet schadelijk voor de ogen, aangezien het licht dankzij fluorescerend fosfor wordt omgezet. De lichtstralen worden zo wit en lichtgevend, maar niet verblindend. Het gebruik van laserlichten kan het design van wagens in de toekomst volledig op z’n kop zetten. De diodes van de laser zijn namelijk erg klein: tien micron oftewel honderd keer kleiner dan bij ledverlichting! Hierdoor hebben autobouwers vrij spel om de vorm van de autolichten aan te passen. Maar zo’n vaart loopt het nog niet. Ook al kunnen die lichten al in enkele wagens geïnstalleerd worden (denk aan de Audi R8 of BMW i8), ze zullen niet minder kosten dan … 8000 euro!

 

Verblinding vermijden: goed afgestelde lampen!

 

Welke verlichting je wagen ook heeft – halogeen of de nieuwste lasersnufjes – de belangrijkste factor is het afstellen van de lampen. Sinds het gebruik van xenonlampen zijn alle systemen in serie uitgerust met een automatische hoekinstelling. Kortom: de grootte en de verdeling van de lading in je wagen hebben geen invloed meer op de stand van je lichten; die blijven altijd in de juiste hoek staan.

Sinds de opkomst van ledlampen werden er nog andere types verlichting geproduceerd. Ook richtingaanwijzers kunnen nu al feller oplichten en bijvoorbeeld de zijkant van de weg verlichten, terwijl tegenliggers gespaard blijven van het felle licht. Zo kun je sneller een voetganger of fietser opmerken zonder andere weggebruikers te hinderen. Op dit moment is dat de beste oplossing om ‘ver’ te zien en tegelijk niemand te verblinden. Gelukkig mogen we er dankzij de vooruitgang in de sector op rekenen dat de nieuwe categorie grootlichten binnenkort onze beste vriend wordt in het donker.

Vincent Hayez

Vincent Hayez

Kennis en technische bagage maken van Vincent Hayez dé referentie in de autowereld, waarin veiligheid en ecologie steeds belangrijker worden.

Ook door Vincent Hayez: Hoe de levensduur van je banden verhogen? | Hoe de slijtage van je banden controleren en aflezen? | Vier tips om je zelfvertrouwen aan het stuur te boosten! | Winterbanden 2018, TCS onthult zijn top drie | De herfst, vier tips om beter te zien en gezien te worden! | Meer info...

Verwante inhoud