Image
Zijn auto’s "zonder rijbewijs"
In deze ‘waar of niet waar’ kom je alles te weten over de steeds populairder wordende auto’s ‘zonder rijbewijs’ waar stevig over gedebatteerd wordt...

Kom meer te weten en doe deze ‘waar of niet waar’ test.

Voor een auto ‘zonder rijbewijs’ heb je geen rijbewijs nodig.

NIET WAAR

Dit type ‘wagen’ mag bestuurd worden zonder rijbewijs, maar enkel door een bestuurder die vóór 14/02/1961 is geboren. Ben je na deze datum geboren, moet je minimaal een rijbewijs AM op zak hebben. Dus voor een bromfiets klasse B op 2 of meer wielen met een maximumsnelheid van 45 km/u.

Een auto ‘zonder rijbewijs’ mag niet meer dan 425 kg wegen.

WAAR

Het gewicht, de snelheid en het vermogen zijn bepalende technische factoren voor dit type voertuig. De maximumsnelheid is 45 km/u, het vermogen mag maximaal 6 Kw bedragen en het gewicht zonder passagiers mag niet hoger liggen dan 425 kg (zonder het gewicht van de batterijen wanneer het om een elektrische wagen gaat).

Ik mag vanaf 16 jaar een auto ‘zonder rijbewijs’ besturen.

WAAR

Het type rijbewijs dat je hiervoor nodig hebt, kan inderdaad vanaf de leeftijd van 16 jaar worden behaald. Dit is namelijk een rijbewijs voor een bromfiets van klasse B op 2 of meer wielen met een maximumsnelheid van 45 km/u.

Een auto ‘zonder rijbewijs’ moet een nummerplaat hebben.

WAAR

Bromfietsen en lichte gemotoriseerde vierwielers die vóór 31 maart 2014 zijn aangekocht, moeten ingeschreven zijn bij de DIV en een nummerplaat dragen. De regularisatieperiode werd uitzonderlijk verlengd tot en met 10 december 2017. Maak dit dus nog snel in orde indien nodig!

Ik moet een helm dragen om met een auto ‘zonder rijbewijs’ te rijden.

NIET WAAR

In een auto ‘zonder rijbewijs’ hoef je niet verplicht een helm te dragen, aangezien deze vierwieler voorzien is van een cabine. De veiligheidsgordel moet je wel verplicht dragen. Voor alle andere bromfietsen op 2 en 4 wielen (type quad) is het gebruik van een helm verplicht.

De auto ‘zonder rijbewijs’ hoeft niet naar de keuring.

WAAR

Dit is waarschijnlijk niet te geloven, maar deze voertuigen moeten gewoon gehomologeerd worden om op onze wegen te rijden. Ze hoeven niet naar de keuring, zelfs niet na een ongeval of wanneer je de auto verkoopt!

Een auto ‘zonder rijbewijs’ moet verzekerd zijn.

WAAR

Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid is genoeg. Dit is dus geen grote kost, in tegenstelling tot de aankoopprijs van deze wagens. Deze kan variëren van 10.000 tot meer dan 15.000 euro!

Een auto ‘zonder rijbewijs’ mag op de autosnelweg.

NIET WAAR

Aangezien de maximumsnelheid van de motor beperkt is tot 45 km/u, mag de wagen niet op de autosnelweg, noch op de expreswegen die we ook ‘autowegen’ noemen. Auto’s ‘zonder rijbewijs’ mogen evenmin gebruikmaken van fietspaden of fietsstroken.

Auto’s ‘zonder rijbewijs’ zijn auto’s voor ‘oude mensen’.

WAAR en NIET WAAR

De gemiddelde leeftijd (54 jaar) van de mensen die een auto ‘zonder rijbewijs’ kopen, is vrij hoog en het aandeel ouderen dat dit type voertuig bestuurt ook. Maar sinds enkele jaren zien we een nieuwe trend. Jongeren - vaak uit de gegoede klasse gezien de prijs van deze auto’s - rijden steeds vaker rond met deze wagentjes in plaats van op een scooter of fiets. De autobouwers hebben dit goed begrepen: het koetswerk oogt steeds moderner en de auto’s lijken vaak op echte ‘klassieke’ stadswagentjes.

Auto ‘zonder rijbewijs’ zijn gevaarlijk.

WAAR en NIET WAAR

De auto’s ‘zonder rijbewijs’ hebben al bakken kritiek gekregen, maar verdienen dit volgens Benoît Godart van VIAS (voormalig BIVV) niet: “In tegenstelling tot wat mensen denken, blijkt uit de cijfers dat er weinig ongevallen gebeuren en dat de inzittenden van deze voertuigen meer gevaar lopen dan dat ze een gevaar vormen voor de andere bestuurders op de weg. De structuur en het lichte koetswerk van deze wagentjes zetten de kwetsbaarheid van de inzittenden in de verf. Bij een aanrijding met een ander voertuig zal het verschil in gewicht in hun nadeel spelen.” Dit bevestigen ook de crashtests van EuroNcap.

Nog een aspect dat in het voordeel van deze wagentjes pleit: het verschil in snelheid met de ‘normale’ auto’s. Dit verschil kan enorm zijn En dan houden we er nog geen rekening mee dat hun beperkte snelheid gehaaste automobilisten op de zenuwen kan werken, die zich ergeren aan het feit dat ze deze wagentjes niet zo makkelijk als een tweewieler kunnen voorbijsteken.