Elke situatie is anders en verschilt naargelang het ongeval. Ben je te voet, met de (motor)fiets of met de auto? Verplaats je je in de stad, op de openbare weg of op de snelweg? Wat zijn de weersomstandigheden? Is het mooi weer? Regent of sneeuwt het? Al deze parameters hebben een impact op de manier waarop je tussenkomt. Toch kunnen we deze parameters opdelen in 4 stappen zodat je binnen enkele seconden de slachtoffers efficiënt kunt bijstaan.
1. Evalueer de situatie om tijd te winnen
Er is net een ongeval gebeurd en je bent een van de getuigen, misschien wel de enige. Voor je tussenkomt, moet je de situatie ‘in kaart brengen’. Zo kan je:
- vermijden dat de situatie erger wordt omdat het verkeer nog niet onderbroken of omgeleid is,
- nauwkeurig vaststellen waar de slachtoffers zich bevinden,
- bepalen wie als eerste hulp nodig heeft.
Zelfs al lijkt de situatie dramatisch of uitzichtloos, probeer kalm te blijven. Adem diep in en analyseer de situatie aandachtig.
2. Bescherm de plaats van het ongeval en de betrokken personen
- Als je met de auto bent, parkeer in een veilige zone. Of parkeer je wagen zodanig dat je het doorgaand verkeer in de dichte nabijheid van het ongeval opzettelijk onderbreekt.
- Plaats een verkeersdriehoek (100 meter op de snelweg, 30 meter op andere wegen, 30 meter in de stad of dichterbij het ongeval indien nodig). Zet je waarschuwingsknipperlichten aan.
- Heb je passagiers aan boord, zorg ervoor dat ze op veilige afstand blijven: achter de vangreling, buiten de gevaarzone of elders.
- Ben je te voet of met de fiets, hou dan rekening met de verkeersdrukte, de richting van het verkeer, enzovoorts. Steek de weg niet over vooraleer je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen.
- Ontruim de zone zo snel mogelijk als de hulpdiensten of bevoegde personen ter plaatse komen. Daarmee bewijs je de slachtoffers en hulpdiensten een dienst.
3. Verwittig de hulpdiensten en geef duidelijke informatie
Als op dit ogenblik nog niemand naar de hulpdiensten heeft gebeld, neem dan zelf contact op via 112. Onthoud dit nummer want het werkt niet enkel in België maar overal in Europa. Je wordt rechtstreeks in contact gebracht met de brandweer, politie en medische hulpdiensten. Beschrijf de situatie zo nauwkeurig en beknopt mogelijk. Geef zeker dit door:
- de exacte locatie van het ongeval: op de snelweg, de kilometerpaal, de dichtstbijzijnde op- of afrit, de verkeersrichting (van X naar Y). Ben je op een openbare weg of in de stad, geef de naam aan van de locatie (stad of dorp), straatnaam, kruispunt, enzovoorts,
- als er meer info gevraagd wordt, kijk om je heen (brug, winkel, monument, …),
- het aantal voertuigen dat betrokken is bij het ongeval,
- het aantal slachtoffers en hun zichtbare toestand,
- luister aandachtig naar de persoon aan de lijn en tracht zo beknopt mogelijk de vragen te beantwoorden.
4.Verleen hulp en blijf rustig en koelbloedig
- Als het om een ongeval gaat zonder (zware) gewonden, zorg ervoor dat de slachtoffers zo snel mogelijk in veiligheid worden gebracht. Bijvoorbeeld door ze achter de vangreling op de snelweg te brengen/begeleiden.
- Als er meerdere gewonden zijn, zorg dan eerst voor diegenen die bewusteloos zijn of zich niet duidelijk kunnen uitdrukken.
- Verwijder NOOIT de helm als het slachtoffer een motorrijder is of een bromfiets bestuurt!
- Als er geen brand- of explosiegevaar bestaat, verplaats de zwaargewonde slachtoffers dan niet. Je zou een (onzichtbare) kwetsuur kunnen verergeren (wervelkolom bijvoorbeeld).
- Zorg ervoor dat de luchtwegen vrij zijn: verwijder eventueel een kunstgebit (indien mogelijk met een handschoen of zakdoek), open de kraag van een hemd, maak een stropdas los, enzovoorts.
- Plaats de bewusteloze personen in een stabiele zijligging zodat ze niet kunnen stikken (bloed, overgeven, …). Doe dit niet indien de slachtoffers zwaargewond zijn (zie hierboven).
- Stop bloedingen door druk uit te oefenen net boven of op de wonde.
- Als een van de slachtoffers niet meer ademt, ga dan over op mond-op-mondbeademing, gecombineerd met hartmassage in geval van hartstilstand.
- Verwarm de gewonde als de omgevingstemperatuur laag is.
- Geef de slachtoffers nooit te drinken noch te eten voor de aankomst van de hulpdiensten.
- Blijf ter plaatse en leg aan de hulpdiensten uit wat je hebt gedaan met het/de slachtoffer(s).
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.